نسخه چاپی

یك نهاد اسرائیلی: ایران با تحریم مقابله كرده است

یك نهاد اسرائیلی با بررسی اوضاع اقتصادی ایران تاكید كرد ایران در مقابل تحریم های آمریكا ایستادگی خواهد كرد و در سال آینده، اقتصاد ایران شاهد رشد خواهد بود.

به گزارش نما، مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارشی به بررسی اقتصاد ایران پس از بازگشت تحریم ها پرداخت.

اخبار سیاسی- این مرکز اسرائیلی در گزارش خود آورده است: «گرچه تعدادی از شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده‌ی عمق بحران اقتصادی ایران پس از بازگشت تحریم هاست اما در مقابل بعضی معیار‌های دیگر نیز نشان‌ دهنده‌ی رشد تدریجی اقتصاد و تطبیق با شرایط تحریم است.

بنابر این گزارش، ایران توانسته با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا مقابله کند. حتی فضایی، هر چند کوچک، را برای رشد اقتصادی در سال پیش‌رو فراهم کند.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل نوشت: «در ژوئیه سال 2019، صندوق بین المللی پول در پیش بینی رشد سالانه اقتصاد ایران تجدید نظر کرد و تخمین زد که رشد ایران در سال 2019، 6 درصد کاهش خواهد یافت. با این حال، صندوق بین المللی پول انتظار دارد که از اوایل سال 2020 ، چرخشی روی دهد و رشد واقعی در ایران با نرخ پایین 1 درصد، احتمالا به دلیل افزایش فعالیت اقتصادی صنایعی که بر پایه نفت نیستند، از سر گرفته شود.»

این مرکز افزود: «دولت ایران در تلاش است تا به افزایش درآمد حاصل از صادرات کالاهایی که به نفت وابسته نیستند، ادامه دهد. هنوز ارزیابی اینکه آیا دولت در این زمینه موفق بوده یا نه بسیار زود است، اگرچه افزایش قابل توجهی در حجم تجارت خارجی با عراق وجود دارد که در تلاش برای دور زدن تحریم های اقتصادی، به محلی حیاتی برای ایران تبدیل شده است. در مقابل، تلاش برای ایجاد یک مکانیسم دور زدن تحریم ها با اتحادیه اروپا (INSTEX) ناموفق بود و در نیمه اول سال 2019 افت قابل توجهی در حجم تجارت ایران با کشورهای اروپایی و حتی با چین رخ داده است. ادامه روند افزایشی در بورس اوراق بهادار تهران با وجود پیش بینی های نه چندان روشن، نشانگر یک تصویر اقتصادی پیچیده تر است.

در ادامه، این مرکز صهیونیستی از کاهش اعتراضات مردمی به رقم مشکلات اقتصادی ابراز تعجب کرده است؛ موضوعی که غربی‌ها برای تغییر حکومت در ایران، شدیدا روی آن حساب کرده بودند.

مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل نوشت: «بحران اقتصادی به ظاهر عمیق‌ترشده، می‌توانست اعتراضات مردمی را که در اواخر سال 2017 در ایران آغاز شده، تشدید کند. در عمل کاهش قابل توجهی در تعداد اعتراضات اعتراضی (تظاهرات و اعتصاب) وجود دارد.»

در نهایت این مرکز اسرائیلی نوشت: «به رغم بحران اقتصادی، به نظر می رسد ایران در برابر تحریم های آمریکا قادر به تحمل است و حتی در سال آینده احتمال پیشرفت اندک اقتصادی نیز وجود دارد. این شرایط به تقویت موضع رهبر عالی ایران، [آیت الله] علی خامنه ای کمک می کند که خروج آمریکا از توافق هسته ای را ثابت کننده‌ی عدم اعتماد به ایالات متحده می‌داند و عقیده دارد پیشرفت اقتصادی فقط از طریق "اقتصاد مقاومتی" امکان پذیر است. مسئله‌ای که عمدتا شامل کاهش وابستگی ایران به نهاد‌های خارج و امتناع از پذیرش خواسته های دولت آمریکا می‌باشد.»

۱۳۹۸/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...