نسخه چاپی

۵۰ درصد دانش‌آموزان تا سال ۱۴۰۰ باید به هنرستان‌ها بروند

علی زرافشان گفت: برنامه ششم توسعه بر تحصیل ۵۰ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تأكید دارد كه این سهم هم‌اكنون حدود ۳۶ درصد است.




به گزارش نما، علی زرافشان، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه آموزش مهارت از مسائل جدی همه کشورهاست، اظهارکرد: مسابقات ملی مهارت نشان‌دهنده عزم جهانی برای توجه به موضوع مهارت است.

اخبار اجتماعی- وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشورها در گروی آموزش های مهارتی است، گفت‌: آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای به نوعی سامان‌دهنده هرم اشتغال هستند، بیکاری فارغ‌التحصیلان ناشی از عدم توجه به هرم جمعیتی است.

زرافشان افزود: از دو منظر می‌توان به مسابقات مهارت نگریست نخست نفس و ماهیت خود مسابقه به سبب ارتقا، اصلاح و شناسایی استعدادهای برتر؛ دوم، دستاوردها، پیامدها و تاثیر این مسابقات بر آموزش مهارت در کشورهای شرکت کننده، این مسابقات جهت گیری‌های مشخصی برای کشورها دارند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه و تاکید آن برای رسیدن آموزش و پرورش به آمار 50 درصدی ثبت نام و تحصیل در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش گفت: این آمار اکنون حدود 36 درصد است، یک اشکال کار این است که دستگاه‌های ذیربط در حوزه مهارت، انسجام و سیاست‌گذاری‌هایشان کامل نیست البته یکی دو اتفاق خوب رخ داده که شکل‌گیری نظام جامع مهارت از آن جمله است.

وی با بیان اینکه آمادگی دانش‌آموزان در آموزش‌و پرورش و شرکت در مسابقات جهانی مستلزم برگزاری مسابقات ملی و شناسایی افراد برتر است، گفت: هرسال چهارنوع المپیاد علمی، عملی و جشنواره‌هایی در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وی درباره عدم اعزام کارشناسان و مدیران حوزه آموزش مهارتی به مسابقات جهانی بیان‌کرد: برای سفرهای خارجی مکانیزمی وجود دارد و یک کارگروهی تشخیص می‌دهد چه فردی برود و برایشان پذیرفته نیست که دستاورد حضور دو مدیر در مسابقه جهانی مهارت چیست، امسال هیچ کدام از مدیران نتوانستند بروند، حالا تصور کنید 63 کارشناس قرار باشد به مسابقات اعزام شوند.

زرافشان درباره مسابقات جهانی مهارت در سال 2021 گفت: نیاز به هم افزایی در بخش آموزش‌های مهارتی داریم خوشبختانه برای مسابقات 2021 کارگروهی شکل گرفته و چهار دستگاه متولی عضو آن هستند که باید کار را از حالا شروع کنند.

۱۳۹۸/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...