نسخه چاپی

چرا امریكا به‌دنبال مذاكره با انصارالله است؟

ترامپ با نزدیك شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش دارد به‌نوعی مسأله یمن را حل و فصل كند تا تبدیل به دستاویزی برای رقیبانش نشود.

به گزارش نما، منابع خبری غربی گزارش‌هایی را در خصوص تلاش امریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با انصارالله یمن منتشر کرده‌اند.

اعضای ارشد انصارالله یمن اگرچه انجام چنین مذاکراتی را نفی کردند، اما در عین حال تأکید داشتند که امریکا جزئی از کارزار تجاوز به یمن است و هر گفت‌گویی در این چارچوب صورت خواهد پذیرفت.



با این وجود، باید به این مسأله از زاویه‌ای دیگر نگاه کرد. این اقدام امریکا در واقع اذعان به قدرت یافتن انصارالله و شکست سیاست ائتلاف اماراتی - سعودی در یمن است.

عربستان به اندازه‌ای در تنگنا قرار گرفته که نه‌تنها در هیچ محوری پیشروی نداشته است، بلکه اینک حیاط خلوت خود یعنی عدن را با مشکلات بسیاری مواجه می‌بیند.

حمله هوایی اخیر به زندانی در یمن که زندانیان آن همگی از هم‌پیمانان عربستان سعودی هستند، بیش از هرچیز بیانگر ورشکستگی سیاسی و نظامی ائتلاف سعودی است.



عربستان به هیچ وجه از ورود امریکایی‌ها و اروپایی‌ها به پرونده یمن خشنود نیست، چرا که به‌شدت نگران آن است که ابتکار عمل از دست ریاض خارج شود.



دولت ترامپ هم که پیش از این چشم خود را در برابر جنایت‌های ائتلاف اماراتی و سعودی در یمن بسته بود، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش دارد به‌نوعی مسأله یمن را حل و فصل کند تا تبدیل به دستاویزی برای رقیبانش نشود.



یمنی‌ها اما به اعتراف تحلیلگران مخالف و موافق توانسته‌اند دستاوردهای بسیاری را کسب کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ضربه‌های سهمگین نظامی به عربستان و آگاه کردن افکار عمومی از ماهیت تجاوز سعودی به این کشور اشاره کرد.



پرواضح است که غربی‌ها از قدرت یافتن انصارالله در یمن نگرانند و مذاکرات هم می‌تواند ترفندی برای فریب طرف یمنی باشد؛ اما نمی‌توان این واقعیت را منکر شد که دومینوی شکست‌های سعودی، واشنگتن را بر آن داشته تا به دور از خواست عربستان به گفتگو با یمنی‌ها بپردازد.



* حسین سعدی


۱۳۹۸/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...