نسخه چاپی

محورهای سفر نخست‌وزیر عراق به چین

مشاور نخست‌وزیر عراق با اعلام سفر عادل عبدالمهدی به چین در ۱۹ سپتامبر٬ به محورهای سفر وی اشاره كرد.




به گزارش نما، روزنامه شرق‌الاوسط به نقل از عبدالحسین حنین مشاور نخست‌وزیر عراق نوشت که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور با یک هیئت بزرگ شامل وزیران و مشاوران و بازرگانان در راستای اهداف اقتصادی به چین سفر خواهد کرد.

اخبار بین الملل- حنین اضافه کرد که برنامه سفر آینده و پرونده‌های اقتصادی که عبدالمهدی قرار است آنها را مطرح کند٬ شامل پروژه‌های بزرگ در زمینه مسیرهای مواصلاتی و خدمات و آموزش و سلامت و... است. وی اشاره کرد که دوطرف عراق و چین طی ماه‌های گذشته از خلال نشست‌های مستمر با شرکت‌های بزرگ چینی و تکمیل الگوی بودجه از طریق صندوق مشترک بازسازی عراق و چین٬ زمینه مناسبی برای این دیدار فراهم آورده‌اند.

مشاور عبدالمهدی ابراز امیدواری کرد که در این دیدار٬ توافقنامه‌ها و قراردادهای بزرگی در زمینه صنعت و کشاورزی و نیز ساخت مدارس و بیمارستان‌ها و نیز راه‌ها و قطارها و پل‌ها منعقد شود.

مشاور نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که چین٬ آخرین کشور در این راستا برای عراق نخواهد بود؛ بلکه کشورهای بزرگی همچون آمریکا به منظور امضای قراردادهای بزرگ با شرکت‌هایی همچون اکسون موبایل و جی-آی و ... در این زمینه مورد توجه عراق است. وی اضافه کرد که علاوه بر این‌ها عراق درهای خود را به روی کار و سرمایه‌گذاری گشوده و کشورهایی همچون عربستان، ترکیه و ایران و اردن و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس٬ از جمله کشورهای مورد نظر عراق در این زمینه هستند.

پیش از این یک هیئت بزرگ از اعضای حزب کمونیست حاکم چین در آوریل گذشته برای بحث و گفتگو درباره سرمایه گذاری های چین در بازسازی مناطق آزاد شده عراق، به بغداد سفر و با مقامات عراقی دیدار کرده و با آنها درباره هماهنگی همکاری های عراق و چین در زمینه های بازسازی ، امنیت و اقتصاد گفتگو کردند

کشور چین نیز از طریق تشانگ تاو سفیر خود در بغداد٬ از سفر عادل عبدالمهدی به پکن استقبال کرد. تاو در گفتگو با روزنامه رسمی صباح اظهار داشت چین توجه زیادی به پیشرفت روابط خود با عراق دارد ومشتاقانه منتظر است تا از این فرصت برای ایجاد تلاش‌های مشترک با طرف عراقی خود در راستای افزایش اعتماد سیاسی متقابل میان چین و عراق استفاده کند.

سفیر چین در بغداد همچنین ابراز امیدواری کرد که این دیدار منجر به افزایش سطح همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و نیز تقویت ارتباطات فرهنگی و انسانی میان دو کشور شود.

۱۳۹۸/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...