نسخه چاپی

سفیر بولیوی: ایران كشوری «تحسین برانگیز» است

سفیر بولیوی در جمهوری اسلامی ایران روابط دو كشور را دوستانه توصیف كرد و اظهار داشت كه روابط تهران-لاپاز هر روز مستحكم تر و نزدیك تر می شود.




به گزارش نما، خانم «رومینا گوادالوپه پرز راموس» گفت: "ازنگاه بولیوی ، ایران کشوری "تحسین برانگیز" است چرا که همواره روابطی بر پایه احترام متقابل با بولیوی و سایر کشورها داشته است. این موضوع را می توان نتیجه دیپلماسی فعال و درجه یک محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دانست.

اخبار سیاسی-​ این دیپلمات بولیویایی از ایران به عنوان کشوری یاد کرد که توافق های بین المللی را محترم می شمارد و به تمام تعهدات خود در قبال قراردادهایی که پای آن را امضا کرده، پایبند است و در نقطه مقابل ایران، دولت هایی مثل دولت دونالد ترامپ قرار دارند که بدون کمترین توجهی به تعهدات کشورشان به پیمان های بین المللی، از جمله برجام ، پیمان آب و هوایی و ...، به راحتی آن را نقض می کنند و توافق ها را زیر پا لگدمال می کنند.

سفیر بولیوی در تهران با اشاره به جنگ اقتصادی تمام عیار آمریکا علیه ایران، از آن به عنوان یک « اقدام جنایتکارانه و ضد انسانی» نام برد و تلاش های دولت ترامپ برای بستن مسیرهای تجارت ایران با سایر کشورها را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی همچنین، ضمن انتقاد از سکوت جامعه جهانی در برابر اقدامات آمریکا، "آسیب رسانی به مردم" توسط دولت واشنگتن را "اقدام جنایتکارانه" کاخ سفید در راستای دستیابی به اهداف سلطه طلبانه اش قلمداد و تصریح کرد دلیل این گونه رفتارها از سوی دولت آمریکا، حرکت آن سراشیبی زوال و شکست است.

خانم پرز راموس در بخش دیگری از این گفت و گو، ضمن تاکید بر "اراده قوی ایران برای پیشرفت"، از نقش زنان و مردان این سرزمین در مقاومت در برابر قدرتهای مستکبر در طول 4 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمجید کرد.

این دیپلمات بولیویایی، ماموریت اصلی خود را در تهران تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی ایران و بولیوی ذکر کرد و افزایش تبادل هیات های اقتصادی-تجاری و تقویت همکاری های گردشگری بین دو کشور را لازمه تقویت مناسبات دانست.

خانم رومینا گوادالوپه پرز راموس که زمان زیادی از حضورش در تهران نمی گذرد، در روز 27 مرداد تابستان امسال استوارنامه اش را تقدیم حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران کرد و فعالیت وی به عنوان سفیر بولیوی در تهران رسما آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران و بولیوی اگرچه دارای ظرفیت های زیادی برای گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی و همکاری دوجانبه در حوزه گردشگری هستند اما عواملی نظیر موقعیت جغرافیایی و تحریم ها سبب شده تا حجم مبادلات تجاری دو کشور در شرایط کنونی رقم چندان قابل توجهی نباشد.

۱۳۹۸/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...