نسخه چاپی

ضرورت بازآفرینی سیره و روش زندگی آیت الله طالقانی برای روحانیون

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر نهاد روحانیت می خواهد جایگاه گذشته خود در اثرگذاری بر نسل جوان و نخبگان را احیا كند، باید سیره و روش زندگی و نگاه آیت الله طالقانی را بازآفرینی كند.


به گزارش نما، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در بهشت زهرا به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله سید محمود طالقانی اظهار داشت: آیت الله طالقانی را به حق می توان دائره المعارف مبارزات علیه رژیم طاغوت دانست چرا که ایشان برای سه دهه بصورت مستمر، زندگی خویش را وقف مبارزه با استبداد و استعمار کرده بود و از ملی شدن صنعت نفت تا نهضت امام خمینی، همواره در صف اول مبارزان و رنج کشیدگان قرار داشت.

اخبار اجتماعی-رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: زندگی آیت الله طالقانی که از سوی امام خمینی، ابوذر زمان نام گرفت، با ساده زیستی، اخلاق و مدارا توام بود، ایشان بر حفظ جایگاه روحانیت در مردم و جلوگیری از ایجاد فاصله با اقشار گوناگون جامعه تاکید داشت.

هاشمی افزود: اثر قرآنی ماندگار آیت الله طالقانی، پرتوی از قرآن که شش جلد از آن منتشر شده است، در دوران زندانی بودن ایشان در سال 1342 انجام شد و شاید این اثر ومصاحبت با ایشان به آیت الله هاشمی رفسنجانی انگیزه و ایده تدوین تفسیر راهنما و پرتوی از قرآن را که تاکنون 54 جلد از آن منتشر شده است را داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جایگاه آیت الله طالقانی در انقلاب اسلامی به حدی بود که ایشان پس از شهادت استاد مطهری به عنوان ریاست شورای انقلاب از سوی امام خمینی منصوب شدند و به عنوان امام جمعه تهران، خطبه های ماندگاری را در مهمترین تریبون انقلاب اسلامی ایراد کرد افزود: طرح مساله لزوم تاسیس نهاد شورا در کشور نیز میراث گرانقدر مرحوم طالقانی است که امروز به درخت تناور و بالنده شوراهای اسلامی شهر وروستا تبدیل شده است.

وی ادامه داد: آثار آیت الله طالقانی در حوزه های گوناگون فکری را می توان پیشروی انقلابیون دانست، اثر نخست ایشان ، اسلام ومالکیت، را می توان نخستین اثر چهره های مبارز روحانیت در عرصه اقتصاد دانست که در سال 1322 یعنی حدود ثلث قرن قبل از انقلاب اسلامی و آثار مشابهی نظیر اقتصادنا شهید صدر و اقتصاد اسلامی شهید مطهری منتشر شد.

هاشمی یادآور شد: اثر سیاسی ایشان که حاشیه بر کتاب مهم و تاریخی مرحوم نایینی در موضوع حکومت دینی و رابطه دین وسیاست بود نیز در سال 1332 یعنی حدود 15 سال قبل از کتاب ولایت فقیه امام خمینی منتشر شد و اثر قرآنی ایشان نیز در سال 1342 و 15 سال پیش از آثار تفسیری مهمی نظیر تفسیر المیزان منتشر شد.

وی بیان داشت: شاید امروز بیش از هرزمان دیگری خلاء حضور روحانیون مردمی با سلوک متفاوتی نظیر آیت الله طالقانی را در جامعه حس می‌کنیم و اگر نهاد روحانیت می خواهد جایگاه گذشته خود در اثرگذاری بر نسل جوان و نخبگان را احیا کند، باید سیره و روش زندگی و نگاه آیت الله طالقانی را بازآفرینی کند.

۱۳۹۸/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...