نسخه چاپی

درآمدی بر شكل‌گیری ائتلاف

محمدكاظم انبارلویی

كمتر از 6 ماه به انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي باقي است. تلاش‌هايي براي شكل‌گيري يك مجلس در تراز انقلاب اسلامي و نيز بيانيه گام دوم در تهران و شهرستان‌ها صورت مي‌گيرد. نيروهاي پاي‌كار انقلاب با عزمي راسخ به سمت همگرايي و ائتلاف در حركت هستند. شرط توفيق آنها و الزامات برداشتن گام‌هاي صحيح را مي‌توان در سطور زير مرور كرد.

1- هر انساني چه بداند و چه نداند روز و شب در طريق ساختن خويش براي «ابد» است.

انسان بزرگ‌ترين صنعت در جهان هستي است. همه هستي براي او آفريده شده است و تنها موجودي است كه مي‌تواند نسبت خود را با خود، با هستي، طبيعت و تاريخ تعريف كند و به درك درستي از خداوند تبارك و تعالي و تكاليف خود برسد. اگر «حرص»، «طمع» و «حب جاه» انسان را به وادي غفلت بكشاند، نمي‌تواند به درك درستي از «دنيا»، «قبر» و «قيامت» خود برسدوگر نه اين سه لشكر شيطان درون، قبل از رسيدن او به سر حدّات مبارزه با كفر و شرك، الحاد و جنود بيروني شيطان او را از پاي در مي‌آورد.

اينجاست كه انسان خود حكم به «حبس ابد» با اعمال شاقه در ميان گدازه‌هاي اميال دروني خود مي‌دهد و هيچ كس قادر به نجات او نخواهد بود.

2- اضلاع و ابعاد و اكناف اصولگرايي و نيروهاي پاي كار انقلاب امروزها دست‌‌اندركار رسيدن به يك فرمول اخلاقي، حقوقي و نيز يك مدل سياسي براي رسيدن به ائتلاف هستند. آنها در انتخابات‌هاي قبلي مدل‌هاي گونا‌گوني را تجربه كردند. بحث‌ها و نظرات جديد نشان مي‌دهد آن مدل‌ها كارآمدي خود را از دست داده‌اند و نياز به يك تئوري‌پردازي و نظريه‌افكني جديد دارد.

ائتلاف و همگرايي جديد، نياز به يك نظم معنوي است كه متضمن ايستادگي در برابر نبرد نرم دشمن باشد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد براي رسيدن به نظم جديد اصولگرايي، نيازمند به «عبور از خود» هستيم. هرگونه سهميه‌بندي و بحث سهامداري قدرت اضلاع، مخل رسيدن به ائتلاف و همگرايي است اگر هر يك از اضلاع حقيقي و حقوقي ائتلاف قرار باشد اراده خود را براساس توهم خود از رسيدن به سهمي از قدرت عملياتي كند، ريسمان ائتلاف و همگرايي را پاره خواهد كرد. قرار است همگي به ريسمان الهي چنگ بزنيم.

اگر اين مسير را نرويم مجبوريم با چنگ زدن به صورت و سيرت يكديگر هر يك ريسماني درست كنيم تا با آن در چاه ويل «جاه‌طلبي»، «حرص» و «طمع» خود را حلق‌‌آويز كنيم.

سخن از «من» و «ما» مخل شكل‌گيري يك مجلس ولايي است كوبيدن بر طبل سهم‌خواهي با عقلانيت سياسي نمي‌خواند.

3- مجلس آينده مأموريت‌هاي خطيري به عهده دارد و وظايف سنگين بر زمين مانده در مجالس گذشته را بايد با روزآمد كردن در دستور كار قرار بدهد.

اولين گام براي ورود به اين وادي آن است كه هر حزب و گروه يا شخصيت حقيقي به اين سؤال پاسخ دهد كه نسبت فرد معرفي شده براي فهرست چه دركي از بيانيه گام دوم و تكاليف مترتب بر آن دارد. پس از رسيدن به پاسخ صحيح در اين مورد به اين سؤال پاسخ دهد كدام بار را مي‌خواهد از زمين «اقتصاد»، «سياست»، «فرهنگ» و «مشكلات اجتماعي» جامعه در مجلس بردارد.

پس از پاسخ‌گويي درست به اين دو پرسش كليدي ببيند آيا شجاعت تهور، بصيرت لازم را دارد كه در روز حادثه در مجلس از حق دفاع كند و هزينه پرداخت كند.

4- مأموريت مهم مجلس آينده ريل‌گذاري قوانين كشور به سمت و سوي برپايي، «جامعه‌ اسلامي»، «دولت اسلامي» و نيز به اهتزاز در آوردن پرچم «تمدن اسلامي» در اين ملك الهي است. احزاب و گروه‌هايي كه مي‌خواهند وارد رقابت‌هاي سياسي اين دوران بشوند لازم است با بازخواني چندباره بيانيه گام دوم، برنامه عملياتي خود را براي رسيدن به آن اهداف بزرگ براي مردم بازگو كنند تا مردم بدانند به چه سمت و سويي قرار است حركت كنند و به چه كساني اعتماد نمايند. درباره مختصات مجلس آينده و نمايندگان آن حرف و حديث گفتني‌ها زياد است اميدواريم با هدايت الهي به سمت و سويي حركت كنيم كه مجلس با نمايندگان پاكدست، انقلابي، كارآمد و مردمي تشكيل شود تا پاسخگوي مطالبات رهبري و مردم باشد.

۱۳۹۸/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...