نسخه چاپی

اردوغان: موانع تشكیل كمیته قانون اساسی سوریه را رفع كردیم

رئیس جمهور تركیه گفت: با همكاری سه كشور موانع بر سر راه تشكیل كمیته قانون اساسی سوریه را رفع كردیم. كار كمیته به سرعت در ژنو آغاز می‌شود و مشكلی در این زمینه وجود ندارد.




به گزارش نما، رجب طیب اردوغان پس از پایان پنجمین نشست سه‌جانبه ترکیه ، روسیه و ایران در کاخ چانکایای آنکارا خطاب به خبرنگاران گفت: بزرگترین تهدید برای آینده سوریه گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ است. هدف غایی ما ایجاد کریدور صلح در شمال سوریه و جلوگیری از تجزیه این کشور است".

اخبار بین الملل- رئیس جمهور ترکیه در ادامه همچنین اظهار داشت: تصمیم‌های مهم و امیدوار کننده در خصوص راه‌حل سیاسی در سوریه را اتخاذ کردیم. بر اقدامات عملی برای برقراری صلح در سوریه تاکید کردیم.

وی گفت: در این اجلاس بر غیرقابل قبول بودن حمایت از گروه‌های تروریستی به بهانه مبارزه با داعش تاکید کردیم. آقا‌یان روحانی و پوتین را در جریان روند ایجاد منطقه امن در سوریه قرار دادم. از ماه آوریل تاکنون 1000 غیرنظامی بر اثر حملات هوایی و زمینی در سوریه کشته شده‌اند. نمی‌توانیم نظاره گر یک تراژدی انسانی جدید 4 میلیون نفر را در آن سوی مرز ترکیه هدف قرار داده است، باشیم. روند ایجاد منطقه امن در سوریه را برای روحانی و پوتین تشریح کردم. برای استقرار پناهجویان و نحوه زندگی آن‌ها در این منطقه توضیحاتی دادم.

اردوغان افزود: درباره ایجاد منطقه امن با سران کشورها گفت‌وگو کردم. قصد داریم برای آوراگان سوری در ترکیه در این منطقه به طول 450 کیلومتری و به عمق 30 کیلومتری مسکن بسازیم. مدارس و زیرساخت‌های لازم را احداث کنیم. با ایران، روسیه و جامعه جهانی برای بازگشت دواطلبانه پناهجویان سوری به کشورشان همکاری خواهیم کرد. باید بر بازگشت پناهجویان بیشتری به سوریه تمرکز کنیم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: با همکاری سه کشور موانع بر سر راه تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را رفع کردیم. کار کمیته به سرعت در ژنو آغاز می‌شود، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین درباره اوضاع یمن گفت: چه کسی اولین بمب را در یمن انداخت؟ اگر پاسخ این سوال یافت شود، فکر می‌کنم به این نکته خواهیم رسید که دستی برای تحریک وجود داشته است. مسلمانان با یکدیگر درگیرند. کانون برادری نباید چنین باشد. باید برای بازسازی یمن اقدامات لازم صورت گیرد. این امر در مورد سوریه و فلسطین نیز صدق می‌کند. یمن با خاک یکسان شد. باید در مورد مسببان آن صحبت کنیم.

رئیس جمهور ترکیه در پایان اظهار داشت: از آقای روحانی که تمایل خود را برای میزبانی اجلاس بعدی ما در ماه‌های آینده در ایران اعلام کردند، تشکر می‌کنم.

۱۳۹۸/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...