نسخه چاپی

دیدار زلمای خلیل‌زاد با هیات طالبان تایید شد

یك مقام طالبان امروز (شنبه) تایید كرد، این گروه شبه‌نظامی برای اولین بار از زمان خاتمه یافتن گفت‌وگوها از سوی دونالد ترامپ با نماینده ویژه آمریكا در اسلام‌آباد دیدار كرد.

به گزارش نما، این مقام طالبان جزئیات چندانی از نشست روز جمعه میان هیات طالبان با زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان ارائه نکرد. ریاست هیات طالبان با ملا عبدالغنی برادر، از موسسان جنبش طالبان بود. این مقام طالبان نخواست نامش فاش شود چون مجاز به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیست.

اخبار بین‌الملل- با این حال مقام‌های آمریکا گفتند برنامه از سرگیری مذاکرات صلح در دستور کار نیست، دست‌کم در اسلام‌آباد نه. این نشست اما همچنان چشمگیر است.

خلیل‌زاد چند روزی را در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان مشغول دیدار با مقام‌های دولتی ارشد بود و وزارت خارجه آمریکا از آن‌ها به عنوان دنباله جلساتی که او ماه گذشته در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک برگزار کرد، یاد کرد. او در آن زمان با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان که خواستار از سرگیری مذاکرات صلح شده بود، دیدار داشت.

هیات طالبان به ریاست ملا برادر به صورت جداگانه برای دیدار با مقام‌های دولتی پاکستان وارد اسلام‌آباد شد و گفته می‌شود گفت‌وگوها روی طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی از جمله بیش از ۱.۵ میلیون افغان که همچنان آواره پاکستان هستند، متمرکز بوده است.

در طول سال گذشته، زلمان خلیل‌زاد ۹ دور مذاکره با طالبان به میزبانی قطر داشته است؛ جایی که طالبان در آنجا دفتر سیاسی دارد. اوایل ماه سپتامبر بن‌بست در گفت‌وگوها بعید به نظر نمی‌رسد اما دور تازه‌ای از خشونت و مرگ یک سرباز آمریکایی موجب شد تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به طور ناگهانی ختم مذاکرات را اعلام کند؛ این شامل امضای توافق قریب‌الوقوع در کمپ‌ دیوید هم شد.

جزئیاتی درباره نشست‌های روز جمعه پاکستان در دست نیست. حین مذاکرات دوحه، زلمای خلیل‌زاد و ملا برادر نشست‌های رو در رو داشتند و در هفته‌های اخیر، هیات طالبان به چین، روسیه و ایران سفر داشته است.

۱۳۹۸/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...