نسخه چاپی

ویژگی های انتخابات حزبی

مصطفی حسینی

یکی از مسائلی که همواره در انتخابات های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد نقش و کارکرد احزاب است که به اختصار ویژگی های وجود احزاب در انتخابات را مورد بررسی قرار می دهیم.
برگزاری انتخابات در واقع یکی از مهمترین کارکردهای احزاب در دنیا است که احزاب می توانند خود را در آن به بهترین شکل نشان دهند و اولین ویژگی حضور احزاب در نظام انتخاباتی جلوگیری از هدر رفتن استعدادهای نیروهای پراکنده و بی شکل و شناساندن نخبگان به جامعه است.
دومین ویژگی اینکه با محدود شدن نامزدهای فراوان در کشور به نامزدهای حزبی از خرد شدن رای مردم جلوگیری شده و برنده انتخابات با آرای بیشتر و حمایت قاطع تری از سوی مردم قدم در اجرای مسیر برنامه های خود می گذارد.
سومین ویژگی حضور احزاب قوی و کارآمد در انتخابات این است که مردمی که عضو هیچ حزب و تشکلی نیستند می توانند با مقایسه برنامه های احزاب گوناگون بهترین حزب که به جای شعار برنامه و کادر خود را معرفی کرده نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند.
چهارمین ویژگی اینکه اگر حزبی در اداره کشور نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد مردم در آینده به احزاب دیگر رای داده و آن حزب مورد بازخواست و قهر مردم قرار خواهد گرفت .
پنجمین ویژگی اینکه احزاب برای اینکه بتوانند مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده بگیرند در طول فعالیت خود کادرسازی کرده و برنامه هایی را برای رسیدن از نقطه موجود به نقطه مطلوب ارائه می دهند .
آنچه بیش از هر مساله ای در انتخابات آینده(ریاست جمهوری) باید مورد توجه قرار گیرد این است که نامزدهای انتخابات به صورت تشکیلاتی و گروهی وارد عرصه رقابت شوند و کادر و برنامه خود برای اداره کشور را به مردم ارائه دهند تا رقابتی سالم و به دور از تخریب و شعار زدگی شکل گیرد.

۱۳۹۱/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...