نسخه چاپی

سلطانيه:

ایران مصمم به شركت فعال در كنفرانس هلسینكی است

رویترز به نقل از نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اعلام كرد كه ایران در كنفرانس بین المللی پیشنهاد شده برای ایجاد منطقه‌ عاری از تسلیحات هسته‌یی در خاورمیانه شركت خوهد كرد.

به گزارش نمابه نقل ازایسنا، خبرگزاری رویترز از بروکسل گزارش داد: علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران در نهایت تصمیم گرفته است در این کنفرانس که درباره خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی است شرکت کند.

وی گفت که ایران «مصمم به شرکت فعال» در کنفرانس هلسینکی است که می‌تواند راه را برای جهان عاری از تسلیحات هسته‌یی باز کند.

رویترز افزود: ایران و دولت‌های عربی اغلب می‌گویند که زرادخانه هسته‌یی اسراییل (رژیم صهیونیستی) تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه است.

سلطانیه گفت: ما قویا باور داریم که همه کشورها باید بسیج شوند تا اطمینان حاصل کنند که این هدف بزرگ خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی محقق شود.

بنا بر این گزارش سلطانیه گفت که ایران مساله هسته‌یی رژیم صهیونیستی را در کنفرانس هلسینکی مطرح خواهد کرد.

وی گفت: ما نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم که اسراییل (رژیم صهیونیستی) به ان.پی.تی نپیوسته باشد و از قابلیت تسلیحات هسته‌یی برخوردار باشد.

بر اساس این گزارش هنوز هیچ تاریخی برای برگزاری این نشست در پایتخت فنلاند در اواخر سال جاری به منظور مذاکره درباره ممنوعیت رقابت تسلیحات هسته‌یی و دیگر تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه تعیین نشده است و تردیدهایی در خصوص اینکه اصلا برگزار می‌شود یا خیر وجود دارد.

رویترز ادامه داد: حتی اگر این نشست برگزار شود هنوز اسراییل (رژیم صهیونیستی ) که باور بر آن است تنها زرادخانه هسته‌یی خاورمیانه را در اختیار دارد نگفته است که در آن شرکت خواهد کرد یا خیر. دیپلمات‌های غربی انتظار پیشرفت اندکی را در آینده نزدیک دارند.

ایران از سمینار بروکسل برای اعلام حضورش در نشست هلسینکی استفاده کرد.

روزنامه گاردین روز سه شنبه از برگزاری سمیناری آکادمیک در بروکسل توسط کنسرسیوم اتحادیه اروپا برای منع اشاعه خبر داد که این نشست دو روزه دوشنبه آغاز شد.

بنابر گزارش روزنامه انگلیسی گاردین این نشست با امید گشودن راه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره ممنوعیت تسلیحات هسته‌یی و دیگر تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه ظرف چند ماه آینده برگزار شد و مقاماتی از ایران و رژیم صهیونیستی نیز در آن شرکت کردند.

بنابر گزارش گاردین علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در این نشست حضور داشت. هم‌چنین یا کولاجاو، دیپلمات فنلاندی که از سوی دبیرکل سازمان ملل وظیفه برگزاری کنفرانس هلیسنکی را عهده‌دار شده است در این نشست حاضر شد.

به نوشته گاردین برخلاف لفاظی‌های روبه‌ وخامت همیشگی درباره برنامه هسته‌یی ایران یکی از شرکت‌کنندگان فضای این نشست را «محترمانه و مثبت» توصیف کرد.

این روزنامه افزود: با این حال از این نشست مشخص نمی‌شود که آیا کنفرانس هلسینکی در ماه دسامبر برگزار خواهد شد یا خیر.

در عین حال بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی "نولبنان" سلطانیه به خبرگزاری فرانسه گفت: من (روز سه‌شنبه) به طور رسمی در بروکسل اعلام کردم که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است در این کنفرانس که ماه دسامبر در هلسینکی برگزار می‌شود، شرکت کند.

وی افزود: ما درباره این موضوع جدی هستیم و تصمیم گرفته‌ایم که شرکت فعالی در این کنفرانس داشته باشیم.

۱۳۹۱/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...