نسخه چاپی

درخواست اردوغان برای خروج نیروهای سوری و كُردها از مرز

سخنگوی رئیس‌جمهور تركیه گفت، اردوغان از نیروهای سوری و كرد می‌خواهد تا از مرز با تركیه خارج شوند تا او بتواند 2 میلیون پناهنده را در آنجا اسكان دهد.


به گزارش نما، «ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه به رسانه‌ها گفت که اردوغان از نیروهای دولت سوریه می‌خواهد تا از مناطق نزدیک به مرز با ترکیه خارج شوند تا او بتواند 2 میلیون پناهنده را در آنجا اسکان دهد. این در خواست در راس موضوعات مذاکرات هفته آینده اردوغان با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خواهد بود.

اخبار بین‌الملل- براساس گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سخنگوی اردوغان گفت، آنکارا نمی‌خواهد نیروهای سوریه و کردها در منطقه مرزی باشند زیرا پناهندگان نمی‌خواهند به مناطق تحت کنترل آنها بازگردند.

وی افزود: «این یکی از موضوعاتی است که ما درباره آن با روس‌ها صحبت خواهیم کرد زیرا ما نمی‌خواهیم هیچ پناهنده‌ای را به اجبار به جایی که نمی‌خواهند بروند، بفرستیم. ما می‌خواهیم شرایط مناسبی را برای بازگشت آنها (پناهندگان) به جایی که احساس امنیت داشته باشند، فراهم کنیم.»

حدود 3.6 میلیون نفر از مردم سوریه از درگیری‌ها به سرزمین همسایه خود فرار کرده بودند اما اکنون می‌خواهند که به کشور خود بازگردند. تاکنون تعداد بسیار کمی از آنها به منطقه تحت محاصره ترکیه که از سال 2017 تحت کنترل این کشور است، بازگشته‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و ترکیه پنجشنبه (۲۵ مهرماه) بر سر توقف موقت عملیات ترکیه در شمال سوریه به توافق دست پیدا کردند. توافق میان این دو کشور متحد ناتو بعد از گفت‌وگو میان رئیس‌جمهور ترکیه و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا حاصل شد.

طبق این توافق، آمریکا عقب‌نشینی شبه‌نظامیان ی.پ.گ را از منطقه امن تسهیل خواهد کرد و بعد از این عقب‌نشینی، آتش‌بس دائمی برقرار خواهد شد. در این زمان، آمریکا تحریم‌های اعمال شده از سوی قوه مجریه علیه ترکیه را رفع خواهد کرد و تحریم‌های جدیدی اعمال نخواهد کرد.

این در حالی است که با وجود توافق برای توقف عملیات نظامی در شمال سوریه، وزارت دفاع ترکیه روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد، پس از یک حمله شبه‌نظامیان کرد سوریه در منطقه «تل‌ابیاد» شمال سوریه، یک سرباز ترکیه‌ای کشته و تعدادی زخمی شدند.

۱۳۹۸/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...