نسخه چاپی

ناآرامی در بولیوی پس از اعلام پیروزی مورالس

پس از اعلام پیروزی مورالس در انتخابات بولیوی، گروه‌هایی از مردم این كشور دست به اعتراض زده‌اند.


به گزارش نما، گروه‌هایی در بولیوی روز جمعه در اعتراض به شمارش آرا و انتخاب مجدد «اوو مورالس» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، دست به اقدامات اعتراض آمیز زدند. این افراد از پنجره منازل و پشت بام‌ها با ضربه زدن به ظروف، اعتراض خود را ابراز داشتند.

اخبار بین‌الملل- براساس گزارش خبرگزاری «رویترز»، مورالس 50 ساله، که در سال 2006 به عنوان نخستین رهبر بومی کشور به قدرت رسیده بود، رای‌گیری روز یکشنبه را پیروزی تاریخی دیگری برای جنبش چپ دانست و مخالفان را به تلاش برای تشکیل کودتا با پشتوانه خارجی متهم کرد.

در همین حال، اتحادیه اروپا، آمریکا، برزیل، آرژانتین و کلمبیا برای آنچه کاهش ناآرامی‌ها در بولیوی خوانده شده، خواستار برگزاری دور دوم انتخابات در این کشور شدند.

از طرفی وزارت امور خارجه برزیل اعلام کرده که پیروزی مورالس را به رسمیت نمی‌شناسد. ونزوئلا، کوبا و مکزیک تنها کشورهایی در همسایگی بولیوی بودند که پیروزی مورالس را تبریک گفتند.

پیش از این معترضان دفتر مرکزی هیات انتخابیه کشور را که توسط پلیس‌هایی با تجهیزات ضد شورش محافظت شده بود، محاصره و خیابان‌ها را مسدود کردند.

طبق اعلام دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی با شمارش دستی ۹۹.۸ درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اوو مورالس رئیس‌جمهور کنونی ۴۷.۱ درصد آرا را کسب کرده و سهم «کارلوس مسا» نامزد حزب میانه‌رو و اصلی‌ترین رقیب مورالس ۳۶.۵ درصد بوده است.

طبق قوانین موجود در بولیوی، برای بردن انتخابات به صورت یک‌مرحله‌ای، هر کاندیدا نیاز به کسب حداقل ۵۰ درصد آرای مردمی یا حداقل ۴۰ درصد آرا به شرطی که اختلافش با رقیب حداقل ۱۰ درصد باشد، دارد.

دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی ابتدا طبق آمارهای اولیه و براساس شمارش سریع ۸۴ درصد آراء اعلام کرده بود که مورالس ۴۵ درصد و رقیبش مِسا ۳۸.۱۶ درصد آرا را کسب کرده بودند که در این صورت انتخابات به دور دوم می‌کشید اما بعد از ۲۴ ساعت از اعلام نتایج اولیه، نتیجه انتخابات از پیشتازی مورالس با اختلاف بیش از ۱۰ درصدی حکایت داشت و کارلوس مسا هم اعلام کرد که این نتایج را به رسمیت نمی‌شناسد.

اوو مورالس تا کنون سه دوره در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و هر سه بار نیز پیروز شده است. دور جدید ریاست جمهوری بولیوی از ژانویه ۲۰۲۰ آغاز می‌شود و در صورت نشست مورالس بر این کرسی، او برای چهارمین دوره متوالی رئیس‌جمهور می‌ماند.

۱۳۹۸/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...