نسخه چاپی

كپی‌برداری ایرانسل از روی دست همراه اول

به نظر می‌رسد ایرانسل با تقلید صرف و كپی‌برداری از بسته‌ها، شعارها و مسیر حركت همراه اول به نوعی گام در همین مسیر اشتباه گذاشته است و ضمن تنگ كردن عرصه رقابت، مشتركانش را از دریافت خدمات نوین و خلاقانه محروم كرده است.


به گزارش نما، هفته گذشته نشست خبری ایرانسل به مناسبت سیزدهمین سال تاسیس این اپراتور موبایلی برگزار شد؛ نکته جالب در خصوص این نشست اما تقلید ایرانسل از طرح‌های رقیب سنتی‌اش یعنی همراه اول بود.

آنطور که ایرانسل در این نشست و البته در وبسایت رسمی و صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده است به موجب طرح سیزده‌سالگی‌اش یک بسته 13 گیگابایتی اینترنت برای یک هفته به مشترکان ایرانسل به قیمت 13 هزار تومان ارایه می‌شود.

این طرح درواقع کپی واضح از طرحی بود که پیش از این همراه اول به اجرا گذاشته بود؛ نوزدهم مرداد ماه همراه اول به مناسبت 25 سالگی‌اش، 25گیگ اینترنت به قیمت 25هزارتومان و در طول یک هفته به مشترکان خود ارایه داده بود.

سوال اینجاست که با چه منطقی اپراتوری که دغدغه‌اش آن است که می‌خواهد وارد فضای رقابتی شود و مدعی است که با ورود به بازار انحصار را در حوزه ارتباطات کشور شکسته است چطور در طراحی و اجرای ساده‌ترین طرح‌ها رو به کپی‌برداری از رقیب آورده است.

از سوی دیگر ایرانسل در نشست خبری خود اعلام کرد که از این پس شعار این اپراتور از اپراتور پیشرو در حوزه دیتا، تبدیل به "اپراتور دیجیتال" خواهد شد. جالب آنکه این شعار نیز به نظر از برنامه 5 سال همراه اول کپی شده است. همراه اول بر اساس سند چشم‌انداز خود می‌بایست در 5 سال آتی به دنبال تحقق رویای دیجیتال باشد و این موضوع را به عنوان شعار خود قرار داده است.

نگاهی تحلیلی به روند پیش گرفته شده توسط ایرانسل مشخص می‌کند که این اپراتور در روزهای اخیر رو به تقلید از رقیب قدیمی خود آورده است. طبیعی است از اپراتوری که مدعی رقابت و به دست آوردن بازار عمده کشور است پی گرفتن یک چنین رویه‌ای ابهام برانگیز است.

شباهت بسته‌های ایرانسل و همراه اول

نوزدهم مرداد ماه امسال همراه اول به مناسبت ۲۵ امین سالگرد تولد خود، بسته اینترنتی با ویژگی‌‌هایی که برای مردم تازگی داشت ارایه داد. این بسته به تمامی مشترکان دایمی و اعتباری همراه اول اجازه می‌داد روز تولد همراه اول بسته ویژه تولد همراه اول را با تخفیف استثنائی برای خود فعال کنند. به این ترتیب مشترکان همراه اول می‌توانستند 25 گیگ اینترنت را به قیمت فقط 25 هزارتومان و برای یک هفته روی خط خود فعال کنند.

دو ماه بعد از ارایه این بسته توسط همراه اول اما ایرانسل به سرعت دست به کار شد و در اقدامی مشابه در سایت رسمی خود اعلام کرد: ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران، ۱۳ ساله شد و به همین مناسبت، مشترکان ایرانسل می‌توانند در روز ۲۹ مهر، بسته ویژه هفت روزه ۱۳ گیگابایتی ایرانسل را با قیمت ۱۳ هزار تومان فعال کنند.

نگاهی به این دو طرح مشخص می‌کند که ایرانسل رو به نوعی تقلید از رقیب سنتی آورده و در حالی که انتظار می‌رفت با ارایه طرح‌های خلاقانه حرکتی جدید ارایه دهد، به نوعی به تقلید صرف از رقیب خود آورده است.

تقلید ایرانسل از همراه اول در طراحی شعار

مرداد ماه امسال همراه اول، با شعار «تحقق رویای دیجیتال» در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ حضور یافت؛ شعاری که بارها توسط رسانه‌های مختلف نیز به عنوان شعار اصلی همراه اول مورد توجه قرار گرفت و زوایای مختلف آن تحلیل و بررسی شد.

هفته گذشته اما همزمان با سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل، نشستی با حضور بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل و فعالان رسانه در حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل سالن همایش‌های ساختمان مرکزی ایرانسل، برگزار شد و در این نشست این بار مدیر عامل ایرانسل اعلام کرد که ایرانسل به سمت تبدیل شدن اپراتور دیجیتال حرکت می‌کند.

در این نشست عباسی آرند گزارش خود از عملکرد ایرانسل را با سه محور «سیر تحول ایرانسل»، «توسعه کسب و کار دیجیتال» و «فناوری‌های مالی و سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال» ادامه داد و گفت: ایرانسل قصد دارد از اپراتور دیتا، به سمت اپراتور دیجیتال حرکت کند.

این شعار شباهتی زیادی با شعاری داشت که دو ماه قبل همراه‌اول برای حضور در نمایشگاه الکامپ مطرح کرده بود و همین موضوع شائبه تقلید ایرانسل از همراه اول را بیش از پیش قوت می‌داد.

مشکل تقلید صرف در بین کسب‌وکارهای ایرانی

یکی از مشکلات جدی و ریشه‌ای که در کشور ما وجود دارد به تقلید صرف و بعضا کورکورانه شرکت‌های بزرگ و کوچک از یکدیگر بر‌ می‌گردد. نگاهی به وضعیت کسب و کارهای نوپا و حوزه فعالیت آنها مشخص می‌کند که از یکسو بسیاری از کسب و کارهای موفق مثل آپارات، دیجی کالا و اسنپ همگی به تقلید از نمونه‌های خارجی ایجاد شده‌اند و از سوی دیگر به تبع موفقیت استارتاپ‌های ایرانی موفق در هر حوزه‌ای، صدها نمونه داخلی دیگر از همان خدمت توسط افراد دیگر ارایه شده است. وجود چندین اپلیکیشن تاکسی‌یاب اینترنتی، تعداد بالای استارتاپ‌های فعال در حوزه فروش آنلاین غذا و حجم گسترده اپ‌های ارایه‌دهنده تخفیف باعث شده که عرصه رقابت برای فعالان تمام این حوزه‌ها تنگ شود و از سویی دیگر مردم کشور نیز از دریافت خدمات نوین، خلاقانه و جدید محروم بمانند.

به نظر می‌رسد ایرانسل با تقلید صرف و کپی‌برداری از بسته‌ها، شعارها و مسیر حرکت همراه اول به نوعی گام در همین مسیر اشتباه گذاشته است و ضمن تنگ کردن عرصه رقابت، مشترکانش را از دریافت خدمات نوین و خلاقانه محروم کرده است.

با نگاهی کلی به بسته‌ها و شعارهای جدید مطرح شده توسط دو اپراتور اصلی کشور مشخص می‌شود که در روزهای اخیر ایرانسل تمایل روزافزونی به تقلید از طرح‌ها و شعارهای همراه اول داشته است و سعی داشته تا به نوعی با کپی‌برداری از طرح‌های رقیب در عرصه رقابت خودنمایی کند.

این در حالی است که از یک شرکت بزرگ که داراری تیم روابط عمومی پرتعداد و مشاوران رسانه‌ای متعددی است انتظار می‌رود که به جای کپی کردن طرح‌های رقیب، خود طرح‌های جدید و خلاقانه‌ای ارایه دهند و نیز با ارایه و معرفی خدمات جدید و متنوع با رقیب خود به رقابت بپردازد.

از سوی دیگر فراموش نکنیم که در زمینه خدمات اپراتوری باتوجه به پیشرفت روزافزون فناوری امکان معرفی و ارایه خدمات و طرح‌های تشویقی کاملا جدید و متفاوتی هست و طبیعتا تقلید و کپی‌برداری صرف نه تنها اثر چندانی ندارد بلکه ممکن است در طولانی مدت باعث دلزدگی مخاطب شود.

۱۳۹۸/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...