نسخه چاپی

نشست سه‌جانبه اردن، مصر و عراق درباره تحولات غرب آسیا

وزرای خارجه اردن، مصر و عراق نشست سه‌جانبه‌ای را در حاشیه اجلاس سران سازمان كشورهای غیرمتعهد در آذربایجان برگزار كردند.

به گزارش نما، وزرای خارجه اردن، مصر و عراق روز جمعه (دیروز) در حاشیه هجدهمین اجلاس سران سازمان کشورهای غیرمتعهد در باکو پایتخت آذربایجان، نشست برگزار کردند.

اخبار بین‌الملل- در این دیدار راهکارهای اجرای مصوبات نشست سه‌جانبه «عبدالله دوم» شاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در نیویورک در ماه گذشته، مورد بررسی قرار گرفت.

طبق گزارش وبگاه اردنی «عمون»، وزرای خارجه سه کشور در این نشست توافق کردند که ماه آینده میلادی نشستی سه‌جانبه در پایتخت اردن برگزار کنند که مقدمه‌ای برای نشست سران سه کشور خواهد بود که قرار است در بغداد برگزار شود.

در این نشست روابط مشترک سه کشور، راهکارهای توسعه همکاری اقتصادی، توسعه‌ای و فرهنگی مشترک، سازوکارهای ممکن برای فعال‌سازی بخش‌های فنی مرتبط و استمرار هماهنگی و رایزنی سیاسی بین این کشورها بررسی شد.

وزرای خارجه سه کشور همچنین اوضاع منطقه‌ای از جمله مسئله فلسطین، بحران سوریه، مبارزه مشترک علیه تروریسم و تحولات بحران یمن و لیبی را بررسی کردند و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر گزارشی از تحولات مربوط به مذاکرات سد النهضه و نتایج دیدار السیسی و «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی در سوچی روسیه را ارائه کرد.

شکری تأکید کرد که مصر برای حفظ حقوق سه کشور بر اساس قوانین بین‌المللی و از طریق توافقنامه الزام‌آوری که به ضرر و زیان به منافع مصر و امنیت آبی آن منجر نشود، تلاش می‌کند.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن و «محمد الحکیم» وزیر خارجه عراق نیز بر ایستادگی اردن و عراق در کنار مصر و حمایت از این کشور برای حفظ حق آب خود و حل اختلافات از طریق مذاکره تأکید کردند.

در این نشست بر حمایت از جمهوری عراق به منظور تثبیت امنیت و ثبات این کشور و تحقق خواسته‌های ملت آن و نیز حفظ دستآوردهای این کشور مبنی بر پیروزی بر داعش تأکید شد.

همچنین مقدمات برگزاری کنفرانس ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی در غرب آسیا که قرار است هجدهم ماه آینده میلادی (۲۷ آبان) در نیویورک برگزار شود، مورد بررسی قرار گرفت.

۱۳۹۸/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...