نسخه چاپی

روسیه خواستار پیوستن ایران به مذاكرات با آمریكا بر سر افغانستان شد

وزیر امور خارجه روسیه خواستار پیوستن ایران به مذاكرات صلح افغانستان شد كه روسیه، آمریكا، چین و پاكستان در آن حضور دارند.


به گزارش نما، «سرگئی لاوروف» در گفت وگو با برنامه «مژدونارودنایا آبازرنیا» (بروسی تجزیه و تحلیل بین‌المللی) شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت: فرمت روسیه، آمریکا و چین برای مذاکرات درباره افغانستان وجود دارد که پاکستان نیز به تازگی به آن پیوسته است.

اخبار سیاسی- وی افزود: تمایل برای پیوستن ایران به این فرمت وجود دارد و من هم معتقدم که پیوستن ایران می‌تواند سودمند باشد.

لاوروف همچنین همکاری‌های روسیه با آمریکا در باره کره شمالی و شبه جزیره کره را خوب ارزیابی کرد.
آمریکا روی میادین نفتی سوریه تمرکز کرده است

لاوروف در بخش دیگری از مصاحبه به بی‌توجهی آمریکا به مبارزه با گروه تروریستی داعش اشاره و خاطرنشان کرد: واشنگتن به میادین نفتی سوریه تمرکز کرده است.

وی به کنایه گفت: آمریکا می‌خواهد از میادین نفتی سوریه محافظت کند تا دولت سوریه نتواند به این میادین دست یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دفاع روسیه در مورد قاچاق نفت سوریه اشاره کرد و افزود: نفت سوریه به صورت قاچاق از این کشور خارج می شود و با درآمد حاصل از فروش آن، آمریکا از گروه های مسلح وفادار به خود حمایت می‌کند.
نقض برجام از سوی آمریکا را نمی‌توان با نقض پیمان موشکی از سوی واشنگتن برابر دانست

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی گفت که نمی‌توان خروج آمریکا از برجام را با خروج این کشور از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد یکی دانست چرا که آمریکا با خروج از توافق هسته ای با ایران، تصمیم شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه لازم‌الاجرا بودن آن را نقض کرد.

لاوروف افزود: آمریکا نه فقط از برجام خارج شد بلکه سایر کشورهای باقیمانده در آن را از اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره این توافق بین‌المللی منع کرده است.

وی ادامه داد: اما در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان‌برد وضع فرق می‌کرد و در این توافقنامه هر طرف حق خروج از آن را داشت و پس از شش ماه از اعلام خروج، توافقنامه بی‌اعتبار می‌شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ بین «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک‌های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته‌ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می‌آمد که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شد.

براساس این قرارداد، موشک‌های میان برد از یک هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر و کوتاه برد از ۵۰۰ تا یک هزار کیلومتر باید نابود می‌شدند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد روز یازدهم مرداد، پس از ۳۱ سال لغو شد، آمریکا با متهم کردن روسیه به نقض آن، به طور رسمی از این پیمان خارج شد و به دنبال آن روسیه نیز خروج از این پیمان را اعلام کرد.

۱۳۹۸/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...