نسخه چاپی

اختصاصی نما:

نا آرامی های عراق و لبنان توسط چه كسانی طراحی شد؟

عکس خبري -نا آرامي هاي عراق و لبنان توسط چه کساني طراحي شد؟

ناآرامی‌های اخیر در برخی از كشور‌های منطقه فرصت مناسبی برای عربستان، آمریكا و رژیم صهیونیستی در راستای ایجاد آشوب و اغتشاش به منظور دست یافتن به اهداف منطقه‌ای آنها فراهم كرده است.

ناآرامی‌های اخیر در برخی از کشور‌های منطقه فرصت مناسبی برای عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای ایجاد آشوب و اغتشاش به منظور دست یافتن به اهداف منطقه‌ای آنها فراهم کرده است.
بررسی اعتراض های اخیر در لبنان و عراق که در ابتدا رنگ و بوی مردمی داشته و برآمده از خواسته های مردم این دو کشور بود این روزها، در مسیر دیگری قرار گرفته و از مجرای اصلی خود خارج شده است.

در روزهای نخست اعتراض ها در لبنان و عراق، مسئولان سیاسی این کشورها سعی کردند با تأیید به قانونی بودن حق برگزاری تظاهرات خود را با مردم و خواسته های آنها همراه کنند. بعد از آن بود که مسئولان هر دو کشور از تصمیمات خود برای تلاش بهبود اوضاع معیشتی مردم در سایه ایجاد فرصتهای شغلی خبر دادند.

البته به نظر نمی رسد این اصلاحات بتواند از دردها اقتصادی مردم بکاهد اما تبدیل شدن فوری این اعتراض ها به تلاش برای براندازی دولت ها از یک سو و رو به روی هم قرار دادن گروه های مقاومت در لبنان و عراق در برابر مردم از سوی دیگر شک و تردیدها را در خصوص دست داشتن صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و غربی‌ها در این روند افزایش می دهد.

از زمان آغاز اعتراض ها در لبنان و عراق، روزی نیست که خبری در خصوص درگیری منتشر نشود اما در این میان رسانه های وابسته به برخی کشورهای عربی بالاخص العربیة و الحدث تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا وانمود کنند نیروهای لباس شخصی وابسته به حزب الله لبنان با حضور در میان معترضان اقدام به حمله به آنها می کنند. در حالی که حزب‌الله گفته بود، باید مسئولان این کشور به جای استعفا و فرار بمانند و پاسخگو باشند و مشکلات را برطرف کنند.

تبلیغات رسانه ای علیه نیروهای حزب الله لبنان به قدری بود که حتی برخی افراد مزدور، با در دست گرفتن پرچم های حزب الله در بیروت تلاش کردند حملاتی را علیه معترضان انجام دهند که باعث واکنش حزب الله شد.

مسئولان حزب الله لبنان اعلام کردند که برگزاری تظاهرات، حق قانونی ملت لبنان بوده و خواسته های آنها به حق است حتی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیز در هر مناسبتی بر حمایت خود از این اعتراضات مسالمت آمیز تاکید کرد و نسبت به انحراف آن در سایه توطئه عناصر خارجی برای ایجاد خشونت در کشور هشدار داد. در این میان «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات‌اللبنانیه» و نزدیک‌ترین فرد در لبنان به عربستان سعودی با طرح این ادعا که دولت فعلی لبنان قادر به برداشتن گام‌های لازم برای بهبود وضع اقتصادی موجود نیست، خواستار استعفای وزیران این حزب از کابینه شد. رسانه‌های غربی، صهیونیستی و سعودی نیز همه تلاش خود برای تغییر مسیر اعتراضات و رو در رو قرار دادن مردم و حزب‌الله لبنان را به کار گرفتند و حتی در تلاش هستند پای ایران را نیز به این تظاهرات‌ها باز کنند

در عراق نیز شاهد همین روند در قبال نیروهای حشد شعبی بودیم. مسئولان حشد شعبی در عراق از همان ابتدا بر حق مردم این کشور برای برگزاری تظاهرات سخن گفتند. آنها هم چنین بر لزوم تأمین امنیت معترضان تاکید کردند اما رسانه های وابسته به رژیم های عربی به ویژه عربستان و امارات دست از تلاش بر نداشته و در عراق نیز با انتشار اخبار دروغین مدعی شدند که نیروهای حشد شعبی به سمت مردم حمله کرده و معترضان را هدف قرار می دهند؛ برخی گروه های سیاسی داخلی نیز در پازل دشمن بازی کرده و اعلام کردند که حشد شعبی نباید به معترضان حمله کند!
احزاب حاکم، گروه‌ها و مقام‌های مختلف عراقی ضمن پذیرش مشکلات و به حق دانستن اعتراض‌های اخیر مردمی اعلام کردند که طرحی سازمان یافته توسط آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی با همکاری حزب بعث عراق در حال اجرا است. این طرح در تلاش است تا ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر را با سیاسی‌تر کردن، به سمت اغتشاش و آشوب هدایت کند. بر همین اساس، داده‌های شبکه اجتماعی توییتر نشان می‌دهند که در ناآرامی‌های اخیر عراق هشتک‌هایی با مضامین تفرقه افکنانه داغ شدند که عمدتا از داخل عربستان هدایت می‌شدند و ۹۰ درصد کاربران عربستانی آن را مورد استفاده قرار داده بودند. نقش رسانه‌های مغرض آمریکایی و عربستانی در پوشش اخبار ناآرامی‌های عراق شامل شبکه‌های الحره، العربیة، الحدث... و تلاش برای ارائه تصویری آشوب زده در عراق مهر تاییدی بر ادعای برحق مداخله کشور‌های خارجی در اعتراض‌های عراق است.



مسأله بعدی که در هر دو کشور مشترک است حمایت مالی عربستان و امارات از ناآرامی ها است به طوری که به تازگی، رئیس پلیس بصره با تاکید بر نقش رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات در ناآرامی‌های اخیر عراق گفته است برخی از افراد با اخذ وجوه نقد از کشور‌های خارجی تلاش دارند عراق را به حرکت در مسیر تخریب سوق دهند. حضور عناصر نفوذی در میان معترضان و شناسایی آنان از سوی مردم هم در عراق و هم در لبنان، تلاش این افراد برای به خشونت کشاندن اعتراض‌ها و حمله به ساختمان‌های دولتی و اعلام برائت مردم از این افراد موید ادعای مداخله قدرت‌های خارجی در تحولات عراق است.

تلاش عربستان برای براندازی دولت عراق به حدی آشکار و مشخص بود که اظهارات ثامر سبهان وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خارجه و سفیر سابق سعودی در عراق نیز بر آن صحه گذاشت. وی در طول تابستان به میهمانان عراقی خود گوشزد می کرد که ماه اکتبر مانند گذشته نخواهد بود و اتفاق بزرگی رخ به وجود می آید که روند سیاسی در عراق را هدف قرار خواهد داد و به موازات آن در گفتگو با سازمان های جوانان در طول همین دوره گفته بود که نوعی زلزله نظام حکومتی در عراق را به لرزه درخواهد آورد و در حال اقدام است.
سندی نیز در فضای مجازی منتشر شده که از برنامه از پیش تعیین شده عربستان برای ایجاد آشوب در عراق حکایت دارد. براساس این سند که متعلق به آژانس جاسوسی عربستان و ریاست اطلاعات عمومی این کشور است، عربستان از قبل قصد داشته اعتراض‌های مردمی در عراق را به آشوب و در نهایت جنبشی برای تغییر دولت تبدیل کند.
یادداشت مذکور به تاریخ ۸ اکتبر (۱۶ مهر) به ماموران امنیتی دستور می‌دهد در اعتراض‌های متعاقب مراسم اربعین شرکت کنند. براساس این سند اولویت ریاض، لغو پارلمان عراق و سپس حذف حشدالشعبی است.
این یادداشت همچنین از نیرو‌های امنیتی و کارگزاری‌های آن‌ها در عراق می‌خواهد از اعتراض‌ها در عراق فیلم تهیه کرده و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند

در لبنان نیز حمایت مالی عربستان و امارات از اعتراضات کاملا مشهود است به طوریکه برخی گزارش های رسانه ای از تأمین مالی این اعتراضات توسط سفارتخانه های عربستان وامارات پرده برداشته اند.

سفارت امارات همه هزینه های لجستیکی از وسایل نقلیه و سیستم های صوتی و بلندگوها و پرچم های لبنان گرفته تا سرویس های بهداشتی و وعده های غذایی آماده و آب آشامیدنی را تقبل کرده است. ۱۰۰ دلار نیز برای هر کسی که روزانه در خیابانها برای بستن آنها حاضر شود، پرداخت می شود. ۱۵۰ دلار نیز به هر پسر یا دختر جوانی پرداخت می شود که شب را در داخل چادرها یا خارج از آن در خیابانها سپری می کند.

مسأله بعدی که در اعتراضات لبنانی ها و عراقی ها یکسان است، ورود عناصر نفوذی به صفوف معترضان واقعی و منحرف کردن مسیر اعتراضات برای تحقق اهداف سیاسی سرسپردگان به شمار می رود. در حالی که در هر دو کشور لبنان و عراق شاهد به آتش کشیده شدن پرچمهای آمریکا و رژیم صهیونیستی بودیم برخی عناصر نفوذی، تلاش کردند این روند را منحرف کرده و به سمت حمله به مواضع نیروهای حشد شعبی و یا به آتش کشیدن پرچم ایران و یا هدف قرار دادن حزب الله حرکت کنند.

این عناصر نفوذی در عراق، ساختمان‌های دولتی و اموال عمومی مقامات محلی در استان‌های بصره، بابل، ناصریه، ذی‌قار و واسط را هدف حملات خود قرار داده و ۲۷ ساختمان دولتی و حزبی را تخریب و به آتش کشیدند.

در نهایت باید گفت که نقش عربستان و امارات با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی در منحرف کردن اعتراضات مردمی در لبنان و عراق، دیگر بر کسی پوشیده نیست و معترضان در این کشورها باید نسبت به توطئه های خارجی برای هدف قرار دادن مقاومت، هوشیار باشند.

۱۳۹۸/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...