نسخه چاپی

حقیقت تك‌همسری

غلامعلی افروز


ازدواج یک نیاز فطری و ضرورت اجتماعی برای نیل به آرامش ماندگار است. فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است، خالق زوج آفرین همه هستی را زوج می آفریند.همه نطفه ها در گستره هستی، همزمان در یک توازن عقلانی، جهان شمول ولا یتغیر، دختر و پسر آفریده می شوند.

در این نگاه، عدالت و تساوی جنسیتی در آفرینش، از اصلی ترین مولفه فلسفه خلقت و آمادگی برای ازدواج است. در این معنا، خالق زوج آفرین، آن حکیم قدیر، جنسیت نطفه ها را در رحم ها، همزمان دختر و پسر رقم می زند، برای هر زنی مردی را می آفریند و برای هر مردی زنی را می آفریند. همین است که در یک جامعه سالم، پر امنیت، متعالی، فارغ از حاکمیت نگرش های کلیشه ای ناصواب اجتماعی و به دور از درگیری ها و نزاع های داخلی، خصومت ها و جنگ های خارجی، و کشته شدن جمعی از مردان جامعه، هر مردی فرصت ازدواج با یک زن را می یابد.

در این موقعیت ها، به طور کلی یک مرد متعهد با اندیشه عدالت محوری نمی تواند بیش از یک همسر انتخاب نماید. بدیهی است موارد استثنا، در شرایط خاص فوق العاده نادر است، اما اصالت در تک همسری است، ضمن اینکه در شرایط کنونی به دلایل خاصی از جمله فراوانی بیشتر سقط جنین دخترها نسبت به پسرها، تعداد دختران کمتر از پسرها است. به عنوان مثال، امروزه در چین به علت قانون تاکید بر تک فرزندی و نگرش بسیارى از زوجین در برخورداری از تک فرزند پسر، شاهد کمبود بیش از یکصد میلیون دختر در چین می باشیم! به گونه اى که، جمع کثیری از آقایان داوطلب ازدواج موفق به ازدواج با دختر خانم های چینی نخواهند بود!

مطابق آمار سازمان ثبت احوال کشور نیز در قبال هر یکصد شناسنامه ای که برای نوزادان دختر صادر می گردد، 104 شناسنامه برای نوزادان پسر صادر می شود! یعنی تولد پسرها حدود ۴درصد بیشتر از دختران است!

به نظر اینجانب طرح مساله چند همسری در شرایط کنونی و برگزاری دوره های به اصطلاح آموزشی برای مردان چند همسر نمی تواند یک امر منطقی و معقول باشد!

به صرف اینکه درصد قابل توجهی از دختران آماده ازدواج فرصت ازدواج مطلوب را نیافته اند، و یا اینکه تعداد قابل ملاحظه ای از خانم های جوان و میان سال از همسرشان جدا شده اند و یقیناً حق دارند با آقایان مجرد ازدواج نمایند، شایسته نیست بحث چند همسری برای آقایان مطرح شود!

اما آنچه که شایسته و بایسته است، تلاش جمعی و عزم همگانی برای آفرینش بستر مطلوب ازدواج برای همه داوطلبان ازدواج می باشد. بدون تردید اندیشه و تامل در موانع فرهنگی و اجتماعی ازدواج، ایجاد و تقویت احساس امنیت روانی، نگرش مثبت و انگیزه غنی به ویژه در آقایان مجرد برای ازدواج به هنگام ، امری است بسیار مهم و سترگ.

در واقع، سن حقیقی انسان برایندی است از سه مولفه اصلی ۱) سن زیستی و ساختار ژنتیکی، ۲) سن روانی و کفایت عقلانی و قابلیت آرامش آفرینی ۳) و سن شناسنامه ای.

صرف نگاه به شناسنامه و سن تقویمی داوطلبان ازدواج ، نمی تواند امری معقول و مطلوب باشد. به عنوان مثال سن زیستی، دختران اول خانواده از سن زیستی دختران کوچکتر خانواده جوان تر است!

خلاصه کلام آن که، در شرایط امروز جامعه ایران اسلامی، مطلوب آن است که فرصت ازدواج به هنگام را با ترغیب و تشویق و حمایت های مستمر برای همه دخترها و پسرهای داوطلب ازدواج فراهم نماییم و مراقب باشیم به جای استواری در این مسیر بیراهه نرویم!

۱۳۹۸/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...