نسخه چاپی

روند رسیدگی به استعفای نمایندگان مجلس

درخواست استعفای نمایندگان مجلس یك هفته پس از اعلام وصول، در صحن علنی بررسی و به رای گذاشته می‌شود.

به گزارش نما، استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران در نشست علنی روز (سه شنبه، 14 آبان ماه) اعلام وصول شد. عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی استعفای این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در صحن قرائت کرد.

اخبار سیاسی-مطابق ماده90 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است مى‌ تواند از مقام نمایندگى استعفا دهد. پذیرش استعفا موکول به تصویب مجلس است.

نایب رئیس مجلس هنگام قرائت استعفای کاظم جلالی گفته، دلیل این استعفا، حضور نماینده تهران در سنگر دیگری برای خدمت است.

ماده 91 قانون آئین نامه داخلی مجلس در خصوص استعفای نمایندگان مقرر داشته؛ نماینده متقاضیِ استعفا دلایل خود را خطاب به رئیس‌مجلس مى‌ نویسد و وی در اولین جلسه علنى و بدون قرائت متن، تقاضای استعفای نماینده را اعلام و در دستورکار هفته بعد مى‌ گذارد. نماینده مى‌ تواند قبل از شروع بررسى در مجلس، تقاضاى استعفای خویش را پس بگیرد.

با توجه به روند تعیین شده در قانون، استعفای نماینده مجلس شورای اسلامی باید در هفته بعد از اعلام وصول بررسی شود. با احتساب اینکه هفته گذشته، استعفای کاظم جلالی در صحن قرائت شده، در روزهای آینده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع رسیدگی کنند، البته مطابق آنچه در قانون آمده، نماینده مستعفی همچنان امکان استرداد تقاضای استعفای خود را دارد.

جزئیات جلسه رسیدگی به استعفای نماینده در ماده 92 قانون آئین نامه داخلی مجلس چنین مشخص شده است:

بررسى تقاضاى استعفا بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضاى استعفا قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفا یا نماینده دیگرى به تعیین او، تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفا و توضیح نماینده متقاضىِ استعفا حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت مى ‌توانند صحبت کنند و پس از آن رأى‌ گیرى به‌عمل مى‌ آید. در صورت تصویب تقاضاى استعفا مراتب از طریق رئیس‌مجلس به وزارت کشور اعلام مى‌ شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

در تبصره این ماده آمده است، هرگاه نماینده متقاضى استعفا براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و کسى را هم براى دفاع از خود تعیین ننماید متن تقاضاى استعفا قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهد کرد و سپس رأى ‌گیرى به‌عمل مى‌ آید.

با توجه به اینکه در سال پایانی عمر مجلس دهم هستیم، در صورت قبول استعفای کاظم جلالی نیازی به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای نیست و در دوم اسفندماه انتخابات مجلس یازدهم برگزار می‌شود.

۱۳۹۸/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...