نسخه چاپی

چرایی ممانعت از ورود بازرس آژانس به نطنز

حضور حاشیه‌ساز یكی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت هسته‌ای نطنز به‌شدت خبرساز شد.


به گزارش نما، به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر اخراج یکی از بازرسان آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی از ایران، روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۵ آبان ماه اداره‌کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: هفته گذشته مسئولین سازمان انرژی اتمی ایران از ورود یکی از بازرسان آژانس به سایت غنی‌سازی نطنز جلوگیری کردند. علت این اقدام ایران نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک بوده است.

اخبار سیاسی- به‌طور معمول کلیه بازرسان، وسائل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل قرار می‌گیرد. براساس اعلام بخش حفاظت سایت، هنگام ورود این خانم بازرس تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام می‌شود که پذیرش قبلی این بازرس لغوشده تلقی می‌گردد. ایران همچنین خواستار همکاری آژانس برای ادامه تحقیقات در این خصوص شده است که آژانس نیز در پاسخی کتبی این موضوع را می‌پذیرد. در نتیجه لغو پذیرش بازرس، وی با ناتمام گذاشتن مأموریت خود ایران را به‌مقصد وین ترک کرده است.

پس از آن نیز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیحاتی گفت: در چند روز اخیر اتفاقاتی در مورد یک بازرس رخ داد که مجبور شدیم او را به نطنز راه ندهیم و اعتبارنامه وی را لغو کنیم. به‌هنگام ورود، آلارم هشدار داد که نشان از آغشته بودن به مواد یا همراه بودن مواد با وی بود. گزارش آن از طریق غریب‌آبادی ارائه شد و همه اعضای شورای حکام قانع شدند و فکر می‌کنیم ‌به‌غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی و چند کشور دیگر، همه قانع شدند و اعلام کرده‌ایم ‌‌اگر لازم شد مدارک لازم و حتی فیلم آن را ارائه خواهیم کرد و حرفی که می‌زنیم بر‌اساس یک منطق است.

در همین حال پایگاه خبری نورنیوز با پخش عکس‌‌نوشته‌ای به جزئیات بیشتری از این موضوع پرداخته و نوشته است: هنگام ورود این خانم بازرس به سایت نطنز، تجهیزات کنترلی علامت هشدار وجود مواد آلوده‌کننده را نشان داده است. بازرسان دیگری نیز همراه این خانم بودند اما دستگاه‌های کنترلی تنها در مورد او هشدار دادند.

براساس مقررات بین‌المللی از ورود خانم بازرس به سایت نطنز جلوگیری و مراتب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس گردید.

پیش از کنترل لوازم و کیف خانم بازرس، وی وارد سرویس بهداشتی شده و پس از آن هشدار دستگاه‌ها متوقف گردید. کنترل سرویس بهداشتی استفاده‌شده از سوی خانم بازرس به‌وسیله دستگاه‌های هشداردهنده وجود آلودگی مواد خطرناک را تأیید کرد. شواهد موجود از دفع مواد خطرناک هنگام رفتن وی به سرویس بهداشتی خبر می‌دهد.

خانم بازرس پس از مواجه شدن با هوشیاری حرفه‌ای کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و ناکامی در انتقال مواد خطرناک به سایت نطنز تصمیم گرفت خاک ایران را ترک نماید. تحقیقات گسترده ایران برای رسیدگی به اقدام غیرقانونی و ضدامنیتی خانم بازرس و بازیگران پشت‌پرده این ماجرا ادامه دارد.

جنجال آمریکا در مورد مواجهه قانونی ایران با خانم بازرس در جلسه پنج‌شنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بخشی از پشت‌پرده‌های این سناریوی شکست‌خورده را آشکار کرد.

ایران، فارغ از جوسازی برخی مقامات آژانس و اعضای غربی شورای حکام، ضمن تداوم روند اقدامات و تحقیقات قانونی در مورد این پرونده، نتایج آن را در صورت لزوم منتشر می‌نماید.

۱۳۹۸/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...