نسخه چاپی

واكنش كشورهای آمریكای لاتین به استعفای «مورالس»

كشورهای آمریكای لاتین بسته به نوع گرایش سیاسی خود واكنش‌های متضادی به استعفای رئیس‎جمهوری چپ‎گرای بولیوی نشان دادند.




به گزارش نما، استعفای «ایوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی، با واکنش کشورهای آمریکای لاتین همراه بود.

اخبار بین‌الملل- بیش از همه، «مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک ضمن احترام به خواست مورالس مبنی بر عدم تقابل‌جویی با مردم، از تمایل این کشور برای اعطای پناهندگی به رئیس‌جمهوری سابق بولیوی خبر داد.

دولت نیکاراگوئه نیز آنچه مورالس را به استعفا واداشت، کودتا و مغایر با قانون اساسی بولیوی توصیف کرد.

حکومت راستگرای شیلی نیز که این روزها با اعتراضات مردمی دست و پنجه نرم می‎کند، در واکنش به استعفای رئیس‌جمهوری چپ‎گرای بولیوی، از وقفه در روند انتخاباتی این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار اتخاذ راه حلی صلح‌آمیز برای حل موضوع شد.

کشور پرو نیز برقراری صلح در بولیوی را خواستار شد و طی بیانیه‎ای از لزوم برگزاری انتخابات شفاف در بولیوی با کمک سازمان کشورهای آمریکایی شد.
اما «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهور تازه منتخب آرژانتین که به احزاب چپ تعلق دارد، آنچه را در بولیوی در جریان است، کودتا توصیف کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: شکست قانون در بولیوی غیرقابل پذیرش است و مردم این کشور باید هرچه زودتر در انتخاباتی آزاد دولت آتی خود را انتخاب کنند.

نیکلاس مادورو رئیس‎جمهوری ونزوئلا نیز که با جنگ اقتصادی- سیاسی واشنگتن مواجه است، موضعی مشابه با سایر کشورهای چپ‌گرای آمریکای لاتین اتخاذ کرد.

۱۳۹۸/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...