نسخه چاپی

مقابله با آمریكا و حفظ استقلال، الگوی انقلابی مورالس

«اوو مورالس» رئیس جمهوری مستعفی بولیوی كه همواره از او به عنوان یك رهبر انقلابی ضدآمریكایی یاد شده، میراث بزرگی برجای گذاشته كه می‌تواند الگویی برای رهبران چپ‌گرای آینده منطقه آمریكای لاتین باشد.


به گزارش نما، مورالس ۲۶ اکتبر ۱۹۵۹ در بولیوی به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دوره سربازی وارد عرصه فعالیت های اتحادیه های کارگری شد. وی از آن زمان به اقدامات ضدآمریکایی و تلاش های سیاسیون بولیوی برای ریشه کنی کوکائین به عنوان بخشی از جنگ علیه مواد مخدر پیوست.

اخبار بین‌الملل-مورالس در جوانی به دلیل فعالیت در اعتراض‌های ضددولتی بارها دستگیر شده بود. وی در سال ۱۹۹۵ به طور جدی وارد عرصه سیاست و به عنوان رهبر جنبش سوسیالیست بولیوی معرفی شد.

مورالس در سال ۱۹۹۷ به کنگره راه یافت و از همان زمان اهداف اصلی وی کمک به بومی ها و فقرا، حمایت از اصلاحات ارضی و توزیع درآمدهای حاصل از فروش گاز میان مردم بود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۲ نفر دوم شد و در نهایت در سال ۲۰۰۶ فعالیت در سمت ریاست جمهوری را آغاز کرد.

اوو مورالس ۶۰ ساله که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ در راستای اجرای سیاست های چپ گرا در بولیوی توانست دستاوردهایی بدست بیاورد، رئیس جمهوری محبوب این کشور بود.

وی نخستین رئیس جمهوری بولیوی بود که از میان جمعیت بومی بولیوی به این مقام سمت رسید.

طرح موفق ریشه‌کنی فقر و تبعیض‌نژادی

دولت مورالس از همان ابتدا برنامه های گسترده ای را برای بهبود شرایط زندگی مردم طبقه متوسط و فقرا اجرا کرد که با استقبال سازمان ملل متحد و صندوق بین المللی پول همراه بود.

وی بولیوی را در مسیر رشد اقتصادی قرار داد و این کشور سریع ترین رشد اقتصادی را تاکنون در آمریکای لاتین تجربه کرده است.

مورالس از زمان فعالیت در سمت ریاست جمهوری بر ریشه‌کنی فقر و تبعیض نژادی، کاهش وابستگی به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تاکید داشت و از سیاست های نئولیبرالی انتفاد می کرد.

اقتصاد بولیوی در زمان مورالس رشد اقتصادی قابل توجه ای را تجربه کرد که با توجه به اجرای سیاست های اجتماعی مدنظر مورالس، مردم عادی شاهد رشد خدمات دولت به شهروندان بود.

مورالس توانست در سال ۲۰۰۹ برای بار دوم به دنبال انتخابات ریاست جمهوری، بر مسند ریاست جمهوری بولیوی بنشیند.

وی در دور دوم نیز اجرای سیاست های چپ گرایانه خود را ادامه داد. در سال ۲۰۱۴ براساس آمارها رسمی مشخص شد که سیاست های اجتماعی مورالس منجر به کاهش ۴۳ درصدی فقر شدید و کاهش ۲۵ درصدی فقر متوسط شد.

همچنین هزینه های اجتماعی در بولیوی بیش از ۴۵ درصد و میانگین دستمزدها نیز تا ۸۷ درصد افزایش یافت.

مورالس بارها از سوی نهادهای بین المللی به دلیل کاهش چشمگیر فقر و بی سوادی در بولیوی مورد قدردانی قرار گرفته بود.

تاکید بر اتحاد آمریکای لاتین علیه واشنگتن

مورالس و مقامات دولت و ی همواره در سالهای اخیر علیه تلاش های واشنگتن برای ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای چپ گرای آ<مریکای لاتین موضع گیری کرده اند.

وی بارها در اظهارنظری های خود تاکید کرده بود که دولت های بولیوی، ونزوئلا، کوبا و نیگاراگوئه باید مراقب سیاست های مداخله جویانه کاخ سفید باشند.

رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی بارها از سیاست های واشنگتن در منطقه آمریکای لاتین به شدت انتقاد کرده و معتقد بود که دولت آمریکا بدنبال تضعیف دولت های چپ گرا در آمریکای لاتین و انقلابی و در نهایت سرنگونی آنها است.

وی پیشتر توئیت معروفی از خود به جای گذاشته و نوشته بود: آمریکا به دلیل سیاست های مداخله جویانه، تبعیض نژادی و نظام سرمایه داری خود نامشروعترین کشور دنیا است.

رئیس جمهوری مستعفی بولیوی همچنین با محکوم کردن محاصره اقتصادی و مالی کوبا توسط آمریکا تصریح کرد که این تحریم های آمریکا علیه هاوانا غیرانسانی است.

«خوان رامون کیتانا» وزیر امور ریاست جمهوری بولیوی اواخر شهریور ماه تلاش واشنگتن برای ایجاد اختلال و مداخله در انتخابات عمومی ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) این کشور را محکوم کرده بود.

وی گفته بود: برای بیش از ۵۰ سال است که آمریکا بدنبال راههایی برای مداخله در فرآیند انتخابات های بولیوی بوده است.

وزیر امور ریاست جمهوری بولیوی خاطر نشان کرده بود: زمانیکه اوو مورالس برای اولین بار برای انتخابات ریاست جمهوری بولیوی نامزد شد، سفیر وقت آمریکا با مداخله در امور داخلی کشور ما از مردم خواست به مورالس رای ندهند.

به همین دلیل مورالس در زمان فعالیت در سمت ریاست جمهوری بولیوی از کشورهای آمریکای لاتین می خواست همواره در مسیر تحکیم اتحادشان علیه واشنگتن گام بردارند.

پس از طرح گزینه نظامی آمریکا علیه ونزوئلا به دنبال تشدید بحران در این کشور، اوو مورالس جزو اولین رهبران جهان بود که علیه واشنگتن موضع گیری کرد.

وی در واکنش به تهدید ترامپ در استفاده از نیروی نظامی علیه ونزوئلا گفت: مردم آزادی خواه جهان از حاکمیت خود با کرامت در مقابله با حملات نظامی علیه بشریت دفاع می کنند.

رئیس جمهوری مستعفی بولیوی همواره بر این مساله تاکید کرده بود که آمریکای لاتین، منطقه صلح بوده و دولتمردان آمریکایی به دنبال بی‌ثبات کردن این منطقه هستند.

مورالس ماههای پیش به طور مستقیم به نقش آمریکا در طراحی کودتا در کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرده بود.

وی اواخر سال گذشته عنوان کرده بود که نقش کلیدی کاخ سفید در تلاش برای سازماندهی کودتا در کشورهایی همچون ونزوئلا اثبات شده است.

مورالس معتقد بود که آمریکا در حالی اکنون دست به روش های جدید علیه کشورهای آمریکای لاتین می زند که این منطقه در برابر واشنگتن متحدتر شده و آن دورانی که آمریکا فقط با مقاومت کشور کوبا در آمریکای لاتین روبرو بود، پایان یافته و کشورهای بیشتری در این منطقه مقابل کاخ سفید ایستاده اند.

وی همواره از تمامی مردم آمریکای لاتین خواسته بود تا اتحاد و همبستگی خود را برای تضمین امید و پیروزی در برابر اقدامات آمریکا حفظ کنند.

مورالس و محکومیت سیاست های آمریکا علیه ایران

اوو مورالس در زمان فعالیت در سمت ریاست جمهوری بارها ضمن استقبال از گسترش روابط دوستانه لاپاز با تهران، همواره به شدت از سیاستهای خصمانه و تحریم های واشنگتن علیه ایران انتقاد کرده بود.

وی پیشتر در توئیتی عنوان کرده بود: ما تهدیدهای آمریکا علیه ایران و همچنین قصدش برای استقرار نیرو در خاورمیانه را محکوم می‌کنیم. امپریالیسم همواره در راستای منافع صنعت جنگ در جهان گام برمی دارد.
روابط ایران و بولیوی تحت هدایت مورالس در سالهای اخیر همواره در مسیر گسترش حرکت کرده است. مقامات دو کشور بارها اعلام کردند که به دنبال تقویت روابط دوجانبه در حوزه های مختلف بوده اند.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران اواخر مرداد سال جاری هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید دولت بولیوی در تهران، بر توسعه روابط با بولیوی در همه زمینه ها تاکید کرد و گفت: منطقه ما و آمریکای لاتین همواره با مشکلاتی مواجه بوده اند که ریشه این مشکلات مداخله و سودجویی قدرت‌های بزرگ است.

دکتر روحانی عنوان کرد: ملت بولیوی یک ملت انقلابی است که برای استقلال خود همواره تلاش کرده و برابر قدرت های بزرگ سر فرود نیاورده اند.

رئیس‌ جمهوری ایران با بیان اینکه ایران و بولیوی به عنوان دو کشور انقلابی، اهداف راهبردی داشته و در مجامع بین المللی مواضع مشترک دارند، تاکید کرد: دو کشور برای تحقق اهداف خود در کنار هم بوده و خواهند بود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در سفر چند ماه پیش خود به منطقه آمریکای لاتین، به بولیوی سفر و با «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی دیدار و گفت وگو کرد.

ابعاد مختلف روابط دو جانبه، مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی محور اصلی این گفت وگو و رایزنی بود.

ظریف همچنین با «دیه گو پاری» وزیر امور خارجه و دیگر مقام های بولیویایی نیز دیدار و گفت وگو کرد.

وزرای امور خارجه ایران و بولیوی نیز در دیدار با یکدیگر، درباره مسائل مختلفی از جمله زمینه های اقتصادی و بهداشتی و درمانی گفت وگو کردند.

در دیدار ظریف و «دیگو پری روریگز» ابعاد مختلف همکاری های دوجانبه بویژه در زمینه های اقتصادی، تجاری، بانکی، کشاورزی، بهداشتی و درمانی مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین سند تفاهم همکاری های توسعه ای میان جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیوی در زمینه ظرفیت سازی فناوری های پیشرفته - نانو تکنولوژی - در دانشگاه «ای ام آی»(EMI) امضا شد.

۱۳۹۸/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...