نسخه چاپی

واكنش وزیردفاع ایران به ادعای پنتاگون

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ادعای اخیر پنتاگون مبنی بر حمله جنگنده‌های ایرانی به پهپاد آمریكایی در خلیج فارس، گفت: هفته گذشته یك فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس وارد شد كه با اقدام به هنگام، هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سردار احمد وحیدی در این رابطه اظهار کرد: این تجربه و نیز سوابق قبلی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری لازم، همه تحرکات را به طور دقیق رصد کرده و با اقتدار موثر، اقدام‌های قاطع، لازم و به موقع را معمول خواهد کرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های ذی‌ربط از جمله مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی موضوع را در دست پیگیری دارد.

اخیرا پنتاگون مدعی شد که هواپیماهای جنگی ایران هفته گذشته در حریم هوایی بین‌المللی به یک پهپاد آمریکایی غیرمسلح شلیک کرده‌اند، گرچه شلیک‌شان به هدف‌ نخورده است.

رویترز با اعلام این خبر گزارش داد حادثه اول نوامبر که موجب هشدار رسمی به تهران از طریق کانال‌های دیپلماتیک شد اولین باری است که تهران به یک هواپیمای آمریکایی بدون سرنشین شلیک می‌کند.

رویترز در ادامه گزارش داد که اگر شلیک ایران واقعا به این پهپاد اصابت کرده بود، آمریکا مجبور به انتقام‌گیری می‌شد که عواقبی جدی را به دنبال داشت.

پنتاگون مدعی شد که دو هواپیمای ایرانی در ساعت 4:50 دقیقه صبح اول نوامبر این پهپاد را که عملیات نظارتی معمول و محرمانه خود را بر فراز آبهای خلیج فارس و در حدود 16 مایلی سواحل ایران انجام می‌داد دیدند.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون گفت که این هواپیماها چندین بار به پهپاد پریدیتور شلیک کردند و در حالی که پهپاد از حریم هوایی ایران دور می‌شد تا چندین مایل آن را تعقیب کردند.

لیتل گفت: ما معتقدیم که آنها حداقل دو بار شلیک کردند.

سخنگوی پنتاگون افزود که این پهپاد به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ایران نشده بود.

به گفته لیتل، لئون پانتا - وزیر دفاع آمریکا - و اعضای کنگره و کاخ سفید بلافاصله در جریان این حادثه قرار گرفتند و آمریکا با ارسال هشداری به ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک گفت که واشنگتن از دارایی‌های نظامی خود دفاع می‌کند و به فرستادن هواپیما برای عملیات‌های نظارتی ادامه خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون گفت: این اتفاق بی‌سابقه بود. این اولین باری است که یک هواپیمای ایرانی به پهپادمان شلیک می‌کند.

لیتل در پاسخ به این پرسش که "آیا هواپیماهای ایرانی به منظور هشدار دست به شلیک زدند؟" گفت: فرض ما بر این است که آنها با هدف سرنگونی پهپاد به آن شلیک کردند، ولی دلیلش را باید از ایرانیان بپرسید.

۱۳۹۱/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...