نسخه چاپی

پنجمین كنگره علوم انسانی اسلامی؛ افتتاحیه در تهران، اختتامیه در قم

دبیر علمی شورای سیاست‌گذاری پنجمین كنگره علوم انسانی اسلامی با اشاره به ارسال ۴۶۵ چیكده مقالات و دریافت ۳۶۳ مقاله به این كنگره گفت: مراسم اختتامیه در شهر مقدس قم هم‌زمان با اهدای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی انجام می‌شود.


به گزارش نما، نشست خبری پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاست‌گذاری، فرزاد جهان‌بین، دبیر شورای سیاست‌گذاری و عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی شورای سیاست‌گذاری پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی و اصحاب رسانه در محل دفتر مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی (صدرا) پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۲۷ آبان ماه) برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامی: پیشرفت علوم انسانی اسلامی محتاج گسترش نوآوری‌های علمی است

اخبار اجتماعی - در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به فعالیت‌‌های ۱۰ ساله این کنگره ابراز داشت: به لطف الهی علوم انسانی اسلامی تدریجاً به یک جریان علمی و یک حرکت پیش‌رونده تبدیل شده و قرائن و شواهد متعددی این واقعیت را تأیید می‌کند. در عین حال نباید تردید کرد که پیشرفت علوم انسانی اسلامی در آینده محتاج گسترش نوآوری‌های علمی است.

وی افزود: وقتی از نوآوری علمی صحبت می‌کنیم، منظور فقط نوآوری در بنیان‌ها و ساخت علم نیست، بلکه یکی از وجوه کلید نوآوری، دستیابی به مسیرها و مدل‌های جدید برای کاربست نتایج علوم در حل مسائل و گره‌های علمی است. از طرف دیگر می‌دانیم که نوآوری لوازمی دارد که مهم‌ترین آن، شکل‌گیری چارچوب منعطف در علوم انسانی اسلامی و تحجرزدایی در این علوم است که نیازمند توجه متخصصان فلسفه علوم یا معماران علم دینی است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: با این وجود، مهم‌تر از افزایش قابلیت‌های نوآوری در علوم انسانی اسلامی، وجود انگیزه و جسارت نوآوری علمی است که نقش منحصربفردی در گسترش نوآوری‌های علمی در این عرصه دارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که بعضی از پژوهشگران علوم انسانی یا به دلیل عدم برخورداری از بضاعت‌های علمی لازم به منظور نوآوری و یا به خاطر عدم استقبال جامعه علمی از نوآوری، از جسارت لازم برای نوآوری برخوردار نیستند و به همین امر، فضای علمی را با رکورد و ایستابی مواجه می‌کند.

حجت‌الاسلام غلامی اظهار داشت: بنابراین نه تنها ایجاد مسیرهای مطمئن برای پرورش پژوهشگران پر توان و درجه یک تسهیل‌گر نوآوری است، بلکه شکل‌گیری گفتمان نوآوری در جامعه علمی، مهم‌ترین عامل در ایجاد انگیزه و جسارت برای نوآوری بین پژوهشگران این عرصه محسوب می‌شود.

فقدان پژوهش‌های عظیم گروهی با هدف نوآوری در علوم انسانی اسلامی

وی افزود: البته در کنار موضوع ارتقای کیفیت علمی و همچنین گفتمان نوآوری، جوان‌گرایی و میدان دادن به پژوهشگران جوان و نخبه که از استعداد و بهره هوشی بسیار بالا برای نوآوری برخوردارند، هم از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا مراتب و عناوین دانشگاهی یا حوزوی یا رسوب نظریات مشهور در علوم و تبدیل آن به پارادایم‌‌های سخت نباید مانعی برای میدان دادن به جوانان نخبه برای خلاقیت‌های علمی تبدیل شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: یکی از کمبودهای کاملاً محسوس در علوم انسانی اسلامی، فقدان پژوهش‌های عظیم گروهی با هدف نوآوری است. این پژوهش‌ها که می‌تواند با مشارکت ده‌ها مرکز تحقیقی دانشگاهی و حوزوی طراحی و اجرا شود، فرصت‌های فراوانی را هم در زمینه پرورش نخبگان علمی جوان و هم دستیابی به نوآوری‌های بزرگ تولید می‌کند.

وی ادامه داد:‌البته روشن است که اقتضای تولد چنین پروژه‌هایی در محیط علمی کشور، هم شکل‌گیری فرهنگ پژوهش گروهی است و هم دستیابی به نظام‌نامه‌ای پژوهشی قوی برای هم‌افزایی علمی در عرصه علوم انسانی است. چیزی که در علوم پایه یا فنی مهندسی و پزشکی وجود دارد و زمینه خلاقیت‌های بزرگ علمی را در دنیا به وجود آورده است.

حجت‌الاسلام غلامی تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین سیاست مجمع علوم انسانی اسلامی کمک به مجموعه‌های علمی و پژوهشگران برای نوآوری است. هر چند توانایی‌های سخت افرازی و نرم‌افزاری مجمع شرایط ایجاد اکوسیستم فراگیر در این عرصه را فراهم نمی‌کند. البته مجمع عالی علوم انسانی اسلامی یک دانشگاه و یک پژوهشگاه به معنای مصطلح نیست. اما این مجمع بنا دارد به مثابه یک شبکه علمی تلاش‌های خودش را مصروف هدایت و تشویق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای حرکت هدفمند به سمت نوآوری کند.

برگزاری دومین نمایشگاه کتب منتخب علوم انسانی اسلامی/ افتتاحیه در تهران و اختتامیه در قم

در ادامه فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاست‌گذاری پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این ۱۰ سال فعالیت کنگره، بیان داشت: شماره چهارم کتاب نظری این کنگره منتشر شده است. همچنین در این مدت ۱۰ ساله انتشارات کتبی در راستای علوم انسانی اسلامی تدوین شده و در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

وی افزود: در این زمینه مرکز نوآوری و ایده‌پردازی با ضرورت میدان دادن به جوان‌ها تأسیس شده است. در جلسه شش ماه گذشته اعضای شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، شکل‌گیری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی تصویب شد تا ویترین و نمایشگاهی برای عرضه علوم انسانی اسلامی باشد.

جهان‌بین اظهار داشت: ویژگی کنگره پنجم، توجه خاص به کمیسیون‌های تخصصی است در خلال چهار روز از سوم تا هفتم آذر ماه جاری برگزار می‌شود که از سوی دانشگاه‌های مختلف شهرهای گوناگون اجرا می‌شود. مراسم افتتاحیه در تهران و اختتامیه در شهر مقدس قم خواهد بود. در این راستا ۴۵ نهاد حوزوی و دانشگاهی با این گنگره همکاری دارند.

وی همچنین از برگزاری دومین نمایشگاه کتب منتخب علوم انسانی اسلامی خبر داد و گفت: ارتقای علوم انسانی اسلامی به صورت نگاه دستوری انجام نمی‌شود، بلکه با مشارکت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به صورت بومی‌سازی باید انجام شود که در دراز مدت این تحول را می‌توان مشاهده کرد.

اهدای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی/ ارسال ۴۶۵ چکیده مقاله به کنگره

اخبار اجتماعی - عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی شورای سیاست‌گذاری پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی هم با اشاره به جزئیات برگزاری این کنگره تصریح کرد: مراسم افتتاحیه روز یکشنبه سوم آذر ماه در سالن همایش‌های صداوسیما با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه برگزار می‌شود و بعد از آن روزهای دوشنبه تا چهارشنبه در شهرهای تهران و قم شاهد برپایی کمیسیون‌های تخصصی خواهیم بود.

وی افزود: به طور مثال کمیسیون تخصصی ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی از سوی دانشگاه شیراز و کمیسیون تخصصی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی دانشگاه امام صادق (ع) در تهران روز دوشنبه ۴ آذر ماه برپا می‌شود. همچنین کمیسیون تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی از سوی دانشگاه شاهد و کمیسیون تخصصی اتقصاد اسلامی از سوی دانشگاه تبریز نیز روز دوشنبه ۵ آذر ماه در تهران برگزار خواهد شد.

رفیعی آتانی با اشاره به ارسال ۴۶۵ چیکده مقالات و دریافت ۳۶۳ مقاله به این کنگره، بیان داشت: برگزاری کمیسیون تخصصی فقه و حقوق اسلامی در تهران و قم و همچنین کمیسیون علوم سیاسی اسلامی در شهر قم نیز روز چهارشنبه شش آذر ماه برپا می‌شود. مراسم اختتامیه نیز در شهر مقدس قم هم‌زمان با اهدای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی انجام می‌شود.

۱۳۹۸/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...