نسخه چاپی

اردوغان به قطر می‌رود

رئیس‌جمهور تركیه فردا برای مشاركت در پنجمین نشست راهبردی بین تركیه و قطر به دوحه سفر می‌كند.


به گزارش نما، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز یکشنبه وارد دوحه شده تا مقدمات سفر فردای «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور کشورش به دوحه را فراهم کند.

اخبار بین‌الملل- اردوغان در این سفر قرار است با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار کند و این بیست‌وششمین دیدار سران دو کشور در شش ماه گذشته خواهد بود که در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه است.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان و امیر قطر طی دو سال اخیر (۲۰۱۸-۲۰۱۹) نُه دیدار برگزار کرده‌اند که دیدار اخیر آن نیز ۲۴ سپتامبر در شهر نیویورک بود.

روابط دو کشور در سال‌های اخیر به ویژه پس از بروز بحران در روابط بین چهار کشور عربی(عربستان، امارات، مصر و بحرین) با قطر، بهبودی زیادی حاصل کرده است.

کمیته راهبردی مشترک ترکیه و قطر نیز در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و دوحه میزبان نخستین نشست این کمیته در دسامبر ۲۰۱۵ بود.

از زمان تأسیس این کمیته تا کنون چهار نشست آن در ترکیه و قطر برگزار شد و ۴۵ توافقنامه در زمینه‌های مختلف بین دو کشور امضا شده است و انتظار می‌رود در پنجمین نشست این کمیته تعداد توافقنامه‌های دو کشور به ۵۵ توافقنامه برسد.

در همین ارتباط «فکرت اوزر» سفیر ترکیه در دوحه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که «این توافقنامه‌ها در زمینه‌های مختلف اعم از همکاری صنعتی، فرهنگی، بهداشتی، برنامه‌ریزی شهری و مالکیت فکری است.»

سال جاری همچنین شاهد رشد چشمگیر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بود و ارزش صادرات ترکیه به قطر به یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار رسید.

۱۳۹۸/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...