نسخه چاپی

نامزد آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی‌كیست؟

حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از یك كاندیدای اصلاح‌طلب معتدل از یكسو و دعوت دبیركل حزب مردم‌سالاری از سیدمحمد خاتمی برای كاندیداتوری در انتخابات سال آینده این سوال را در ذهن به وجود می‌آورد كه شاید اصلاح‌طلب معتدل همان فردی است كه دعوت از او در انتخابات پایان‌بخش همایش یك روزه طرح تبیین مناسك بود

به گزارش نمابه نقل از عرش نيوز، برگزاری همایش طرح تبیین مناسک که روز گذشته به میزبانی حزب مردم‌سالاری برگزار شد، علاوه بر آنکه نشان داد اصلاح‌طلبان فعالیت‌های انتخاباتی خود را از هم‌اکنون آغاز کرده‌اند، فرصت مناسبی بود تا هر کدام از طیف‌های اصلاح‌طلب که این روزها بسیاری نسبت به وجود اختلاف و چند دستگی در این جریان سیاسی هشدار می‌دهند، جسته و گریخته از کاندیداهای احتمالی خود سخن به میان بیاورند. در این میان اما اظهارات قدرت‌الله علیخانی مشاور پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام شاید بیش از همه بیانگر نظرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی‌،رئیس تشخیص مصلحت نظام درباره انتخابات آینده باشد. آنطور که علیخانی در این همایش بیان کرده است؛ هاشمی رفسنجانی از کاندیدای اصلاح‌طلب معتدل حمایت خواهد کرد. این عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس با اشاره به دیدار اخیر جمعی از اصلاح‌طلبان با آیت‌الله هاشمی گفته است که «برخی از اصلاح‌طلبان آمدند و دلسوزانه صحبت‌هایی کردند و هاشمی هم صحبت‌های آنان را تایید کرد، اما باید بدانیم که اصلاحات محور، ریشه و استوانه می‌خواهد. آقای هاشمی هم به طور مستقیم وارد صحنه نمی‌شود، اما اگر یک اصلاح‌طلب معتدل وارد صحنه شود، هاشمی گفته است که از او حمایت خواهد کرد.» از سوی دیگر وی همچنین یادآوری کرده است که خاتمی همچنان ۲۵میلیون رای خود را دارد و اگر بیاید نورالعلی نور است و اگر هم نیاید باید خاتمی مهر تایید بر کاندیدای اصلاح‌طلبان بزند.



رایزنی‌های ناطق و هاشمی

این اظهارات در حالی از سوی مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود که چندی پیش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان به حجت‌الاسلام ناطق نوری توصیه کرده بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده کاندیدا شود.

آیت‌الله هاشمی ‌همچنین در آن گفت‌وگو به دیدار انتخاباتی خود با ناطق نوری هم اشاره‌ و تصریح کرده بود «این حرف را هم من به آقای ناطق زدم و هم ایشان به من زدند. گفتم‌ هنوز وضع جسمی و سن شما بهتر از من است و بیایید. ایشان هم برعکس به من می‌گفت، اما همه حرف بود. گفتم که دیگر نمی‌توانم بیایم و آقای ناطق هم عذرهایی داشت». این در حالی است که پیش‌تر شماری از تحلیلگران سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب، با رد احتمال نامزدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال آینده، مباحث مطرح شده درباره کاندیداتوری وی را ‌به ‌ایفای نقش فعال او در رقابت‌های انتخاباتی مرتبط دانسته و تأکید کردند که هدف گمانه‌زنی‌ها درباره حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات سال ۹۲، «تبدیل شدن وی به بازیگر اصلی صحنه انتخابات» است.

اما مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز در همایش طرح تبیین مناسک اظهار کرد که سیدمحمد خاتمی اولویت اول ماست و از او درخواست می‌کنیم تردیدها را کنار بگذارد و به عرصه انتخابات بیاید. در همین حال قدرت‌الله علیخانی در ادامه اظهاراتش گفته است «رسیدن به اجماع بدون بزرگان اصلاحات میسر نیست و کاندیدای اصلاح‌طلبان باید مهر تایید خاتمی و هاشمی را داشته باشند.» از سوی دیگر در این همایش از طرح دولت وحدت ملی نیز صحبت شد؛ به طوری که حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی نیز روز گذشته در حاشیه همایش تبیین طرح مناسک درباره طرح وحدت ملی که از سوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح شده است، گفت: «مهم‌ترین شرط وحدت اجازه دادن به حضور دو طرف اختلاف در صحنه است، اگر جمعی مجاز نباشد در انتخابات شرکت کند و جمعی مجاز باشد این به هیچ وجه وحدت نیست بلکه یک وحدت تشریفاتی است.»



آن اصلاح‌طلب معتدل کیست؟

حمایت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از یک کاندیدای اصلاح‌طلب معتدل از یکسو و دعوت دبیرکل حزب مردم‌سالاری از سیدمحمد خاتمی برای کاندیداتوری در انتخابات سال آینده این سوال را در ذهن به وجود می‌آورد که شاید اصلاح‌طلب معتدل همان فردی است که دعوت از او در انتخابات پایان‌بخش همایش یک روزه طرح تبیین مناسک بود. حالا باید دید که وی از یک کاندیدای خاص حمایت می‌کند یا اینکه نقش اصلی در اجماع میان اصلاح‌طلبان را ایفا خواهد کرد. اما تحرک‌ها و برنامه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان به همین جا ختم نمی‌شود با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بیش از سایر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی شدت گرفته است، تشکیل کارگروه اقتصادی از سوی حزب کارگزاران از یکسو و برگزاری همایش طرح مناسک که از سوی مصطفی کواکبیان مطرح شد، نشانگر تکاپوی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آینده است. به طوری که خبرگزاری فارس روز گذشته خبری مبنی بر راه‌اندازی کارگروهی اقتصادی از سوی حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات سال ۹۲ منتشر کرد. مشکلات کنونی اقتصادی که امروز کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند و تورم و گرانی که مردم با آن روبه‌رو هستند شاید جدی‌ترین و اصلی‌ترین دلیل راه‌اندازی کمیته اقتصادی به عنوان نخستین کارگروه و اقدام عملی این حزب برای انتخابات باشد. اما آنطور که خبرگزاری فارس منتشر کرده است؛ حزب کارگزاران، اخیرا کارگروهی اقتصادی برای انتخابات سال ۹۲ راه‌اندازی کرده است.

۱۳۹۱/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...