نسخه چاپی

فرمانده آمریكایی دستور عفو جنایتكار جنگی توسط ترامپ را بی‌اعتبار دانست

دبیر نیروی دریایی آمریكا با رد احتمال استعفایش گفت دستور توئیتری رئیس‌جمهور برای عفو یك جنایت‌كار جنگی، جنبه رسمی ندارد و قابل اجرا نیست.


به گزارش نما، «مارک اسپنسر» «وزیر» نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد علی‌رغم اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا جهت جلوگیری از اخراج ناوبان دوم «ادوارد گالاگر» به‌دلیل ارتکاب جنایت جنگی، روال قانونی علیه این کماندوی آمریکایی اجرا می‌شود.

اخبار بین‌الملل- به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، عفو این سرباز جنایتکار جنگی آمریکایی توسط ترامپ از طریق پیام توئیتری و درخواست برای باقی ماندن او در واحد نظامی محل خدمتش، در تاریخ روابط رئیس‌جمهور و ارتش آمریکا بسیار کم‌سابقه است.

اسپنسر متعاقباً تهدید به استعفایش را تکذیب کرد اما گفت روال قانونی علیه گالاگر ادامه خواهد یافت زیرا پیام توئیتری ترامپ را دستوری رسمی نمی‌داند. این فرمانده آمریکایی گفت که رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده کل قوا صلاحیت مداخله در این امور را دارد می‌تواند جلوی این روند قانونی را بگیرد.

گالاگر که ترامپ را یکی از مهم‌ترین حامیان خود می‌داند، به شلیک به غیرنظامیان، کشتن یک اسیر داعشی با چاقوی شکار در عراق و تهدید به قتل هم‌رزمانش در یگان ویژه نیروی دریایی که تخلفاتش را گزارش کرده‌ بودند، متهم شد اما دادگاه نظامی او را تبرئه کرد.

با این حال نیروی دریایی گالاگر را به دلیل بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح از طریق انتشار عکس جسد اسیر نوجوان داعشی، مورد تنزل درجه قرار داد.

جمعه هفته گذشته ترامپ با لغو این تنزل درجه، فرماندهان ارشد نیروی دریایی از جمله «کالین گرین» فرمانده یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا را خشمگین کرد. آن‌ها علی‌رغم این اقدام ترامپ، برنامه خود برای اخراج گالاگر از واحد نظامی‌اش را ادامه دادند.

ترامپ بار دیگر روز پنجشنبه در این پرونده مداخله کرد و گفت این نیروی ویژه نباید اخراج شود. او با اشاره به سنجاق طلایی عضویت در یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در حساب توئیترش، نوشت: «نیروی دریایی، سنجاق عصای سه شاخه سرباز جنگی و نیروی ویژه نیروی دریایی آمریکا ادی گالاگر را از او نخواهد گرفت. این پرونده از ابتدا به شکل بسیار بدی اداره شد. سر کارتان برگردید».

«مارک اسپر» وزیر دفاع و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در واکنش به این توئیت ترامپ هشدار دادند اگر ترامپ به صدور دستورات مستقیم از طریق توئیت ادامه دهد، با عواقب عظیمی روبرو خواهد شد. او اسپنسر و گرین را از دست می دهد، موجب خشم بیشتر سران ارتش می‌شود و آسیبی غیر قابل بیان به ده‌ها حاکمیت اصول قضایی ارتش وارد می‌کند.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند امیدوار هستند ترامپ اجازه دهد روال فعلی درخصوص برخورد با گالاگر ادامه پیدا کند اما مشخص نیست که رئیس‌جمهور آمریکا چنین کاری کند. ترامپ در حال حاضر درگیر یک مبارزه انتخاباتی دشوار با دموکرات‌ها است و تحقیقی در خصوص استیضاحش است. او تلاش می‌کند در میان این بحران‌ها با دفاع از گالاگر نقشش به‌عنوان فرمانده کل قوا را پر رنگ کند.

روز جمعه اسپنسر صراحتاً در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفت: «معتقدم این رویه برای حفظ نظم و مقررات مهم است». وی افزود: «اگر رئیس‌جمهور درخواست توقف این روند را بدهد، این روند متوقف می‌شود. نظم و مقررات نیز از دستور رئیس‌جمهور آمریکا پیروی می‌کنند».

روز شنبه سخنگوی نیروی دریایی با اشاره به سخنان اسپنسر گفت: «اظهارات آقای وزیر همسو با خط مشی کنونی کاخ سفید است».

یکی از اعضای هیأت ژوری که گالاگر به تنزل درجه او رأی داده بود، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت:‌ «افرادی مدام می‌گویند تمام ان‌چه او انجام داده این است که در عکسی حضور دارد که افراد زیاد دیگری هم در آن حضور دارند. اما او نظامی ارشد، مسن‌ترین و باتجربه‌ترین آن‌ها است. او باید نمونه خوبی از نظم و قانون بوده و مطمئن می‌شد چیزی شبیه آن اتفاق نمی‌افتد. او این کار را نکرد. او لیاقت الصاق نشان‌های فرماندهی را ندارد. اجازه دهید یگان ویژه نیروی دریایی تصمیم بگیرد که آیا او لیاقت عضویت در آن را دارد یا خیر».

ترامپ جمعه هفته گذشته علاوه بر گالاگر، عفو دو نظامی متهم به جنایت جنگی در افغنستان به نام‌های «کلینت لورنس» و «متیو گلستاین» را نیز خواستار شده بود.

لورنس در سال ۲۰۱۲ در افغانستان به نیروهای خود دستور داده بود با سلاح سنگین به ۳ غیرنظامی موتور سوار افغان شلیک کنند. در اثر این اقدام، دو موتور سوار کشته و دیگری مجروح شد.

این نظامی آمریکایی پس از محاکمه مجرم شناخته شده و در حال گذراندن ۱۹ سال حکم زندان خود بود، اما با عفو ترامپ از زندان آزاد شد.

گلستاین دیگر نظامی آمریکایی متهم به کشتن یک عامل انتحاری طالبان در سال ۲۰۱۰ قرار بود ماه دیگر محاکمه شود، اما این دستور رئیس جمهوری آمریکا وی را از ادامه محاکمه رها کرد.

۱۳۹۸/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...