نسخه چاپی

مرور فهرست ترور رهبران مقاومت توسط رژیم صهیونیستی

ترور اخیر «بهاء ابوالعطا» از فرماندهان ارشد «سرایا القدس» (شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین) بار دیگر اذهان را متوجه سیاست ترور رژیم صهیونیستی علیه رهبران مقاومت در كشورهای مختلف كرد.


به گزارش نما، ترور «بهاء ابوالعطا» از فرماندهان ارشد «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در دوازدهم نوامبر ۲۰۱۹ (دو هفته پیش) پرونده عملیات موساد ضد فرماندهان فلسطینی و عرب در کشورهای مختلف را بازگشایی کرده است.

اخبار بین‌الملل- رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ که تاسیس شد، سیاست ترور و تصفیه را به عنوان یک دکترین ثابت در تعامل با فلسطینیان اتخاذ کرده بدون اینکه به عواقب سیاسی و قانونی این اقدام ضدانسانی توجه کند.

تنها چند ماه از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی گذشته بود که ترورها در این رژیم کلید خورد، هنگامی که باندهای صهیونیستی، «فولکه برنادوت» دیپلمات ارشد سوئدی و میانجی سازمان ملل متحد بین اعراب و اسرائیل ترور کردند. او ایده‌هایی برای صلح ارائه داده بود که از جمله آن پایان دادن به مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های فلسطین و باقی ماندن بیت المقدس تحت حاکمیت عربی بود.

عملیات‌های ترور توسط رژیم صهیونیستی از آن پس تاکنون ادامه داشته است، تازه‌ترین آن دو هفته قبل اتفاق افتاد هنگامی که رژیم صهیونیستی، «بهاء ابوالعطا» فرمانده نظامی جنبش جهاد اسلامی را در نوار غزه ترور کرد.

ترور ابوالعطا با تلاش برای ترور «اکرم العجوری» عضو کادر رهبری سیاسی جنبش جهاد اسلامی همزمان شد که هدف یک حمله هوایی در دمشق پایتخت سوریه قرار گرفت و فرزند و همراهش شهید شدند اما خودش نجات یافت.

در ۷۱ سال گذشته اسرائیلی‌ها بیش از دو هزار و هفتصد ترور انجام دادند که میانگین سالانه آن ۳۸ عملیات در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

علما و ادیبان مقاومت

ترورهای رژیم صهیونیستی محدود به رهبران و فعالان نظامی مقاومت نبود. آنها رهبران سیاسی ، دانشمندان و نویسندگان را هم هدف قرار می‌دهند. اسرائیل در ترورهای خود بین یک کشور عربی یا یک کشور خارجی ، یک دوست یا یک دشمن فرقی نگذاشته است.

رژیم صهیونیستی غالبا به طور رسمی مسئولیت ترورهای فرامرزی خود را نمی‌پذیرد و معمولا از طریق خبرنگاران، نویسندگان و رسانه‌های خود پس از گذشت سال‌ها از عملیات ترور به ارتکاب آن اعتراف می‌کند.

در ژوئیه 1972 رژیم صهیونیستی «غسان کنفانی»غسان کنفانی نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور فلسطینی و یکی از اعضای رهبری جبهه مردمی برای آزادی فلسطین را از طریق منفجر کردن خودرویش در بیروت با یک بمب دستی ترور کرد.

در مارس 1979 سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) ودیع حداد یکی از رهبران جبهه خلق را در یکی از هتل‌های آلمان شرقی با گذاشتن مقداری سم در یکی از شکلات‌های مورد علاقه او ترور کرد.

در جریان تشکیل رهبری سازمان آزادی بخش فلسطین در لبنان و سپس تونس بین دهه هفتاد و هشتاد قرن گذشته موساد رهبرانی سیاسی و نظامی را ترور کرد که برجسته‌ترین آنها خلیل الوزیر، صلاح خلف، کمال عدوان، أبو یوسف النجار،هایل عبد الحمید و سایرین بودند.

موساد همچنین «کیدون» یکی از مهم‌ترین واحدهای ویژه خود در ترور را به مالت فرستاد تا «فتحی الشقاقی» دبیر کل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین را به ضرب گلوله در اکتبر 1995 ترور کند.

«یحیی عیاش» مهندس الکترونیک و عضو گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس بود که پنج ژانویه ۱۹۹۶ در اثر انفجار بمبی که توسط صهیونیست‌ها در گوشی تلفن همراهش کار گذاشته بود در یکی از خانه‌های شمال نوار غزه به شهادت رسید.

«سید عباس الموسوی» دبیر کل وقت حزب الله هم در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ در حالی که برای شرکت و سخنرانی در مراسم سالگرد راغب حرب به روستای جبشیت رفته بود در راه بازگشت خودروی حامل او مورد بالگردهای رژیم صهیونیستی قرار گرفت که در نتیجه آن او و فرزند و همسرش کشته شدند.

نمودار تصاعدی ترورها

با روشن شدن آتش انتفاضه الاقصی در سال 2000 مرحله تازه‌ای از تشدید عملیات مسلحانه گروه‌های فلسطینی آغاز شد.
رژیم صهیونیستی در زمان نخست وزیری آریل شارون ده‌ها نفر از فرماندهان گروه‌ها و فعالان انتفاضه را ترور کرد.

از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی که در آن دوره ترور شدند شیخ «احمد یاسین» رهبر حماس و «عبدالعزیز الرنتیسی: جانشین وی در غزه و «ابوعلی مصطفی: دبیر کل جبهه خلق و «اسماعیل ابوشنب»، «ابراهیم المقادمه»، «جمال منصور» و «جمال سلیم» از مسئولین حماس بودند.

رژیم صهیونیستی همچنین ده‌ها نفر از مقامات نظامی و مهم‌ترین آنها فرماندهانی از گردان‌های القسام و الاقصی شامل صلاح شحادة، عدنان الغول، محمود أبو الهنود، رائد الکرمی، جهاد العمارین را ترور کرد.

رژیم صهیونیستی همچنین برای مدت دو سال «یاسر عرفات» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در رام الله تحت محاصره قرار داد تا اینکه در نوامبر 2004 پس از انتقال به معالجه در فرانسه ، تحت شرایط اسرارآمیز درگذشت. طبق بررسی‌های پزشکی و تحقیقات مطبوعاتی ، مرگ عرفات با پولونیوم سمی تزریق شده بوده است.

در یک دهه اخیر و در دور دوم نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو» رژیم صهیونیستی ترورها را از طریق سرویس‌های شاباک و موساد فعال کرده است.

در ژانویه ۲۰۱۰ موساد، «محمود المبحوح» یکی از فرماندهان گردان‌های القسام را در یکی از هتل‌های شهر دبی ترور کرد. در جنگ‌های غزه در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ میلادی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مقاماتی از حماس از جمله «سعید صیام»، نزار ریان و فرماندهان نظامی شامل احمد الجعبری، رائد العطار و محمد ابوشماله را ترور کردند.

در بلغارستان، موساد «عمر النای» از فعالان سابق جبهه خلق را ترور کرد. او در ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ در داخل خودرویش مرده پیدا شد.

موساد در دسامبر ۲۰۱۶ «محمد الزواری» مهندس تونسی را مقابل منزلش در شهر صفاقس به ضرب گلوله عناصر خود ترور کرد. بعدا خبر داده شد که الزواری از اعضای گردان‌های القسام و ناظر پروژه ساخت پهپادها بوده است.

مالزی هم از جمله اهداف ترورهای موساد بوده است. در ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ «فادی البطش» یک مهندس الکترونیک و استاد دانشگاه که از نزدیکان به حماس بود در این کشور ترور شد.

ترورهای نافرجام

اگرچه بسیاری از ترورهای رژیم صهیونیستی موفقیت آمیز بوده اما برخی از آنها هم با شکست مواجه شده است. در سپتامبر ۱۹۹۷ موساد در ترور «خالد مشعل» رئیس وقت دفتر سیاسی حماس ناکام بود.

خالد مشعل در امان توسط دو تن از عناصر دستگاه اطلاعاتی اسرائیل از واحد ویژه کیدون که به روی گردن او سم پاشیدند ترور شد که به بستری شدن خالد مشعل در مراقبت‌های ویژه بیمارستان منجر شد؛ اما نیروهای امنیتی اردن موفق به دستگیری دو افسر امنیتی موساد شدند.

ملک حسین پادشاه وقت اردن هم که از این کار رژیم صهیونیستی خشمگین شده بود، گفت باید پزشکان موساد پادزهر این سم را برای از بین بردن آثار سم در بدن مشعل تحویل دهند. تل‌آویو هم به دلیل آنکه افسران امنیتی بازداشت شده در نزد اردن تخلیه اطلاعاتی نشوند پذیرفت در ازای آزادی آنان پادزهر مربوط به سمی که بر روی مشعل پاشیده بودند را در اختیار پزشکان اردنی جهت مداوای مشعل قرار دهد. اردن همچنین آزادی شیخ احمد یاسین رهبر معنوی جنبش حماس از زندان‌های رژیم صهیونیستی را هم در کنار دریافت پادزهر به تل آویو درخواست داد. به این ترتیب با پذیرفتن مطالبات طرف اردنی توسط طرف اسراییلی خالد مشعل درمان شد و از مرگ حتمی نجات یافت و شیخ احمد یاسین نیز از زندان‌های رژیم صهیونیستی نجات یافت هرچند که وی در مارس 2004 توسط بالگردهای آمریکایی رژیم صهیونیستی زمانی که از مسجدی در غزه خارج می شد ترور شد.

در طول سی سال گذشته رژیم صهیونیستی در ترور «محمد الضیف» فرمانده کل گردان‌های القسام ناکام بوده است. او سه بار هدف حمله هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته که بار سوم آن در جنگ ۲۰۱۴ بود که در جریان آن کودک و همسرش کشته شدند، اما خودش هنوز زنده است.

چهره‌های صهیونیست صرفه ترورها را زیر سوال بردند

«یورام کوهین» رئیس سابق شاباک می‌گوید: اگرچه ترورها در بسیاری مواقع سلاح کارآمدی در مقابله با رهبران گروه‌های فلسطینی بوده است؛ اما قدرت موشکی بزرگ فلسطینی‌ها در غزه اسرائیل را از انجام ترورهای فوری فرماندهان فلسطینی بازمیدارد.

«رونین برگمن» کارشناس صهیونیستی هم با انتقاد از اتکای بی وقفه اسرائیل به سیاست ترور می‌گوید: «ترورها به شکل تاکتیکی اهدافی را محقق می‌کند اما در نهایت به شکستی راهبردی منجر می‌شود. اهداف راهبردی با تجربه سیاسی و گفتمان سیاسی و نه عملیات ویژه محقق می‌شود.

«ناتی یافیت» نویسنده صهیونیست هم تاثیر ترورها را در سطح تضعیف گروه‌های فلسطینی محدود دانسته و می‌گوید: ترورها درباره گروه‌های کوچک جواب می‌دهد اما ترور رهبران سیاسی خطرناک‌تر است، زیرا شکست قواعد کلی محسوب می‌شود.

در همین حال«ایلی اشکنازی» کارشناس رژیم صهیونیستی اتکای این رژیم به سیاست ترور را سیاستی پیشگیرانه به منظور ناکام گذاشتن عملیات‌های مسلحانه قتل اسرائیلی‌ها توصیف کرد.

۱۳۹۸/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...