نسخه چاپی

مكانیسم ماشه؛ پشت پا به هرگونه امكان مذاكره بین ایران و تروئیكای اروپایی

كارشناس مسائل اروپا گفت: طرح اظهاراتی در رابطه با فعالسازی مكانیسم ماشه به معنای پشت پا زدن رسمی به هرگونه امكان خواهد بود.


به گزارش نما، حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا با اشاره اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برجام و همچنین امکان بهره گیری از مکانیسم حل و فصل اختلافات این سند ( مکانیسم ماشه )، گفت: این اظهارات نقطه آشکارساز ماهیت واقعی فرانسه در مناسباتش با جمهوری اسلامی ایران است. پاریس به خصوص طی ۷ ماه اخیر مدعی بود که یک بازیگر واسطه است و قصد دارد بین ایران و ایالات متحده آمریکا میانجیگری کند، اما در عمل چیز دیگر ی را نشان داده است.

تاخیر در راه اندازی اینستکس معلول مناسبات پشت پرده فرانسه و آمریکاست

اخبار سیاسی- او افزود: از همان ابتدا این موضوع کاملا محرز بود که بین واشنگتن و پاریس نه تنها تفکیکی وجود ندارد، بلکه کاخ سفید و کاخ الیزه هر دو مسبب ایجاد وضعیت فعلی ایران هستند، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که اقداماتی مثل تاخیر راه اندازی ساز و کار مالی اتحادیه اروپا معلول مناسبات پنهانی و پشت پرده فرانسه و آمریکا دستوری بوده که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به لودریان داده است.

غفاری تاکید کرد: ما باید در چنین شرایطی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه را غنیمت بشماریم، چراکه این موضوع یکباربرای همیشه تکلیف دستگاه دیپلماسی ما را مشخص کرد و نشان داد که بازی پاریس از ایالات متحده آمریکا در تقابل با ایران جدا نیست، اروپا سعی دارد که چهره مستقلی از خود نشان دهد اما در عمل ما چیزی نمی بینیم به غیر از این که سیاست های آمریکا را دنبال می کنند.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: مسئله‌ای که وزیر خارجه فرانسه بر آن تاکید کرده یعنی بحث فعالسازی مکانیسم ماشه به معنای پشت پا زدن رسمی به هرگونه امکان مذاکره بین ایران و تروئیکای اروپایی خواهد بود و این موضعی بوده که جمهوری اسلامی ایران هم بار‌ها نسبت به آن تاکید داشته است، آن ها تنها به حرف زدن های بدون عمل بسنده می کنند و پس از خروج رسمکی آمریکا از برجام عملا خودشان هم به صورت غیر رسمی از توافق هسته ای خارج شدند.
او تصریح کرد: فرانسوی‌ها از یک سو سعی می‌کنند که توافقی را به ایران دیکته کنند که بیشتر حالت موقت دارد و در قالب آن توافق می‌خواهند سعی کنند که ضمن کسب امتیازات بیشتر از جمهوری اسلامی ایران موقعیت ترامپ را در داخل ایالات متحده آمریکا بهبود ببخشند. این موضوعی است که بدون شک جمهوری اسلامی زیر بار آن نخواهد رفت، چراکه دلیلی وجود ندارد ایران به تعهداتش در مقابل کشوری که توجه ای به عملیاتی کردن تعهدات خود ندارد، عمل کند.

پارادوکس های بی انتهای فرانسه

غفاری ادامه داد: فرانسوی ها همگام با اینکه سیگنال میانجی گری و توافق موقت را به ایران ارائه می‌کنند، از ابزار تهدید هم استفاده می کنند، تهدیدی مبنی بر اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه دهد، ما مکانیسم ماشه را فعال می‌کنیم، می توان گفت که این رویکرد پارادوکسیکال کاملا هدفمند است و آن را در جهت پیشبرد اهداف خود انجام می دهند.

کارشناس مسائل اروپا تاکید کرد:رویکرد متناقض فرانسه معلول بازی هدفمندی است که از سوی خودشان در قبال جمهوری اسلامی ایران هدایت می‌شود و اتفاقا تنها راه ایستادگی و خنثی سازی در مقابل این بازی تاکید موکد بر خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر استمرار گام‌های کاهنده ما در صورت عدم عملکرد طرف مقابل نسبت به تعهدات خودش است.

فرانسه در صدد تلاش برای گرفتن امتیاز٬ در آستانه مذاکرات وین

او با بیان اینکه مقامات فرانسوی و شخص وزیر امور خارجه در آستانه مذاکرات وین پیام تهدید فعالسازی ماشه را مخابره کردند، گفت: در ۱۵ آذر ماه در سطح معاونین وزیر امور خارجه بین ایران و کشور‌های باقی مانده در برجام مذاکراتی در وین برگزار می شود که آن‌ها در صدد این هستند تا در آستانه این مذاکرات جوی ایجاد کنند که در قالب این مسئله بتوانند در آن مذاکرات امتیازات بیشتری از دستگاه دیپلماسی ما بگیرند.

غفاری ادامه داد: گرفتن امتیاز با تهدید فعالسازی مکانیسم ماشه همان ترجمان همان راهبرد همیشگی چماق و هویج که کشور‌های اروپایی همواره در قابل ایران آن را مد نظر قرار دادند. خیلی جالب است که از آغاز مذاکرات هسته‌ای با اروپا یعنی ۱۶ سال ما شاهد استمرار این راهبرد از سمت اروپایی‌ها بودیم، آن ها همچنان که ادعای همکاری با کشور ما را دارند در عمل هیچ کاری برای پیشبرد تعهدات و منافع جمهوری اسلامی انجام نمی دهند.

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تکلیف دستگاه دیپلماسی، وزارت امور خارجی و سیاست خارجی در مقابل تهدید وزیر امور خارجه فرانسه، کفت: وظیفه آن ها کاملا مشخص است اولا در چنین شرایطی ما نه تنها نباید کمترین حسابی بر طرح‌های فرانسه باز کنیم بلکه باید به صورت آشکار و در قالب دیپلماسی رسمی خودمان این رویکرد دوگانه فرانسوی ها را در نزد افکاری عمومی کشور و کل دنیا به چالش بکشیم و فرانسه را وادار کنیم که نسبت به این تغییر چهره خود و استفاده از ابزار گوناگون خود نسبت به کل دنیا نه تنها ملت ایران پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید:اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه نشان داد دستان اروپا خالی است/ ایران باید گام بعدی خود را محکم تر بردارد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه با اشاره به احتمال اعمال مکانیسم ماشه علیه ایران گفت: ایران هر دو ماه یکبار یک شکاف جدید ایجاد می‌کند و اوضاع به جایی رسیده است که من به صراحت می‌توانم بگویم که ما به فعال‌سازی مکانیسم ماشه تحریم‌های اقتصادی فکر می‌کنیم.

مکانیسم ماشه یا سازوکار رسیدگی به اختلاف در برجام که در توافق هسته‌ای گنجانده شده است تاکید دارد اگر ایران از برجام سرپیچی کرد، تحریم‌هایی بین‌المللی که با برجام، برچیده‌شده، دوباره بازگردانده می‌شوند.

همچنین نشست آتی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) در وین برگزار خواهد شد و این نشست به سرپرستی هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان گروه E۳+۲ (انگلیس، فرانسه، آلمان به‌علاوه روسیه و چین) به همراه ایران برگزار می‌شود.

۱۳۹۸/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...