نسخه چاپی

آتش‌زدن بخشی از آرامگاه محمد باقر حكیم در نجف

پلیس عراق اعلام كرد، معترضان ورودی ضریحی در شهر نجف در جنوب این كشور را آتش زدند، نیروهای امنیتی نیز در پاسخ به این بی‌حرمتی و نیز متفرق كردن تظاهركنندگان متوسل به استفاده از گاز اشك آور شدند.




به گزارش نما، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مربوط به آتش سوزی در درب ورودی آرامگاه محمد باقر حکیم است در حالی که در این تصاویر معترضان با موبایل‌های خود از این اتفاق فیلم‌برداری می‌کنند، هنوز تحقیقات مستقلی در این باره صورت نگرفته است.

اخبار بین‌الملل- این اتفاق در جریان یکی از خونبارترین هفته‌های اعتراضات در عراق رخ داده که از ماه گذشته میلادی آغاز شده است. نخست وزیر عراق طبق وعده روز جمعه استعفا و تلاش کرده خشم مردم را کاهش دهد.

اما تظاهرات‌ در مناطق دیگر از جمله بغداد، نجف و ناصریه (مرکز استان ذی قار) ادامه دارد به طوریکه معترضان مراکز پلیس را محاصره کرده‌اند.

منابع پزشکی در عراق روز شنبه گفتند، در اثر شلیک افرادی مسلح در میدان ثورة العشرین شهر نجف سه تن کشته و بیش از ۲۰ تن زخمی شدند.

پیشتر معترضانی نیز در اثر اصابت گلوله از سوی شبه‌نظامیانی که قصد متفرق کردن تظاهرکنندگان از نزدیکی مرقد محمد باقر حکیم در میدان ثورة العشرین را داشتند، زخمی شده بودند.

لوی الیاسری،‌ استاندار نجف از دولت فدرال و تمام نهادهای امنیتی خواست فورا برای توقف درگیری‌ها در نجف و تحقیق درباره حوادث جاری و مواخذه افراد خاطی وارد عمل شوند.

الیاسری گفت، طی ۳۵ روز نجف امن و با ثبات بود اما حوادث اخیر منجر به تعدادی کشته و جمعی زخمی شده است. نیروهای امنیتی در استان نیز تلاش می‌کنند اوضاع را آرام کنند.

استاندار نجف امروز، یکشنبه در سراسر استان را روز تعطیل اعلام کرده و فقط نهادهای خدماتی، امنیتی و بهداشت دایر هستند.

پلیس نجف نیز از تظاهرکنندگان خواسته خویشتنداری کنند و به میادین تظاهرات بازگردند.

پلیس متعهد شده کسانی که در قتل تظاهرکنندگان نقش داشته‌اند، دستگیر و مجازات کند.

در این حین یک منبع پلیس از زخمی شدن فرمانده گروهان اول با شلیک گلوله از سوی افرادی ناشناس در مقابل اداره پلیس ذی قار در جنوب خبر داد.

زنان ذی قار هم با ایجاد زنجیره انسانی مانع از رفتن جوانان به سمت ساختمان‌ فرماندهی پلیس ذی قار شده‌اند.

رئیس پلیس ذی قار نیز روز شنبه فاش کرد، افراد ناشناس ساختمان استانداری را که در دست احداث است، بمب‌گذاری کردند.

رئیس پلیس ذی قار از شهروندان خواست تا زمان خنثی سازی بمب‌ها از محل مذکور دوری کنند.

طبق بیانیه رئیس پلیس ذی قار، دست‌های خبیثی اقدام به بمب‌گذاری ساختمان در دست احداث استانداری کردند و نیروها تظاهرکنندگان را از محل مذکور دور کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است، برخی تظاهرکنندگان مانع ورود کارشناسان خنثی سازی مین شدند و به آنها سنگ پرتاب کردند همچنین نیروهای امنیتی هدف تیراندازی قرار گرفتند که منجر به زخمی شدن یک افسر برجسته شد.

در این بیانیه عاجزانه از تظاهرکنندگان خواسته شده برای رسیدن کارشناسان خنثی سازی مین‌ و بمب‌ به محل مذکور از محل استانداری دور شوند. فرماندهی پلیس در این راستا ورودی‌های استان را به منظور ممانعت از ورود افراد و گروه‌های ناشناس بسته است.

این در حالی است که استعفای عبدالمهدی چند ساعت بعد از درخواست مرجعیت دینی شیعیان از دولت برای کناره‌گیری انجام گرفت تا تنش‌های ممتد و خونبار که هفته‌هاست عراق را درگیر کرده، بخواباند.

گفته می‌شود تنش‌ها در عراق بیش از ۴۰۰ کشته داشته که اکثرا تظاهرکنندگان هستند.

۹ استان عراق به منظور احترام به قتل تظاهرکنندگان عزای عمومی و تعطیل رسمی اعلام کردند. از بین این استان‌ها می‌توان به "النجف، کربلاء، ذی قار، الدیوانیة، المثنی، میسان، بابل و دیالی" اشاره کرد.

۱۳۹۸/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...