نسخه چاپی

ورود تجهیزات نظامی سعودی به جنوب یمن

تعدادی خودروی زرهی و دیگر تجهیرات نظامی سعودی وارد استان «شبوه» در جنوب یمن شد تا از آنجا به عدن منتقل شود.




به گزارش نما، شنبه شب (دیشب) برخی تجهیزات نظامی سعودی وارد شهر «عتق» مرکز استان «شبوه» در جنوب یمن شد.

اخبار بین‌الملل-بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، در چارچوب توافق‌های اخیر میان عربستان سعودی و امارات، بیش از چهل خودروی زرهی و دیگر تجهیزات نظامی به شهر عتق رسید.

در ادامه این گزارش آمده، خودروهای زرهی مذکور به سمت «ابین» و پس از آن به «عدن» خواهند رفت تا به نیروهای گارد حفاظت رئیس‌جمهور بپیوندند.

یک ماه پیش نیز دو دسته از نیروهای سعودی شامل صدها افسر و سرباز به همراه دهها خودروی زرهی وارد عدن شدند و این نیروها در اماکن استراتژیک عدن مانند فرودگاه، بندر و قصر ریاست‌جمهوری «المعاشیق» مستقر شدند.

در ماه آگوست امسال درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دولت مستعفی و نیروهای وابسته به امارات در جنوب یمن رخ داد، عربستان میان آنها وساطت کرد و برآیند این میانجیگری امضای توافق موسوم به «ریاض» در چهارده آبان ماه بود.

بر اساس این توافق، دولت مستعفی به عدن برمی‌گردد، ادغام تمام تشکیلات نظامی در چارچوب وزارت‌های دفاع و کشور آغاز می‌شود و دولت تکنوکرات با مشارکت نیروهای وابسته به امارات تشکیل خواهد شد.

علیرغم آنکه حدود یک ماه از امضای توافق ریاض گذشته اما دو طرف به صورت غیررسمی اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح می‌کنند و می‌گویند، طرف مقابل در اجرای بندهای توافق تعلل می‌کند.

هفته جاری «طارق مصطفی سلام» استاندار عدن به وبگاه خبری «انصار الله» گفت: ریاض درصدد است که از درگیری بین گروه‌های مسلح در استان‌های اشغالی برای دستیابی به جاه طلبی‌های توسعه طلبانه خود در حضرموت بهره ببرد.

به گفته کارشناسان، اجرای توافق ریاض در بستر بحران‌های قومیتی در جنوب یمن بسیار دشوار است و نژادپرستی و فرقه‌گرایی در جنوب یمن مهمترین مانع پیش روی توافق ریاض است.

۱۳۹۸/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...