نسخه چاپی

فرستاده سازمان ملل: تنش آمریكا و روسیه نزاع در لیبی را پیچیده‌تر می‌كند

فرستاده سازمان ملل در امور لیبی اعلام كرد كه سرازیر شدن سلاح از همه طرف به لیبی و تنش میان واشنگتن و مسكو، نزاع در لیبی را پیچیده‌تر می‌كند.




به گزارش نما، «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در امور لیبی گفت که سلاح‌ها از همه طرف وارد لیبی می‌شود و این امر و نیز تنش واشنگتن و مسکو، نزاع در لیبی را پیچیده‌تر می‌کند.

اخبار بین‌الملل-حومه طرابلس پایتخت لیبی از هشت ماه پیش شاهد درگیری بین نیروهای شرق لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای غرب لیبی به ریاست «فائز السراج» است در حالی‌که سلامه سعی دارد کنفرانس بین‌المللی درباره لیبی در برلین برگزار کند تا به این ترتیب دخالت‌های خارجی در این کشور را متوقف و تحریم تسلیحاتی لیبی در سال ۲۰۱۱ نیز اجرایی شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل ، ترکیه و امارات این تحریم تسلیحاتی را نقض کرده‌اند.

سلامه درباره کنفرانس برلین نیز گفت که هدف از برگزاری این کنفرانس جلب حمایت بین‌المللی از توافق احتمالی بین طرف‌های لیبیایی است که انتظار می‌رود این کنفرانس اوایل سال ۲۰۲۰ برگزار شود و احتمالا از کشورهای دیگر برای شرکت در این کنفرانس دعوت بعمل خواهد آمد و پس از آن نیز نشستی بین طرف‌های لیبیایی(اواسط ژانویه) در ژنو برگزار می‌شود.

وی در عین حال گفت که لیبیایی‌ها راه دشوار و پیچیده‌ای در پیش دارند که از جمله آن تنش روسیه و آمریکا درباره احتمال وجود شرکت‌های امنیتی روسیه در لیبی است.

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، فرستاده سازمان ملل در امور لیبی همچنین گفت که اهتمام آمریکایی‌ها به لیبی بیشتر شده و شاید دلیل آن، این باشد که آن‌ها حضور روس‌ها در این کشور را حس کرده‌اند اگر چه اهتمام آمریکایی‌ها تا کنون محدود به مبارزه با تروریسم و فروش تولیدات نفتی به روال طبیعی بود.

اخیرا نیز یک هیأت آمریکایی در سفری به لیبی با حفتر دیدار و از «سوء استفاده روسیه از نزاع در لیبی» بشدت ابراز نگرانی کرد.

سلامه درباره ویرانی‌ها و تلفات مربوط به درگیری بین نیروهای حفتر و نیروهای السراج در حومه طرابلس نیز گفت که دستکم ۲۰۰ غیرنظامی و بیش از دو هزار نظامی کشته و ۱۴۶ هزار نفر نیز خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.

۱۳۹۸/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...