نسخه چاپی

آمریكا در حال بهره‌برداری از اعتراضات است؟

شبكه الجزیره قطر به نقل از كارشناسان امنیتی عراق درباره نقشه آمریكا برای سوء استفاده از اوضاع داخلی عراق به منظور مداخله نظامی در این كشور هشدار داد.

به گزارش نما، «هاشم الکندی» کارشناس امنیتی عراق و رئیس گروه مطالعات «الهدف» برنامه‌های آمریکا برای برگزاری جلسه‌ای ویژه بررسی تحولات مربوط به بحران داخلی در عراق در شورای امنیت را بعید نداست و از مقاصد آمریکا برای اشغال مجدد این کشور سخن گفت.

اخبار بین‌الملل- الکندی در سخنان خود در برنامه «ما وراء الخبر» شبکه الجزیره موضع فعلی واشنگتن در قبال اعتراضات عراق را با موضع آن در برابر اعتراضات سال 2014 برخی استان‌های عراق مقایسه کرد؛ زمانی که آمریکا شروع کرد از بازگشت داعش به عراق سخن گفت. همان سخنانی که اخیرا از زمان آغاز اعتراضات جاری در عراق بارها تکرار کرده تا برای بازگشت نیروهایش به این کشور مقدمه چینی کند.

از سوی دیگر اما «هشام الهاشمی» پژوهشگر مسائل سیاسی حاضر در برنامه الجزیره هر گونه مقاصد اشغالگرانه آمریکا برای عراق را کم اهمیت خواند و گفت: امروز جامعه عراقی هوشیارتر شده است و هفته هاست که در خیابان‌ها محکم ایستاده و می خواهد درها به روی تلاش بیگانگان برای مداخله در امور عراق بسته شود.

وی افزود: ملت عراق حرف‌های اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا را قبول ندارد که او گفت، برخی اهداف اعتراضات مردمی در عراق با هدف مقابله با نفوذ ایران در این کشور است .

الهاشمی تاکید کرد: هیچ تأثیر بیرونی در این تظاهرات‌ها وجود ندارد. این اعتراضات کاملاً عراقی است، همان گونه که فرستاده سازمان ملل در عراق هم به این قضیه اعتراف کرد. امروز ملت عراق مهم‌ترین طرف برای مدیریت مسائل عراق است.

رئیس گروه مطالعات الهدف در ادامه به موضوع اقدام پارلمان عراق در به تعویق انداختن جلسه مهم بررسی قانون کمیته انتخابات پرداخت. قانونی که امید است از طریق آن تصمیم‌ها مربوط به قوانین انتخابات به منظور تتحق خواسته‌های ملت گرفته شود.

الکندی با ادعای اینکه پارلمان بر اساس درک خود از امیدها و خو استه‌های ملت عراق عمل نمی‌کند، ادامه داد: پارلمان عراق توسط رهبرانی از فراکسیون‌های سیاسی اداره می‌شود که شمار آنها از انگشتان دست فراتر نمی‌رود. به ادعای الکندی آنها می‌خواستند ملت عراق را فریب دهند. آنها این توهم را درست کردند که عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی مسئول وخامت اوضاع اقتصادی و سیاسی است، در حالی که فقط یک سال از حضور عبدالمهدی در قدرت می‌گذشت و مشکلات نتیجه فسادی است که سال‌های طولانی گیربانگیر عراق بوده است.

الکندی افزود: عراقی ‌ها این واقعیت را متوجه شده‌اند که عبدالمهدی فقط بخش کوچکی از مسئولیت را برعهده دارد. بنابراین آنها پس از استعفای وی خیابان‌ها را ترک نکردند و به خانه‌هایشان بازنگشتند، بلکه با ادامه تظاهرات خواستار رفتن همه رهبران سیاسی شدند.

الکندی گفت: رهبران فراکسیون‌های سیاسی در حالی نخست وزیر مستعفی را متهم می‌کنند که خودشان هم با هرگونه تلاش برای ایجاد اصلاحاتی که به زیان منافع تنگ نظرانه فراکسیون‌هایشان بود مخالف بودند و همین کار را امروز با پارلمان می‌کنند.

الهاشمی هم به نوبه خود همه سیاستمداران عراقی در قوای مجریه و قانونگذاری مقصر وضعیت کنونی عراق دانست و گفت: ملت عراق دیگر از مرحله بررسی وضعیت دولت و پارلمان گذشته و به مرحله بی اعتمادی و سپس تحریم کامل آن رسیده است. از همین رو فقط خواهان رفتن آنهاست تا رهبران جدید روی کار آیند که از سال 2003 هیچ پستی در دولت یا پارلمان نداشته باشند.

عادل عبدالمهدی روز جمعه پس از خطبه مرجعیت عراق و پس از گذشت نزدیک به دو ماه اعتراضات روزانه، اعلام کرد که استعفا می‌دهد و شنبه شب گذشته نیز استعفای رسمی خود را به پارلمان ارائه کرد و پارلمان هم پذیرفت.

اعتراضات در عراق از دو ماه پیش آغاز شده و هر چند «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر اخیرا استعفای خود را تقدیم پارلمان کرده اما اعتراضات خیابانی که تاکنون سبب جان باختن دهها نفر و وارد آمدن خسارت هنگفت به دولت شده است، ادامه دارد.

۱۳۹۸/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...