نسخه چاپی

اعتراف «خلیلزاد» به عملیات موثر طالبان علیه داعش در افغانستان

نماینده ویژه آمریكا در امور صلح افغانستان اعتراف كرد كه عملیات طالبان علیه داعش در كشته شدن اعضای این گروه و از دست دادن اراضی تحت كنترل آن موثر بوده است.


به گزارش نما، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در توئیتی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ در میان نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی «بگرام» نوشت: همانطور که رئیس جمهور ترامپ در روز شکرگزاری گفت، در افغانستان پیشرفت‌های زیادی علیه شاخه خوراسان داعش صورت گرفته است.

اخبار بین‌الملل- وی با اشاره به ولایت «ننگرهار» که پایگاه گروه تروریستی داعش در شرق افغانستان محسوب می‌شد نیز گفت: «عملیات موثر آمریکا و نیروهای ائتلاف و نیروهای امنیتی افغان، همچنین طالبان، منجر شد که داعش خوراسان اراضی و جنگجویان را از دست بدهد.

مشاوره کننده ارشد آمریکا درباره تسلیم شدن گروهی اعضای داعش به نیروهای امنیتی نیز گفت: صدها نفر تسلیم شده‌اند، داعش خوراسان محو نشده است اما این یک پیشرفت واقعی است.

این نخستین باری نیست که مقامات آمریکایی از طالبان به عنوان نیرویی تاثیرگذار در برابر داعش نام می‌برند. «آلیس ولز» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوب آسیا اسفند سال 1396 از طالبان به عنوان گروهی ملی‌گرا یاد کرده بود که با داعش که گروهی پوچ‌گرا و خواستار نابودی افغانستان است تفاوت دارد.

از سوی دیگر ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز در مرداد ماه سال 1397 اعتراف کرده بود که حملات طالبان علیه داعش تاثیرگذار بوده است.

با این حال اما نیروهای آمریکایی به حمایت از اعضای داعش متهم هستند و گزارش‌های متعددی از نجات این تروریست‌ها از محاصره طالبان و یا زندان‌های آن‌ها توسط نیروهای آمریکایی وجود دارد.

طالبان پس از عملیات موفقیت‌آمیز علیه داعش در شمال افغانستان ، چند ماه پیش نیز عملیات سراسری را علیه این گروه تروریستی در ولایت‌های ننگرهار، نورستان و کنر آغاز کرد.

به گفته «سامی یوسف‌زی» خبرنگار سرشناس افغان، این حملات منجر شد تا داعشی‌ها برای نجات جان خود در گروه‌های بزرگ به نیروهای دولتی تسلیم شوند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان عملیات نیروهای خارجی و افغان علیه داعش را رد کرده و می‌گوید که آن‌ها با هدف «نجات اعضای داعش به منطقه آمدند تا بعدها از آن‌ها به عنوان ابزاری در بخش دیگری از کشور استفاده کنند».

گفتنی است که دولت افغانستان هنوز داعشی‌هایی را که بیش از یک سال گذشته در پی حملات طالبان در «جوزجان» تسلیم نیروهای امنیتی شده بودند را محاکمه نکرده است.

۱۳۹۸/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...