نسخه چاپی

تأكید نماینده ایران بر ضرورت بیطرفی و استقلال دیوان بین‌المللی كیفری

نماینده ایران در نشست مجمع دولت‌های عضو دیوان بین‌المللی كیفری، بر ضرورت بیطرفی، استقلال و اجتناب از تأثیرپذیری سیاسی این نهاد بین‌المللی تأكید كرد.



به گزارش نما، هجدهمین نشست مجمع دولت‌های عضو دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) دیروز (دوشنبه) ۱۱ آذرماه در لاهه آغاز به کار کرد.

اخبار سیاسی- «رضا پورمند تهرانی» نماینده کشورمان در سخنرانی خود در روز دوم نشست، ضمن بیان اصول و اهداف مندرج در اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری بر ضرورت استقلال، بیطرفی و اجتناب از تأثیرپذیری سیاسی این نهاد کیفری بین‌المللی تأکید کرد.

وی همچنین ضمن محکوم کردن تهدیدهای اخیر مقامات آمریکایی علیه دیوان بین‌المللی کیفری و قضات، دادستان و کارکنان آن، این تهدیدات را مانع برقراری عدالت و در عین حال آزمونی برای دیوان در جهت نمایش استقلال و کارآمدی خود برشمرد.
رضا پورمند تهرانی معاون حقوقی بین‌المللی سفارت ایران در لاهه همچنین از رویکرد اخیر دیوان در بررسی و تحقیقات نسبت به جنایات ارتکاب یافته علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار، فلسطین و افغانستان استقبال و در عین حال بر بی‌طرفی و ایستادگی در برابر فشار‌های سیاسی در این پرونده‌‌ها تاکید کرد.

وی همچنین برخی پیشرفت‌های کشورمان در زمینه حقوق بین‌المللی کیفری در حوزه قانونگذاری، دانشگاهی و پژوهشی را برشمرد.
مجمع دولت‌های عضو دیوان بین‌المللی کیفری بالاترین رکن تصمیم گیر این نهاد است که هر ساله برای تعیین سیاست‌های غیرقضایی دیوان با حضور نمایندگان کشورهای عضو و ناظر این دیوان تشکیل جلسه می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران عضو ناظر دیوان بین‌المللی کیفری است.
در حاشیه اجلاس امسال همچون اجلاس‌های قبلی، تعدادی زیادی نشست‌های جانبی تخصصی راجع به مسائل و موضوعات مختلف و چشم انداز آتی حوزه حقوق بین‌الملل کیفری و فعالیت‌های این نهاد برگزار شده که تا روز پایانی اجلاس یعنی ۱۵ آذر ادامه خواهند یافت. در اجلاس امسال هیأت اعزامی فلسطین نیز به مناسبت شکایت به دیوان علیه جنایت رژیم صهیونیستی در غزه نمایشگاهی توسط هنرمندان فلسطینی برپا کرده است.

۱۳۹۸/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...