نسخه چاپی

واشنگتن: روسیه یك پهپاد آمریكایی را در لیبی ساقط كرده است

یك فرمانده ارتش آمریكا از ساقط شدن یك پهپاد این كشور توسط پدافند هوایی روسیه در لیبی طی ماه گذشته خبر داده است.


به گزارش نما، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در آفریقا، مسکو را به دست داشتن در ماجرای ساقط و مفقود شدن یک پهپاد آمریکایی در نزدیکی طرابلس متهم کرده است.

اخبار بین‌الملل- خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی، به سراغ ساقط شدن یک پهپاد آمریکایی در نزدیکی طرابلس پایتخت لیبی رفته و در این خبر نظر «استفن تاوسند» رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در آفریقا را در خصوص عامل سرنگون شدن این پهپاد جویا شده است.

این مقام ارشد ارتش آمریکا در قاره آفریقا مدعی شد، یک پهپاد آمریکایی که ماه گذشته در نزدیکی طرابلس مفقود شد، در واقع توسط پدافند هوایی روسیه هدف قرار گرفته شده بود.

بنا بر گزارش رویترز، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در آفریقا ضمن اتهام‌زنی به روسیه در خصوص هدف قرار دادن و ساقط کردن این پهپاد آمریکایی، بازگرداندن لاشه و بقایای آن را خواستار شده است.

«استفن تاوسند» رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در آفریقا با تاکید بر اینکه عوامل روس حمله کننده به پهپاد آمریکایی «در زمان هدف قرار دادن آن، نمی‌دانستند که این یک پهپاد آمریکایی بوده است اما قطعا اکنون می‌دانند که این پهپاد متعلق به چه کسی است و با این حال، از بازگرداندن آن امتناع می‌کنند و می‌گویند که ما نمی‌دانیم (پهپاد) کجاست اما من این حرف را خریدار نیستم».

رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «ساقط کردن این پهپاد، به طرز فزاینده‌ای تاکیدی بر نقش نظامی مسکو در این کشور از منظر انرژی برخوردار ( لیبی ) است؛ کشوری که گزارش شده که در آن مزدوران روسی در حمایت از خلیفه حفتر فرمانده نظامی مستقر در شرق لیبی در حال دخالت در جنگ داخلی این کشور هستند».

نیروهای وابسته به خلیفه حفتر تحت عنوان «ارتش ملی لیبی» از چند ماه قبل حملات خود را برای تسلط بر طرابلس که در دست دولت «وفاق ملی» است، آغاز کرده اما نتوانسته پایتخت را به کنترل خود در بیاورد.

یک مقام دولت وفاق ملی لیبی (که از از منظر بین‌المللی دولت مشروع لیبی شناخته شده است)، در مصاحبه با رویترز درباره سرنگونی ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) پهپاد آمریکایی در نزدیکی طرابلس گفت: «به نظر می‌رسد که مزدوران روس، مسبب این اقدام بودند».

مقام‌های روسیه بارها هر گونه توسل به نیروهای خصوصی و مزدور در کشورهای خارجی را رد کرده‌اند و همچنین گفته‌اند، اگر شهروندان روس در در کشورهای خارجی در حال جنگ بوده‌اند، آنها عضو ارتش روسیه نیستند و داوطلبانه مشغول انجام چنین فعالیت‌هایی هستند.

رویترز در ادامه گزارش خود به سخنان «یک نیروی کنونی پیمانکار روس و یک عضو سابق پیمانکار روس» در مصاحبه با این رسانه غربی استناد و مواضع مسکو را رد کرده است.

این رسانه بدون افشای نام و هویت این دو نیروی روس ادعا کرده که نیروهای تحت امر خلیفه حفتر از ماه سپتامبر حمایت چند صد نیروی نظامی خصوصی روس دریافت کرده است.

مقام‌های دولت وفاق ملی لیبی و همچنین دیپلمات‌های غربی هم پیش از این مدعی حضور نیروهای خصوصی و پیمانکار روسی در لیبی شده بودند.

۱۳۹۸/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...