نسخه چاپی

مصوبه‌مهم مجلس درباره صندوق‌توسعه‌

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای اختیارات صندوق توسعه ملی را از هیئت عامل این صندوق گرفتند و به سه قوه و بخش خصوصی بازگرداندند.

به گزارش نمابه نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز، یکشنبه طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۸۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

اصل ماده واحده این طرح با ۱۵۸ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۳۱ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب نرسید و سپس رئیس مجلس حذف ماده واحده طرح مذکور را به رای وکلای ملت گذاشت که خانه ملتی‌ها با ۳۸ رای موافق، ۱۳۵ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع از ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه، با حذف ماده واحده طرح مذکور نیز مخالفت کردند.

بهارستان نشینان سپس با یک پیشنهاد اصلاحی در جزئیات مواده واحده این طرح با ۱۶۰ موافق ، ۳۴ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه، بالاخره بعد از ۳ بار رای گیری با جزئیات طرح اصلاح ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم موافقت کردند.

به موجب مصوبه مجلس، وزرای کار و امور اجتماعی و نفت از ترکیب اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی حذف شدند.

ترکیب اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی متشکل از مسئولان ۳ قوه و بخش خصوصی است.

خانه ملتی‌ها همچنین در تبصره یک جزء (ج) ماده ۸۴ قانون برنامه مقرر کردند که جلسات هیئت امنای صندوق توسعه ملی هر ۴ ماه یکبار برگزار شود.

بهارستان نشینان همچنین یکی از اختیارات و وظایف هیئت عامل را اصلاح کردند که به موجب این اصلاح مقرر شد افتتاح یا بستن حساب‌های ارزی در حساب‌های مورد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و حساب‌های ریالی نزد بانک مرکزی و معرفی صاحبان امضای مجاز از بین اعضای هیئت عامل، رئیس و سایر مدیران صندوق توسعه ملی، انجام شود.

مجلسی‌ها در مصوبه دیگری نیز مقرر کردند اتخاذ تصمیم نسبت به هر گونه اقدامی به نام صندوق توسعه ملی در محدوده وظایف و اهداف مندرج در اساسنامه به جز آنکه تصمیم درباره آنها به صراحت در حوزه صلاحیت هیئت امنا یا رئیس هیئت عامل است و هیچ کدام از وظایف هیئت امنا قابل تفویض به هیئت عامل و مراجع دیگر نیست و اختیارات تفویض شده قبلی نیز لغو می‌شود.

نمایندگان ملت همچنین مقرر کردند که منابع صندوق توسعه ملی فقط در حساب‌های مورد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نگهداری شود.

۱۳۹۱/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...