نسخه چاپی

دختر شیخ زكزاكی: وضعیت سلامت شیخ رو به افول است

دختر شیخ زكزاكی با اشاره به وضعیت او در زندان، گفت: وضعیت شیخ بسیار بد است و لازم است فشار بیشتری بر حكومت نیجریه وارد شود تا شیخ را بدون شرط آزاد كنند.


به گزارش نما، سازمان مردم‌نهاد کانون همبستگی فرزندان شاهد، به منظور حمایت از «شیخ ابراهیم زکزاکی» و زمینه‌سازی آزادی و درمان ایشان، کنفرانس خبری را با عنوان «چهارمین سال جنایت زاریا و مطالبه آزادی شیخ زکزاکی» و با حضور «سهیلا زکزاکی» دختر شیخ زکزاکی و «ناصر عمر صافر»، پزشک معالج ایشان از نیجریه، برگزار کرد.

اخبار بین‌الملل- در ابتدای این نشست، سهیلا زکزاکی با اشاره حادثه زاریا، گفت: در دسامبر سال 2015 ارتش نیجریه به حسینه بقیه‌الله، محل اقامت شیخ و دارالرحمه حمله کرد و به طور کاملا غیرانسانی بیش از هزاران بی‌گناه از جمله 297 زن، 23 زن باردار، 548 مرد و 193 کودک را قتل‌عام کردند.

وی افزود: آنها همچنین به طور بی‌رحمانه‌ای ساختمان‌ها را به آتش کشیدند و افرادی را زنده زنده سوزاندند و نوزادان را کشته و جسدهایشان را در گورهای دسته‌جمعی دفن کردند. علاوه بر این چندین شهید مدفون شده در دارالرحمه را نبش قبر کردند.

دختر شیخ زکزاکی ادامه داد: به ادعای ارتش نیجریه، تمام این وحشی‌گری‌ها، واکنشی به ادعای تلاش برای قتل رئیس ارتش بوده است اما اکنون این موضوع روشن است که این اقدام صرفا برای کشتن شیخ زکزاکی و بسیاری از پیروان وی طراحی شده تا منجر به پایان نهضت اسلامی نیجریه شود.

وی گفت: پس از آن حادثه، شیخ زکزاکی، همسرش «مالاما زینت» و بسیاری از دیگر افراد، به صورت غیرعادلانه‌ای دستگیر شدند و حکومت، راه اقدامات قانونی برای آزادی ایشان را بسته نگه داشته است و در جریانات اعتراضات و اجتماعات مسالمت‌آمیز مختلفی که توسط دوستداران نهضت برقرار شد، تعداد زیادی از مردم را کشتند.



دختر شیخ زکزاکی افزود: در دسامبر 2016، یک دادگاه عالی در نیجریه تعیین کرد که دستگیری شیخ زکزاکی و همسرش غیرقانونی بوده و دستور آزادی فوری غیرمشروط ایشان را صادر کرد اما این حکم به طور بی‌شرمانه‌ای با مخالفت حکومت مواجه شد. حدود 2 سال پس از آن، حکومت محلی «کادونا» آنها را به گناهان دروغینی متهم کرد که این روشی برای کشتن تدریجی آنها است.

وی با اشاره به وضعیت سلامتی شیخ و همسرش اظهار داشت: وضعیت سلامتی این دو نفر هر روز در حال افول است چراکه آنها در حادثه زاریا به شدت مجروح شده‌اند و مشکلات آنها همچنان ادامه دارد.

دختر شیخ زکزاکی ادامه داد: مشکلات شیخ منجر شده تا ایشان در طول این مدت چندین بار سکته کند و علاوه بر آن دچار مسمومیت سرب و کادمیم شود. وضعیت همسر او نیز به گونه‌ای است که دیگر نمی‌تواند به درستی راه برود.

وی گفت: از آنجایی که مشخص شد پزشکان نمی‌توانند درمان وی را در نیجریه به سرانجام برسانند، حکومت مجبور به صدور مجوزی برای سفر درمانی شیخ به هند شد؛ سفری که کاملا تحت نظارت سازمان امنیت نیجریه بود اما متاسفانه به دلیل خرابکاری‌های مسئولین امر در این سفر، شیخ بدون هیچ درمانی به نیجریه بازگشت.



دختر شیخ زکزاکی افزود: اکنون بیش از 4 ماه از بازگشت آنها می‌گذرد و در این مدت هیچ گونه مجوز درمانی صادر نشده و حتی حق قانونی ویزیت پزشک و مشاورین ایشان نیز سلب شده است.

وی ادامه داد: نه تنها حکومت اجازه درمان نداد بلکه دادگاهی که حکم درمان فوری ایشان را صادر کرده بود، در 5 دسامبر 2019 دستور داد تا شیخ را به زندان مرکزی ایالت «کادونا» منتقل کنند.

دختر شیخ زکزاکی اظهار داشت: اکنون ما از وضعیت ایشان در زندان بی‌اطلاعیم. تصمیم انتقال ایشان به زندانی که بسیاری از زندانیان آن پس از آزادی دارای مشکلات جدی سلامتی می‌شوند، یک وضعیت بسیار خطرناک به حساب می‌آید، لذا لازم است فشار بیشتری بر حکومت نیجریه وارد شود تا شیخ را بدون شرط آزاد کنند و این ظلم غیرانسانی را خاتمه دهند.

وی در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی براینکه شیخ زکزاکی و مردم نیجریه و به خصوص شیعیان تا چه حد بر روی مسئله فلسطین تأکید دارند، گفت: تظاهرات و راهپیمایی‌های زیادی در نیجریه برگزار می‌شود و راهپیمایی قدس برای مردم ما الهام‌بخشی از آزادی‌خواهی است.

۱۳۹۸/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...