نسخه چاپی

یمنی ها چگونه از اسرائیل انتقام می گیرند؟

چند روز پیش وزیر دفاع یمن مدعی شد اگر رژیم صهیونیستی دست از حمایت از عربستان در جنگ یمن برندارد، انتقام سختی از آن خواهد گرفت. یمنی‌ها اعلام كرده اند این واكنش در شرایطی است كه تل آویو شریك تجاوز ریاض علیه صنعاست.


به گزارش نما، چند روز پیش وزیر دفاع یمن مدعی شد اگر رژیم صهیونیستی دست از حمایت از عربستان در جنگ یمن برندارد، انتقام سختی از آن خواهد گرفت. یمنی‌ها اعلام کرده اند این واکنش در شرایطی است که تل آویو شریک تجاوز ریاض علیه صنعاست.

این سوال پیش می‌آید که یمن چگونه می تواند انتقام بگیرد؟ آیا برد موشکی یمنی‌ ها تا تل آویو رسیده است؟ در پاسخ به این سوال دو احتمال وجود دارد؛ واکنش بر پایه توانایی موجود و واکنش بر پایه توانایی ها و سلاح‌های استراتژیک که هنوز صنعا از آن رونمایی نکرده است. بر پایه توانایی موجود می‌توان چند سناریو را محتمل دانست:

۱. تعویق مذاکرات سازش: عربستان با چالشی جدی‌در حوزه امنیت ملی مواجه است. یکی از این موارد هدف قرار گرفتن ساختار اقتصادی‌اش در آرامکوست. موضوعی که اگر گسترش یابد و به دیگر تاسیسات حیاتی عربستان برسد، می‌تواند ریاض را با چالش‌ فروپاشی داخلی سختی مواجه سازد و همین مسئله به طور حتم می‌تواند مذاکرات سازش را به تعویق اندازد. زیرا ریاض توانایی درگیر شدن در یک جبهه دیگر از جمله بحران ضد مقبولیت عمومی [عربی و اسلامی] را ندارد. کلید زدن پروژه‌ سازش نیازمند ثبات داخلی و بین المللی ریاض است و بر این اساس، گسترش درگیری‌ها و افزایش فشار نظامی یمن می‌تواند این پروژه را برای مدت طولانی‌ عقب بیندازد.

۲. هدف قرار دادن عناصر اطلاعاتی و مستشاران صهیونیستی عربستان: چندی پیش مقامات رسانه‌ای رژیم اشغالگر قدس مدعی شدند در سفری به ریاض، مسئول سرویس اطلاعاتی این کشور موسوم به موساد با مقامات عربستانی دیدار کرده‌است. سفر مقامات سیاسی و امنیتی صهیونیستی به مناطق مختلف حاشیه خلیج فارس از جمله عمان، بحرین و امارات پیشتر جنجال برانگیز شد. کافی است یکی از مراکز حضور مقامات امنیتی یا سیاسی صهیونیستی بر پایه بانک هدف موشکی یا جنگ ترکیبی شناسایی شده و یمنی‌ها این مراکز تجمعی را هدف حمله آفندی قرار دهند، یا در جای دیگر خبرهایی از پایگاه مستشاری صهیونیستی منتشر شده که می‌تواند در صورت نیاز هدف اصابت موشک‌های مقاومت اسلامی یمن قرار گیرد و تلفات سنگینی بر دوش تل آویو در جنگ یمن بگذارد. این موضوع از آن جا اهمیت دارد که انصار ا... نشان داد در کار اطلاعاتی در خاک عربستان نسبت به دستگاه استخبارات این کشور دست برتر را دارد و به تعبیر دیگر، اطلاعات یمنی بر ضد اطلاعات سعودی می چربد. در نتیجه بحران ضد اسرائیل در عربستان می تواند برای تل آویو گران تمام شود.

۳. هدف قرار دادن زیرساخت‌های دریایی و نفتی: رژیم صهیونیستی از کریدور مهم و حیاتی باب المندب استفاده‌ فراوانی می کند و یکی از راه های انتقال مواد سوختی، خرید های تسلیحاتی به کشورهای شرق آسیا و تجارت نفت و گاز است. بستن این تنگه و هدف قرار دادن یکی از کشتی‌های اسرائیلی می تواند برای تل آویو پرهزینه باشد و از سویی انصار ا... را به عنوان یکی از گروه‌های ضد صهیونیستی به تیتر یک رسانه‌های جهان تبدیل سازد. امنیت دریا برای تل آویو آن قدر حیاتی است که سهم قابل توجهی از ده ها نوع سفارش خارجی و مشارکت در ساخت چند سال اخیر صنایع دفاعی‌ این رژیم به تامین نیازهای دریا‌پایه مربوط می‌شد.به نظر می رسد در ماه‌های آینده با تصمیم اخیر وزارت دفاع یمن، جنگ این کشور، در صورتی که یمنی ها بخواهند با رژیم صهیونیستی وارد درگیری شوند جنگ گسترده‌ای خواهد شد. عربستان نیز می‌داند درگیر شدن یمن با رژیم صهیونیستی به طور مستقیم نه تنها مشروعیت و مقبولیت جنگی آن را در میان بخشی از جامعه عربی به خاطر حضور نیروهای صهیونیستی علیه یک کشور اسلامی زیر سوال خواهد برد، بلکه سبب افزایش فشارهای خارجی برای پایان دادن به جنگ و خروج بی دستاورد او از خاک یمن خواهد شد. از سوی دیگر به گروه‌های مقاومت این مشروعیت را می‌دهد تا در حمایت از جنگ یمن با رژیم صهیونیستی به کمک صنعا بروند و در کنار آنان با تل آویو بجنگند. رخدادی که حتی فکرش هم برای عربستان نگران کننده است! عربستان در پنج سال نتوانست یک دولت نوپا را سرنگون کند،چگونه می‌تواند در برابر چندین گروه و توان نظامی و آماده به رزم که پنجمین ارتش جهان -به لحاظ هزینه کرد-را با شکست‌های پیا پی مواجه ساخته، بایستد! باید منتظر ماند و دید برگ برنده‌ یمنی‌ها چه زمانی رونمایی می شود.

نویسنده : امیر مسروری


۱۳۹۸/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...