نسخه چاپی

دومین سفر رئیس‌جمهور قرقیزستان به عربستان سعودی

دومین سفر رئیس‌جمهور قرقیزستان در سال ۲۰۱۹ به عربستان سعودی برای افتتاح مجموعه جدید سفارت این كشور در ریاض در حالی صورت می‌گیرد كه در این سال وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر این كشور نیز سفرهایی به عربستان سعودی داشته‌اند.


به گزارش نما، روز گذشته دانیار صدیق‌اف، رئیس دپارتمان سیاست خارجی دفتر رئیس‌جمهور قرقیزستان به رسانه‌ها اعلام کرد که سورانبای جین‌بیک‌اف، رئیس‌جمهوری این کشور در بازه 15 الی 17 دسامبر یک سفر رسمی دو روزه به عربستان سعودی خواهد داشت. به گفته وی این سفر بنا بر دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی به وقوع پیوسته است. این دومین سفر جین‌بیک‌اف در سال 2019 به عربستان سعودی است.

دیدار با پادشاه و ولیعهد سعودی

اخبار بین‌الملل- از جمله برنامه‌های اعلام شده در جریان سفر جین‌بیک‌اف به عربستان سعودی می‌توان به دیدار و گفت‌و‌گو با چهره‌های مطرح سیاسی این کشور از جمله پادشاه سعودی، محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، و عبدالله بن محمد الشیخ، رئیس مجلس شورای عربستان اشاره کرد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه قرقیزستان، بحث و تبادل نظر پیرامون همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، و فرهنگی و انسانی، در این دیدارها صورت می‌گیرد.

همچنین عنوان شده در نتیجه این سفر شماری از اسناد در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری، فرهنگی و انسانی، ورزش، آموزش و حوزه‌های علمی و نیز حوزه بیمه اجتماعی و بازنشستگی به امضا خواهد رسید.

جین‌بیک‌اف همچنین قرار است دیداری را نیزبا احمد بن عقیل الخطیب، رئیس هیات مدیره کمیسیون توریسم و میراث ملی عربستان سعودی، و نیز بندر حجار، رئیس بانک توسعه اسلامی به منظور بحث پیرامون همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری داشته باشد.

رئیس‌جمهور قرقیزستان در کنار پادشاه سعودی در جریان نشست چهاردهم سازمان کنفرانس اسلامی در مکه

افتتاح مجموعه جدید سفارت قرقیزستان در ریاض

در جریان سفر جین‌بیک‌اف به عربستان سعودی، یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای وی، افتتاح مجموعه جدید سفارت قرقیزستان در ریاض و دیدار با قرقیزهای حاضر در عربستان سعودی است.

قرارداد ساخت مجموعه سفارت قرقیزستان در ماه مارس سال 2017 و با حضور ارلان عبدالدایف، وزیر امور خارجه وقت این کشور و فهیر الشواف، مدیرعامل شرکت ساختمانی سعودی الباونی، به امضا رسیده بود. بخش مهمی از بودجه ساخت این مجموعه ساختمانی برای سفارت قرقیزستان از محل کمک‌های دریافتی از دولت عربستان سعودی تامین شده است. از این رو، قرارداد مذکور به صورت سه‌جانبه و میان سفارت قرقیزستان در عربستان سعودی، شرکت دولتی خدمات دیپلماتیک وزارت امور خارجه قرقیزستان، و شرکت عربستانی مذکور به امضا رسید.

در ماه آگوست سال 2019 نیز مدیر اجرایی این شرکت ساختمانی عربستانی در بیشکک با رئیس‌جمهور قرقیزستان دیدار کرده و پیرامون پروژه‌های مشترک گفت‌و‌گو نمود.

گفتنی است، روابط دیپلماتیک میان قرقیزستان و عربستان سعودی در نخستین ماه‌های پس از فروپاشی شوروی، در تاریخ 19 اکتبر 1992 آغاز شده است. در اکتبر سال 2011 بود که سفارت عربستان سعودی در شهر بیشکک، پایتخت قرقیزستان تاسیس شد و احمد الحمود نخستین سفیر عربستان در قرقیزستان تعیین شد.

سفرهای اخیر مقامات قرقیز به عربستان سعودی

این سفر جین‌بیک‌اف به ریاض در حالی صورت می‌گیرد که طی یک سال اخیر شاهد چندین سفر دیگر از مقامات عالی‌رتبه قرقیز به عربستان سعودی بوده‌ایم.

در فوریه 2019، چنگیز آیداربیک‌اف، وزیر امور خارجه قرقیزستان نخستین سفر رسمی‌اش به عنوان وزیر امور خارجه را به عربستان ترتیب می‌دهد. آیداربیک‌اف در این سفر با ابراهیم بن عبدالعزیز العصاف، همتای سعودی خود دیدار کرده و به ویژه سفر مقامات عالی‌رتبه دو کشور دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. امضای یک تفاهم‌نامه برای برگزاری نشست‌های مشترک مشورت سیاسی میان وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور نیز در این دیدار صورت می‌گیرد. آیداربیک‌اف در این دیدار همچنین با رئیس مجلس شورای عربستان نیز دیدار می‌کند. در این دیدار نیز وزیر امور خارجه قرقیزستان دعوتنامه رئیس پارلمان این کشور را برای سفر رسمی به بیشکک، به رئیس مجلس شورای سعودی تحویل می‌دهد. دیدار با عبدالطیف بن رشید الزیانی، دبیرکل اتحادیه عرب آخرین دیدار آیداربیک‌اف در این سفر بود.

حضور نخست‌وزیر قرقیزستان در کنار ولیعهد سعودی در اختتامیه فستیوال شتر

یک ماه بعد، در مارس 2019 نیز دومین سفر مقامات عالی‌رتبه قرقیز به عربستان سعودی توسط محمدکالی ابوالقاضی‌اف، نخست‌وزیر این کشور صورت می‌گیرد. در این سفر وی در ریاض با ملک سلمان، پادشاه سعودی دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. در این دیدار دو طرف بر توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی تاکید می‌کنند. ابوالقاضی‌اف در این سفر همچنین با مقامات دیگر سعودی نظیر محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع این کشور، و وزرای محیط زیست و آب و کشاورزی نیز دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند. شرکت در اختتامیه فستیوال شترها در ریاض آخرین برنامه نخست‌وزیر قرقیزستان در عربستان سعودی بود.

در همین حال، دو ماه بعد، در آخرین روز ماه مه و در جریان برگزاری چهاردهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی به میزبانی شهر مکه، رئیس‌جمهور قرقیزستان به عربستان سعودی سفر می‌کند. دعوتنامه شرکت در این نشست، دو هفته قبل‌تر توسط سفیر عربستان سعودی به جین‌بیک‌اف تحویل داده شده بود.

در نهایت در نوامبر 2019، حدودا یک ماه پیش نیز وزیر امور خارجه قرقیزستان، چنگیز آیداربیک‌اف مجددا سفر دیگری را به در عربستان سعودی ترتیب می‌دهد. شرکت در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی در شهر جده، علت اصلی سفر آیداربیک‌اف بود. وی در این دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و شماری از مقامات عربستان سعودی دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند.

۱۳۹۸/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...