نسخه چاپی

اسماعیل هنیه: امنیت اردن خط قرمز ماست

رئیس دفتر سیاسی حماس امنیت اردن را خط قرمز این جنبش خواند و گفت، مواضع امان در مسایل مختلف مانند معامله قرن، قدس و اصل بازگشت همواره با حماس هماهنگ بوده است.


به گزارش نما، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس در دیدار با شخصیت‌های فلسطینی و اردنی پیام‌هایی برای اردن فرستاد.

اخبار بین‌الملل- بر اساس گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، هنیه که در حال حاضر در استانبول ترکیه است، اعلام کرد، حماس نیز مانند اردن گزینه «وطن جایگزین» را مردود می‌داند و معتقد است دشمن با این سناریوی خبیث دنبال مصادره بحران است.

رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه امنیت اردن را خط قرمز این جنبش خواند و اعلام کرد، مواضع امان در مسائل مختلف از جمله معامله قرن، قدس، اصل بازگشت و حقوق کامل ملت فلسطین همواره با حماس هماهنگ بوده است.

هنیه در ادامه از مواضع «عبدالله دوم» شاه اردن و تسهیلات ارائه شده به فلسطین از سوی این کشور قدردانی کرد و گفت: «ما دریک سنگر هستیم».

وی ادامه داد، حماس با آمریکایی‌ها و غیره درباره قراردادهای مشکوک مذاکره نخواهد کرد و امنیت و ثبات اردن و منافع آن مانند منافع فلسطین است.

اردن قیمومیت اماکن اسلامی فلسطینی را بر عهده دارد. حاکمیت اردن بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس در دوره «عبدالله بن حسین» سرسلسله خاندان هاشمی آغاز شد و هنوز ادامه دارد. با تأسیس اردن، عبدالله بن حسین در ۲۱ مارس ۱۹۲۱ با «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر وقت بریتانیا دیدار کرد و ضمن رد بیانیه «بالفور» اعلام کرد، امور فلسطینی‌ها باید به خود آنها واگذار شود.

انگلیس در سال ۱۹۲۴ حاکمیت بر مقدسات شهر قدس را به «شریف حسین» (که با انگلیسی‌ها در خیزش علیه امپراتوری عثمانی‌ همکاری کرده بود) واگذار کرد. این حاکمیت در سال‌های بعد به سران محلی فسلطین واگذار شد اما پس از جنگ ۱۹۴۸ که کرانه باختری از جمله قدس شرقی در تابعیت اردن قرار گرفت، حاکمیت بلامنازع اردن بر مقدسات فلسطینی بازگشت.

رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس صبح یکشنبه هفته جاری در اولین سفر خارجی خود از زمانی که این پست را بر عهده گرفته، پس از مصر وارد ترکیه شد.

گفته می‌شود هنیه پس از ترکیه عازم روسیه خواهد شد و به کشورهای دیگری نیز سفر می‌کند اما هنوز مشخص نیست.

۱۳۹۸/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...