نسخه چاپی

تركیه: به رسمیت شناختن «نسل‌كشی ارامنه» توسط آمریكا، یك بازی كثیف است

پارلمان تركیه با انتشار یك بیانیه به اقدام سنای آمریكا در به رسمیت شناختن تحولات سال 1915 به عنوان «نسل‌كشی ارامنه» را محكوم كرد و این اقدام آمریكایی‌ها را «بازی كثیف» خوانده است.


به گزارش نما، در ادامه واکنش‌های تند آنکارا به اقدام مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در به رسمیت شناختن تحولات سال ۱۹۱۵ به عنوان نسل‌کشی ارامنه، پارلمان ترکیه این اقدام واشنگتن را قویا محکوم کرده است.

اخبار بین‌الملل- مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه هفته گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که «نسل‌کشی ارامنه» در دوران امپراطوری عثمانی را به رسمیت می‌شناسد. اقدام سنا بعد از تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا صورت گرفت و دو نهاد کنگره به رغم مخالفت‌های کاخ سفید، این قطعنامه را تصویب کردند.

پارلمان ترکیه با صدور یک بیانیه شدیدا اقدام آمریکایی‌ها در به رسمیت شناختن تحولات سال ۱۹۱۵ به عنوان نسل‌کشی ارامنه را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است: «ما قویا تصمیم سنای آمریکا در تصویب قطعنامه درباره به اصطلاح نسل‌کشی ارامنه را محکوم و آن را رد می‌کنیم اقدامی که حقایق تاریخی را تحریف می‌کند و قواعد بنیادی حقوق بین‌الملل را به استهزا می‌گیرد».

در بیانیه پارلمان ترکیه، تصمیم سنای آمریکا در تصویب این قطعنامه «فاقد ارزش قانونی و بخشی از یک بازی کثیف» علیه ترکیه خوانده شده است.

کاخ سفید پیش از تصویب قطعنامه در کنگره آمریکا درباره تحولات سال ۱۹۱۵ بین امپراطوری عثمانی و ارامنه، ضمن مخالفت با تصویب این قطعنامه استدلال کرده بود که چنین مصوبه‌ای می‌تواند به روند گفت‌وگوها میان واشنگتن و آنکار آسیب بزند
این قطعنامه تنها چند روز پس از آن تصویب می‌شود که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم طرح تحریم‌های ترکیه را به بهانه خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه، تصویب کرد. ترکیه در واکنش به آن اقدام، سفیر آمریکا را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کرده بود.

۱۳۹۸/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...