نسخه چاپی

شایعه خروج «كلاه‌آبی‌ها» از میدان‌های تظاهرات عراق

«سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر عراق، اخبار منتشر شده درباره خروج نیروهای امنیتی این جریان از میدان‌های تظاهرات را تكذیب كرد.


به گزارش نما، در پی کشته شدن دلخراش جوان عراقی در میدان «الوثبه» بغداد (+)، برخی منابع رسانه‌ای شایعه کردند که نیروهای وابسته به جریان صدر موسوم به«کلاه‌ آبی‌ها» که طی توافق با فرماندهی عملیات بغداد، مسئولیت تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان را برعهده گرفته‌اند، از میدان التحریر خارج شده‌اند.

اخبار بین‌الملل- به عنوان مثال پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از یک منبع آگاه نوشت که کلاه‌آبی‌ها و شمار زیادی از اعضای جریان صدر کاملا از میدان التحریر خارج شده‌اند.

این شایعه پس از آن در رسانه‌های مختلف منتشر شد که دیروز (جمعه 13 دسامبر-22 آذر)، برخی منابع اعلام کردند که «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر دستور تعطیلی یکساله کلیه نهادها وموسسات زیرمجموعه این جریان به استثنای سه نهاد را صادر کرده است.

سه نهاد مستثنی شده از این دستور عبارتند از موسسه مرقد شهید «سید محمد الصدر و فرزندانش»، دفتر اختصاصی مقتدی، و تشکیلات «سرایا السلام».

اما یک منبع آگاه از «سرایا السلام» تاکید کرد که اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره صدور دستور خروج نیروهای کلاه‌‌آبی در میدان‌های تظاهرات در بغداد، صحت ندارد و تا به این لحظه هنوز دستوری در این‌باره صادر نشده است.
روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی ویدیوئی دلخراش از کشته شدن یک جوان عراقی ۱۶ تا ۱۷ ساله به نام «هیثم علی اسماعیل» منتشر شد که جنجال زیادی به راه انداخت و در واکنش به این اقدام، «صالح محمد العراقی» از منابع رسانه‌ای نزدیک به جریان الصدر عراق، نیز در پستی در توئیتر نوشت: اگر طی ۴۸ ساعت آینده، عاملان این اقدام تروریستی دستگیر نشوند، کلاه آبی‌ها باید از میدان‌های تظاهرات در بغداد خارج شوند.

در پی حادثه مشکوک روز (۱۵ آذر -۶دسامبر)، پل «السنک» و میدان «الخلانی»، فرماندهی عملیات بغداد و معاون جهادی «سرایا السلام» و شماری از رهبران جریان صدر طی نشستی درباره تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان توافق کرده بودند.

بر اساس این توافق، نیروهای ارتش در منطقه بار دیگر مستقر شدند و مسئولیت حمایت از تظاهرات‌کنندگان را برعهده گرفته و کمیته‌های امنیتی موسوم به کلاه آبی‌ها وابسته به سرایا السلام، نیز مسئولیت حمایت از تظاهرات‌کنندگان در قبال نفوذی‌ها و جلوگیری از هرگونه درگیری با نیروهای امنیتی را برعهده گرفتند.

۱۳۹۸/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...