نسخه چاپی

هشدار نادران به هیئت ‌رئیسه مجلس

عکس خبري -هشدار نادران به هيئت ‌رئيسه مجلس

نماینده مردم تهران در مجلس طی تذكری مفصل از عملكرد هیئت ‌رئیسه مجلس انتقاد كرد و گفت: كلكسیونی از گزارشات مشكل‌دار را در اختیار دارم.

به گزارش نما به نقل از فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در تذکری مفصل در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ما نمی‌دانیم که روال تذکرات چه طور است و چرا به بعضی تذکرات اعتنا می‌شود و به برخی دیگر اعتنا نمی‌شود و صدای ما هم که آن قدر بلند نیست که از اینجا به هیئت‌ رئیسه برسد.



وی افزود: اولین تذکرم مربوط به بند ۵ و ۶ ماده ۴ و خطاب به هیئت ‌رئیسه است، دستور هفتگی مجلس چاپ شده و هیچ سؤالی از وزرا در دستور قرار نگرفته که این مسئله حتماً نیاز به توضیح دارد که آیا وزیری آمادگی پاسخگویی نداشته، یا اینکه ما سؤال در دستور نداشته‌ایم، چراکه من اطلاع دارم که ده‌ها سؤال از وزرا در دستور کار مجلس است و متأسفانه هیئت ‌رئیسه مجلس هیچ عنایتی به در دستور کار گذاشتن این سؤالات ندارد.

نادران در تذکری دیگر در خصوص نظارت بر چاپ گزارش‌ها در مجلس گفت: به طور مثال گزارشی از یکی از کمیسیون‌ها در مورد سؤال چاپ شده که در متن این گزارش نوشته شده در تاریخ ۵/۴/۹۱ معاون پارلمانی دستگاه مربوطه نامه‌ای نوشته که وزیر نمی‌تواند در جلسه حضور پیدا کند و در تاریخ ۱۹/۵/۹۱ هم درخواست شده که جلسه به تأخیر بیافتد و در تاریخ ۱۸/۷/۹۱ کمیسیون با وجود اعلام کتبی و شفاهی بدون حضور آقای نماینده به بررسی مفاد سؤال پرداخته است، سؤال من این است که آیا بدون حضور نماینده کمیسیون می‌تواند سؤال را در دستور قرار دهد و در مورد آن بحث کند؟ و در پایان هم اعلام نشده که آیا نماینده قانع شده است یا نشده.

نادران بیان داشت: بر اساس آیین‌نامه اگر وزیر دو بار با عذر موجه در جلسه کمیسیون حاضر نشود سؤال قانع ‌نشده تلقی می‌شود و مستقیماً به صحن می‌آید و نیازی به جلسه سوم نخواهد بود، در هر صورت اگر جلسه سومی که گذاشته شده با توافق نماینده صورت گرفته باید اعلام شود و اگر با توافق نماینده نبوده کمیسیون حق چنین کاری را نداشته است.

نادران با بیان اینکه من کلکسیونی از این گزارش‌ها را در اختیار دارم، ادامه داد: در گزارشی دیگر که یک فوریتی است کمیسیونی فرعی آن را تهیه کرده و در آن آمده است به منظور رسیدگی به این کمیسیون به عنوان کمیسیون فرعی طرح ارجاع شده است که گزارش آن تقدیم مجلس می‌شود، کمیسیون‌های فرعی طبق آیین‌نامه باید گزارششان را به کمیسیون اصلی ارائه دهند و کمیسیون اصلی ضمن گزارش خودش گزارش کمیسیون‌های فرعی را مبنی بر رد یا تسهیل یا قبول کلی به صحن علنی ارائه می‌دهد و هیچ کمیسیون فرعی حق ندارد خودش مستقیماً گزارشش را به صحن علنی بفرستد، چراکه ممکن است وقتی این کمیسیون گزارشش را به کمیسیون اصلی می‌دهد در گزارش کمیسیون اصلی هم تأثیرگذار باشد، یعنی کمیسیون اصلی ادله کمیسیون فرعی را بشنود و ببیند که حرفش درست بوده و به آن اعتنا کند.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: در گزارشی دیگر که آن هم دو فوریتی است و برخی دوستان نماینده آن را هم امضا کرده‌اند یک ماده واحده وجود دارد به همراه شش تبصره در ذیل آن که از بین تبصره‌ها من چند مورد از آنها را قرائت می‌کنم تا شما بفرمایید که از این تبصره چه می‌فهمید.

ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت از نادران خواست تا عنوان این گزارش را اعلام کند که نادران هم گفت: این یک طرح دوفوریتی است که دوستان ارائه داده و اداره قوانین هم آن را چاپ کرده است ولی کمترین عنایت در چاپ آن وجود نداشته تا حداقل ضوابط قانون‌نویسی در تدوین این طرح و تکثیر آن و توزیعش بین نمایندگان رعایت شود، مثلاً در تبصره ۵ آمده است، جلوگیری از برداشت صنعتی و معدنی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، در ادامه نیامده است که آیا باید جلوگیری شود یا نشود و اینکه یک مرجعی باید این کار را انجام دهد یا اینکه یک ضابطه برای آن می‌گذارند، در واقع این تبصره جمله‌ای است که نه فعل دارد و نه فاعل و نه مشخص است که چه می‌خواهد بشود.

نادران در پاسخ به اخطار هیئت ‌رئیسه که به وی اعلام کردند وقتش تمام است، گفت: من ۱۰ تا تذکر دارم؛ شما تذکرات من از صبح تاکنون را جمع کنید و اجازه دهید که بیان کنم.

نماینده مردم تهران در تذکری دیگر تصریح کرد: سخنگوی کمیسیون در مجلس گفت که دولت لایحه یک فوریتی و دوفوریتی ارائه دهد و ما نمایندگان هم به آن رأی می‌دهیم، سخنگوی کمیسیون فقط می‌تواند نظر خودش را بدهد و اگر مطلبی در کمیسیون تصویب شده وی می‌تواند از آن مصوبه دفاع کند و ادله آن را بگوید و اگر هم تصویب نشده در رد آن ادله بیان کند ولی حق ندارد که از طرف مجلس به دولت وعده دهد که اگر دولت لایحه‌ای بیاورد مجلس به آن رأی می‌دهد؛ مجلس ادله را استماع می‌کنند و بر اساس مصلحت‌اندیشی‌ها به مصوبات رأی می‌دهد یا نمی‌دهد.

وی افزود: رئیس وقت باید به عنوان خروج از موضوع در این رابطه تذکر می‌داد که این اتفاق نیافتاد.

نادران در تذکری دیگر به تبصره ۲ بند ۵ ماده ۲۰۹ آیین‌نمه استناد کرد و اظهار داشت: بر اساس این تبصره هیئت رئیسه مکلف است هرگاه تعداد سؤالات قابل طرح در صحن علنی ایجاد کند یک جلسه علنی در هفته را به پاسخگویی از سؤالات اختصاص دهد؛ این یک تکلیف است و اختیار نیست؛ بر اساس آیین‌نامه داخلی ۱۰ روز بعد از اینکه سؤال اعلام وصول شد باید در صحن بررسی و وزیر مربوطه نسبت به آن پاسخگو باشد.

نادران ادامه داد: ما در مجالس گذشته هم این مشکل را داشتیم که مثلاً سؤالی که در سال اول مجلس طرح می‌شد در سال سوم مورد بررسی قرار می‌گرفت و حتی ممکن بود وزیر عوض شده باشد؛‌ سؤال برای این است که وزیر ذیربط پاسخگو باشد و اگر اشکالی در مسئله است باید حل شود.

وی با بیان اینکه من نسبت به ادامه جلسه تذکر دارم، خاطرنشان کرد: بنده تذکری خارج از دستور نخواهم داد و تا کنون هم اینطور نبوده، بر همین اساس درخواست می‌کنم که یک روز در هفته را به سؤال نمایندگان از وزرا اختصاص دهید تا تعداد سؤالات کاهش پیدا کند و ما در پاسخگویی به سؤالات به روز باشیم.

حجت‌الاسلام سید حسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکرات نادران گفت: پاسخ به تذکرات جنابعالی زمان خودش را می‌خواهد، اما در ارتباط با اینکه سؤال در دستور هفتگی قرار نگرفته باید بگویم که بعضی کمیسیون‌ها سؤالاتشان از وزرا را به هیئت ‌رئیسه منعکس کرده بودند اما در این هفته نشد تا با یکی از وزرا هماهنگی کنند.

وی افزود: مواردی را که شما در مورد گزارش‌های کمیسیون‌ها گفتید بنده گزارش‌ها را از شما دریافت می‌کنم و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهم و نتیجه ‌آن را هم خدمتتان عرض می‌کنیم.

ابوترابی‌فرد همچنین گفت: در ارتباط با اینکه کمیسیون ‌های فرعی به هیئت ‌رئیسه گزارش داده‌اند هم باید بگویم که ما در آیین‌نامه یک اصلاحی داریم که بعد از این اصلاح در آیین‌نامه جدید چنین امکانی فراهم شده است که در ماده ۱۴۵ به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با موضوعی هم که در مورد دوستان اشاره شد که گفته بودند دولت لایحه بدهد و مجلس موافقت می‌کند اگر چنین چیزی بوده تذکر شما وارد است و باید در این موارد دقت شود.

۱۳۹۱/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...