نسخه چاپی

طرح بانكداری اسلامی در اولویت كار مجلس قرار گرفت

نمایندگان مجلس مقرر كردند بررسی طرح بانكداری اسلامی در اولویت دستور كار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.


به گزارش نما، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان مبنی بر اولویت در بررسی طرح بانکداری اسلامی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

اخبار سیاسی-حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی طراح طرح بانکداری اسلامی در خصوص ضرورت اولویت بررسی این طرح گفت: اصلاح قوانین بانکی کشور امری ضروری است. در روزهای آغاز مجلس دهم بنده خدمت تک تک شما عزیزان رسیدم و با امضای شما طرح بانکداری اسلامی اعلام وصول شد.

نماینده مردم مشهد گفت: حدود ۳.۵ سال است که در مجلس دهم کار سنگینی برای اصلاح قوانین بانکی کشور انجام شده است. اصلاح نظام بانکی کشور بدون بازنگری در ساختارهای بانک مرکزی، روابط بین بانک و مشتریان امکانپذیر نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر بخواهیم نظام بانکی در خدمت اقتصاد و تولید کننده قرار گیرد نیاز به نظامات جدیدی داریم.

وی ادامه داد: در این طرح پیشنهادی تحت عنوان تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی پیش بینی شده است که می‌تواند در راستای توسعه اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

حسین زاده بحرینی گفت: این طرح علاوه بر مدیریت بانک مرکزی، در مدیریت شبکه بانکی کشور نیز تاکید دارد. مطالعات تطبیقی و فقهی گسترده‌ای بر این روی این طرح انجام شده است و فرمایشات مراجع تقلید در مورد عملیات بانکی و جریمه بانکی شنیده شده است.

طراح طرح بانکداری اسلامی افزود: متنی که برای جرائم بانکی تهیه شده به رویت مقام معظم رهبری و برخی مراجع رسیده است این طرح محصول حدود ۵سال فعالیت گسترده کسانی است که در امور اقتصادی و بانکی، فقه بانک و فقه الاقتصاد تجربه داشته اند.

وی تصریح کرد: اگر در باقیمانده عمر مجلس دهم این طرح به ثمر برسد کار اساسی انجام شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نظام بانکی باید در خدمت اقتصاد کشور باشد. مقام معظم رهبری زمانی که سیاست های اصل ۴۴ را ابلاغ کردند در بند «ه» این سیاست‌ها تاکید فرمودند: «حالا که بانکداری خصوصی در ایران تجویز شده باید نظارت های قانونی وشرع بر این بانک‌ها تشدید شود»

وی گفت: سیاست های اصل ۴۴ سال ۸۴ ابلاغ شده و بانک‌های خصوصی تاسیس شدند اما هنوز قانونی برای اداره بانک‌های خصوصی تصویب نشده است.

حسین زاده بحرینی افزود: حجم نقدینگی در کشور از ۲ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجاوز کرده و ۹۰ درصد این نقدینگی توسط بانک‌ها خلق شده است. امیدواریم ثمره این طرح بانکداری اسلامی انضباط نظام بانکی باشد. خلق پول توسط بانک‌ها باید مدیریت شود گرنه اقتصاد کشور نابود می‌شود.

در پایان نمایندگان با ۱۵۷ رای موافق، ۲۸ رای مخالف، ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در مجلس و قرار گرفتن این طرح در اولویت دستور کار مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

۱۳۹۸/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...