نسخه چاپی

موسوی: بعد از سفر آبه به تهران طبیعی است روحانی به ژاپن برود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: ایران و ژاپن دو كشور دوست دیرینه هستند؛ سفر «آبه شینزو» به تهران انجام شد و طبیعی بود سفر روحانی به ژاپن صورت بگیرد.


به گزارش نما، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

اخبار سیاسی-موسوی با اشاره به ۲۷ آذر که روز جهان عاری از خشونت نام گرفته، عنوان کرد: امیدواریم همانطور که ایران دنبال جهان عاری از خشونت است دیگران نیز این‌گونه باشند.

وی به مرور تحولات دیپلماتیک پرداخت و افزود: لاریجانی به آنتالیا رفت و این سفر دستاوردهای خوبی داشت. ظریف نیز به ترکیه و قطر سفر کرد.

موسوی همچنین خاطرنشان کرد: عراقچی سفر زنجیره‌ای به چین، ژاپن، کویت و اتریش داشت. سفر روحانی به ژاپن در حال برنامه‌ریزی است و وزیر خارجه هند نیز هفته آینده برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی به تهران می‌آید.

وی درباره برخی شایعات درباره سانچی گفت: کشتیرانی در این زمینه پاسخ داد و این شایعات را رد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر روحانی به ژاپن گفت: ایران و ژاپن دو کشور دوست دیرینه هستند. سفر « آبه شینزو » به تهران انجام شد و طبیعی بود سفر روحانی به ژاپن صورت بگیرد و این سفر در حال نهایی شدن است؛ اگر سفر نهایی شود دوستان در ریاست جمهوری اعلام می‌کنند.

وی درباره ادعا در خصوص جزایر سه گانه گفت: دنیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دانند این جزایر ایرانی است. موضوعی نیست که آن را وارد موضوع مذاکرات کنیم و موضوع مسلمی است.

موسوی گفت در دوره کنونی مجلس تحرکات دیپلماتیک در جریان بود و از اقدامات مجلس در این دوره و ادوار گذشته که در راستای دیپلماسی پارلمانی گام برداشتند قدردانی می‌کنیم و امیدواریم مجلس آینده نیز در این زمینه اقدام کند.

وی درباره گفتگو با عربستان سعودی گفت که غیر از بحث حج گفتگویی با این کشور در جریان نیست.

موسوی درباره سفر حسن روحانی به ژاپن گفت که ما روابط خود را با کشورهای ثالث گره نمی‌زنیم و امیدواریم کشورهای طرف مقابل ما روابطشان را با دیگران گره نزنند.

وی درباره گام بعدی کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: امیدواریم در مهلت باقیمانده اروپایی‌ها به طور جدی به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره عملیاتی شدن کانال مالی سوئیس افزود: با کشورهای مختلف مکانیسم‌های دوجانبه را طراحی کردیم و این در همان راستاست. می‌تواند شامل همه کالاها و خدمات مورد نیاز دو کشور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه بحث تبادل زندانی با دیگر کشورها گفت: حدود سه هزار نفر از اتباع ایرانی در زندان‌های خارج از کشور هستند و تقریبا به همین میزان زندانیان خارجی در ایران در زندان هستند و تبادلاتی نیز در این زمینه انجام شده است، ولی در بحث گروگان‌ها گفتیم که آماده مبادله هستیم و همانطور که ظریف گفت توپ در زمین آنهاست و اگر آماده باشند و سوئیس هم دوباره قدم پا پیش بگذارد آماده تبادل هستیم.

موسوی در پاسخ به سوالی تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌ها در کشور توسط روسیه را تایید کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تحولات کنونی در عراق خاطرنشان کرد: امیدواریم با تحولات اداری و تمهیدات مسئولان عراقی، مراجع و گروه‌های سیاسی، ثبات و آرامش به کشور دوست و همسایه برگردد.

۱۳۹۸/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...