نسخه چاپی

استاندار خوزستان: طی ۲ الی ۳ ساعت شاهد حجم بالای بارش در استان بودیم

بارش‌های سیل آسا و بالا آمدن دوباره مشكلات درخوزستان با حضور استاندار و معاون وزیر نیرو در گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی شد.


به گزارش نما، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و خامسی معاون وزیر نیرو امشب ۲۶ آذر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بارش‌های سیل آسا و بالا آمدن دوباره مشکلات در خوزستان پرداختند.

اخبار سیاسی- غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مشکل بالا آمدن آب در برخی از بخش‌های مناطق پاداد، باهنر، رسالت، فرهنگ شهر و کیان شهر بوده است گفت: برخی از نقاط اهواز هم درگیر موضوع شده لذا، کار‌های جدی در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه دستگاه پمپ از طرف دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله آب و فاضلاب و شهرداری به سوی استان ارسال شده است عنوان کرد: در اهواز مسئولیت کار با معاونت استانداری است لذا همه دستگاه‌ها بسیج و آماده به کار هستند.

شریعتی با بیان اینکه دستگاه پمپ آب از تهران برای آبفای اهواز ارسال شده است گفت: تعداد پمپ‌ها قابل ملاحظه است، در طی ۲ الی ۳ ساعت شاهد حجم بالای بارش در این استان بودیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ۱۳۰ میلیمتر بارش در آبادان و ۹۰ میلیمتر در اهواز بارندگی داشتیم ادامه داد: در سریعترین زمان ممکن تلاش شد تا مشکلات برطرف شود؛ لذا امیدواریم ظرف ۲۴ ساعت آینده کار را به نحو مطلوبی انجام دهیم.

او خاطرنشان کرد: از ۱۵ فروردین سال ۹۶ دولت مصوبه‌ای در رابطه با ۵ مشکل اصلی خوزستان داشت لذا در خصوص آب، فاضلاب، ریز گردها، تالاب‌ها و محیط زیست این استان کار‌های خوبی انجام شده است به گونه‌ای که اعتبارات خوبی در حوزه آب داشتیم، اما کفاف گوی اهواز نیست.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ارتباط زنده تلفنی با اشاره به فوت چهار بیمار در بیمارستان امام اهواز گفت: ۹ نفر از کارشناسان دور هم جمع شدیم تا با همکاری مراجع استانی مثل دادستانی به موضوع رسیدگی کنیم.

حریرچی ادامه داد: با توجه به مسائلی که در اهواز اتفاق افتاد، بارش شدید باران را در عرض چند ساعت داشتیم، برق شهری قطع و منجر به حوادثی در بیمارستان شد و ژنراتور بیمارستان اکثر بخش‌ها را سرویس می‌داد و سیستم خازن‌های ونتیلاتور‌ها کار می‌کرد، اما در بخش مراقبت ویژه بیمارستان امام خمینی اهواز به دلیل قطع برق، اکسیژن رسانی به بیماران دچار مشکل می‌شود.

از کوچکترین قصور و تقصیری در پرونده بیمارستان امام نمی‌گذریم

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: برای چهار بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه که سه نفر آن‌ها در طول ۲۴ ساعت گذشته یک تا سه بار ایست قلبی و تنفسی کرده و احیا شده بودند و بیماری پیشرفته داشتند، احیای قلبی ریوی انجام شد، اما متاسفانه احیا موفقیت آمیز نبود.

او با اشاره به اینکه از کوچکترین قصور و تقصیری در بیمارستان امام نمی‌گذریم افزود: به دنبال بررسی اوضاع هستیم تا علت را اعلام کنیم لذا صدور حکم توسط مرجع قضایی انجام می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: تا زمانی که مشکل مردم به طور کامل برطرف نشده باشد باید نیرو‌های خدماتی در منطقه باشند در حال حاضر شرایط طوری است که همه دستگاه‌ها اجرایی باید وارد میدان شوند.

شریعتی گفت: فرمانداری اهواز، سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توسعه نیشکر، شهرداری، آبفا اهواز با مدیریت معاونت عمرانی استانداری برای مدیریت شهر اهواز و راه و شهرسازی، توسعه نیشکر و برخی دیگر از دستگاه‌ها نیز با فرماندهی مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران برای مدیریت شهرستان کارون وظیفه دارند تا این دو شهرستان را به حالت عادی بازگردانند.

او عنوان کرد: با دو مشکل اساسی در حوزه فاضلاب مواجه هستیم، یکی ایستگاه‌های پمپاژ و دیگری کلکتور‌ها است، اگر این دو کار انجام شود سایر شبکه‌های فرسوده را به تدریج می‌توان اصلاح کرد.

قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه در ظرف یک روز حدود ۹۰میلیمتر در شهر اهواز بارندگی داشتیم که نصف بارندگی متوسط سالانه کشور است گفت: شهر اهواز مشکل جمع آوری آب‌های سطحی دارد، لذا این شهر با مشکل جمع شدن آب مواجه است.

او با اشاره به اینکه شهر اهواز مسطح است گفت: در دهه ۶۰ تهران هم با چنین مشکلی روبرو بود، در اعماق شهر تهران ۵۰۰ کیلومتر تونل و لوله گذاری انجام شده تا آب‌های سطحی تهران را به خارج از شهر هدایت کند، از ۹ هزار کیلومتر لوله گذاری برای جمع آوری آب‌های سطحی تهران ۶ هزار و ۷۰۰کیلومتر انجام شده است، بنابراین برای شهر اهواز می‌توان برنامه ریزی کرد، اما این مهم انجام نشده است.

خامسی با بیان اینکه اهواز جز اولین شهر‌هایی است که شبکه فاضلاب دارد گفت: شبکه فاضلاب این شهر مربوط به ۵۰ سال گذشته می‌شود، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در اهواز وجود دارد که از این میزان هزار و ۱۵۰ کیلومتر شبکه بتنی است که قابل استفاده نیست، الان کار‌های زیادی برای فاضلاب انجام شده است، تصفیه خانه شرق اهواز در این دولت ساخته شده که شاهد پیشرفت ۹۵ درصدی آن هستیم، تصفیه خانه غرب اهواز به صورت فاینانس خارجی قرار است انجام شود، ۴۱ درصد از طرح جامع فاضلاب شهر اهواز انجام شده و برای ۶۰ درصد باقیمانده حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

او با اشاره به اینکه ۲۲ پیمانکار در شهر اهواز بر روی خطوط جمع آوری فاضلاب کار می‌کنند افزود: آبفای اهواز از محل اعتبارات خودش ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که بخش عمده‌ای را هزینه کرده است، ما وابسته به اعتبارات هستیم، بسته‌ای که ارائه شده و خدمت رئیس جمهور نامه نوشته ایم که اگر برآورده شود کار جمع آوری فاضلاب اهواز انجام خواهد شد.

تقی زاده خامسی با اشاره به کار‌های خوبی که این دولت انجام داده است گفت: کار تصفیه خانه شرق اهواز به اتمام رسیده است، الان همه کار‌های تصفیه خانه غرب انجام شده و ال سی آن در حال گشایش است.

او ادامه داد: در سال ۷۳ شبکه جامع فاضلاب اهواز طراحی شد و قرار بود تسهیلات بانکی به این طرح اختصاص یابد، اما به دلیل تأمین نشدن منابع مالی، اجرای این طرح تاکنون تمام نشده است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو افزود: اجرای طرح جامع جمع آوری آب‌های سطحی بر عهده شهرداری‌ها و وزارت کشور است، با توجه به اینکه شبکه فاضلاب اهواز برای هدایت فاضلاب طراحی شده است اگر بخواهیم آب‌های سطحی را نیز به این شبکه هدایت کنیم مشکل ایجاد خواهد شد و شبکه جمع آوری فاضلاب پاسخگوی آب‌های سطحی نیست.

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در خرمشهر مشکل فاضلاب وجود دارد و دولت پاسخگو نیست افزود: پیش از تحریم‌ها نیز دولت‌ها به این مسأله توجه نداشتند و اکنون حدود ۸۰ میلیارد تومان شبکه فاضلاب این شهر پول نیاز دارد، خرمشهر نباید منتظر فاینانس و ال سی باشد دولت باید برای آن دلسوزی کند.

علی ساری نماینده اهواز هم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه شبکه جمع آوری آب‌های سطحی ندارند و شبکه فاضلاب نیز در برخی مناطق وجود ندارد تصریح کرد: در سال ۹۶ که دولت طرح فاضلاب اهواز را مصوب کرد قرار بود در سال ۹۹ طرح تمام شودلذا، بخشی از کار آغاز شده، اما مشخص نیست طرح فاضلاب اهواز تا سال آینده به اتمام برسد، شبکه فاضلاب اهواز قدیمی و ۵۵ درصد را پوشش می‌دهد و بیشتر از آن دچار ریزش می‌شود.

نماینده اهواز اضافه کرد: دستگاه‌های مربوط، در شبکه فاضلاب اهواز بر کار‌های تعمیراتی به جای کار‌های توسعه‌ای تمرکز کرده اند.

شریعتی با اشاره به اینکه اگر اعتبارات تأمین شود در دو سه سال آینده مسأله فاضلاب اهواز حل خواهد شد گفت: اکنون حدود ۲۲ پیمانکار روی خطوط فاضلاب کار می‌کنند اگر اعتبارات تخصیص نیابد کار‌ها به تعویق خواهد افتاد.

استاندار خوزستان افزود: مشکلی در آب شرب اهواز نداشته ایم و در جلسه شورای مدیریت بحران تصمیم گرفته شد خسارت‌های آب گرفتگی برآورد و از اعتبارات بحران جبران شود.

۱۳۹۸/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...