نسخه چاپی

پنی‌سیلین پر عارضه‌ترین دارو

یك پزشك داروساز گفت: پنی سیلین، ونكومایسین و سفتریاكسون از دسته آنتی بیوتیك‌های تزریقی هستند كه بیشترین عوارض را به دنبال دارند.



به گزارش نما، مژده علی‌نژاد، در سمینار اصول تجویز داروهای تزریقی و عوارض که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار شد، اظهار داشت: پنی سیلین از دسته آنتی بیوتیک ‌ای تزریقی است که بیشترین عارضه همچون شوک‌های حساسیتی و عوارض قلبی و تنفسی بر بیماران داشته است.

اخبار اجتماعی- به گفته وی اصرار عموم مردم به خود درمانی و تجویز بی رویه آنتی بیوتیک ها خصوصا داروهای تزریقی همچون پنی سیلین باعث بروز عوارض جانبی در بیماران می‌شود.

وی در ادامه افزود: بعد از پنی سیلین ، ونکومایسین و سفتریاکسون بیشترین عوارض را برای بیماران به دنبال داشته است که بعضی از دلایل آن به تزریق ناصحیح داروها و یا تداخل آنها باز می گردد.

علی‌نژاد هدف از برگزاری این سمینار را افزایش نگرش و دانش کادر درمانی و به خصوص پرستاران نسبت به تجویز صحیح و اصولی داروهای رایج تزریقی همچون آنتی بیوتیک‌ها دانست و گفت: برای کاهش عوارض آنتی بیوتیک‌های تزریقی، روش صحیح تست آنها و چگونگی تزریقشان بسیار مهم است.

در این سمینار درباره فارماکوویژیلانس(بررسی عوارض ناخواسته داروهای گزارش شده به مرکز ADR) برای گروه هدف پرستاران توضیحاتی ارائه شد که این بررسی ها منجر به تهیه اطلاعیه هایی برای کادر درمانی جهت کاهش عوارض قابل پیشگیری داروها می شود.

گفتنی است ADR، مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها است.

این سمینار توسط واحد آموزش مداوم دانشگاه و به سفارش معاونت دارو و غذا امروز ۲۵ آذر ماه ۹۸ در سالن شهید قادری دانشگاه برگزار شد.

۱۳۹۸/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...