نسخه چاپی

یك روز در هفته به سوال از وزرا اختصاص یابد

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شوری اسلامی، از هیات رئیسه مجلس خواست تا یك روز در هفته را به طرح سوال نمایندگان از وزرا اختصاص دهد تا تعداد سوالات كاهش یابد و سوالات از وزرا به روز شود.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، الیاس نادران در این تذکر با اشاره به ماده 29 آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس این ماده هیات رئیسه مکلف است هرگاه تعداد سوالات قابل طرح در صحن علنی ایجاب کند، یک جلسه علنی در هفته را به پاسخگویی به سوالات اختصاص دهد.

وی با بیان این که ده روز بعد از اعلام وصول، سوال‌ها باید در صحن علنی قرائت شود و وزیر باید به آن پاسخ دهد افزود: انتظار می‌رود سوال برای این است که وزیر پاسخگو باشد اما متاسفانه گاهی سوالات آنقدر به طول می‌انجامد که یا وزیر عوض می‌شود و یا آن بحث دیگر موضوعیت ندارد.

نادران در بخش دیگری از تذکر خود بر لزوم نظارت بر چاپ گزارش‌های کمیسیونهای تخصصی تاکید کرد و گفت: من کلکسیونی از گزارش‌های چاپ شده را دارم، یکی از این گزارش‌ها گزارش کمیسیون فرعی خطاب به صحن علنی مجلس است در حالی که طبق آیین‌نامه کمیسیون‌های فرعی باید گزارش خود را به کمیسیون اصلی ارائه کنند و کمیسیون اصلی آن را در ذیل گزارش خود بیاورند.

در جای دیگری گزارشی دو فوریتی با یک ماده واحده و 6 تبصره چاپ شده که حداقل ضوابط قانون نویسی در تدوین و تکثیر و توزیع آن رعایت نشده است.

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی یکی از کمیسیون‌های تخصصی در دفاع از طرح مصوب این کمیسیون گفت: سخنگوی کمیسیون گفت که دولت لایحه‌ای بیاورد و مجلس به آن رای می‌دهد، ایشان تنها می‌تواند نظر خود را بیان کند و اگر چیزی در کمیسیون تصویب یا رد شده از آن دفاع کند ولی حق ندارد از طرف مجلس به دولت وعده بدهد که اگر لایحه بیاورد مجلس به آن رای می دهد، رئیس جلسه هم باید به عنوان خروج از موضوع به وی تذکر می‌داد.

نادران با اشاره به دستور این هفته‌ی مجلس خاطر نشان کرد: هیچ سوالی از وزرا در دستور این هفته وجود ندارد، آیا ما سوالی در دستور نداریم یا وزیری آماده نبوده است؟ من می‌دانم که ده‌ها سوال از وزرا در دستور کار است ولی هیات رئیسه عنایت نکرده که سوالات را در دستور قرار دهد.

وی با اشاره به گزارش یکی از کمیسیون‌ها درباره‌ی سوال از وزیر گفت: طبق گزارشی که چاپ شده وزیر دو بار در جلسه حضور نیافته و بار سوم کمیسیون بدون حضور نماینده مفاد سوال را بررسی کرده است، آیا بدون حضور نماینده می‌تواند سوال از وزیر را به بحث گذاشت؟ طبق آیین نامه اگر وزیر دو بار ولو با عذر موجه در کمیسیون حاضر نشود سوال قانع نشده تلقی می‌شود و به صحن خواهد آمد.

وی همچنین یاد آور شد: متاسفانه از صبح تاکنون به تذکرات من بی‌اعتنایی شده و اجازه‌ی بیان تذکر خود را نیافتم. صدای ما آنقدر بلند نیست که از اینجا به هیات رئیسه برسد.

محمد حسن ابوترابی فرد که اداره جلسه را بر عهده داشت درباره‌ی این که سوال از هیچ وزیری در دستور کار این هفته مجلس نبوده گفت: این هفته هماهنگی با یکی از وزرا امکان پذیر نبوده است.

وی درباره‌ی رعایت ضوابط قانونی در گزارش کمیسیون‌ها گفت: این گزارش‌ها را از شما دریافت خواهم کرد و بعد از بررسی نتیجه‌اش را اعلام می‌کنم.

نایب رئیس مجلس درباره‌ی ارائه گزارش کمیسیون‌های فرعی نیز گفت: در آیین‌نامه اصلاحی صورت گرفته که این فرصت فراهم شده چنانچه نظر کمیسیون فرعی در کلیات با نظر کمیسیون اصلی متفاوت باشد آنها می‌توانند نظرشان را توضیح دهند.

ابوترابی فرد درباره‌ی اظهارات سخنگوی یکی از کمیسیون‌های تخصصی درباره‌ی ارائه لایحه دولت به مجلس گفت: اگر ایشان گفته‌اند که مجلس به این لایحه رای می‌دهد تذکر وارد است ولی ایرادی نیست که اگر دولت نقطه نظری داشته باشد لایحه‌ی خود را ارائه کند.

۱۳۹۱/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...