نسخه چاپی

وقتی تولید سینمای ایران سه برابر ظرفیت اكران است

علی آشتیانی‌پور پخش‌كننده دو فیلم سینمایی «مشت آخر» مهدی فخیم‌زاده و «معكوس» پولاد كیمیایی ضمن اعلام عدم رضایت از فروش این دو فیلم تاكید كرد انتظارشان از اكران این آثار، برآورده نشده است‌.


به گزارش نما، علی آشتیانی‌پور مدیر شرکت پخش فیلم آفرین درباره شرایط فروش دو فیلم این شرکت در چرخه اکران با عنوان « مشت آخر » به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده و «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی عنوان کرد: انتظار من از فروش فیلم سینمایی «مشت آخر» خیلی بیشتر بود و دلمان می‌خواست بهتر نتیجه بگیریم اما در حال حاضر سانس و سالن این اثر کم است. با این وجود تلاش می‌کنیم سالن‌های بیشتری در اختیار بگیریم و امیدوارم اتفاقات بهتری برای «مشت آخر» رخ بدهد اما من تقریباً از فروش آن راضی نیستم.

اخبار فرهنگ و هنر - وی ضمن بیان این مطلب که صداوسیما برای این فیلم تیزرهای خوبی هم در نظر گرفت، بیان کرد: در حال حاضر آنچه اهمیت دارد سلیقه مردم است و باید شناختی از آن داشته باشیم زیرا فیلم‌هایی که با مخاطبان ارتباط برقرار نکنند، نمی‌توانند موفق باشند. از سوی دیگر این روزها فضای اکران خوب نیست و باعث می‌شود رقابت نابرابری شکل بگیرد.

برخی فیلم‌ها برای دیده شدن نیاز به زمان دارند

وی افزود: بعضی از فیلم‌ها نمی‌توانند به عرصه فروش ورود پیدا کنند و طبیعتاً آسیب می‌بینند، چون در حال حاضر سالن به اندازه کافی وجود ندارد و تولیدات ما بیشتر از ظرفیت اکران است. در چنین شرایطی بیش از ۴۰، ۵۰ فیلم در سال نمی‌توانند اکران شوند در حالی که تولیدات ما سه برابر این رقم است. ضمن اینکه در هر سال تنها ۱۰ تا ۱۲ فیلم می‌توانند به فروش خوبی برسند و بقیه فیلم‌ها از این رقابت باز می‌مانند، چون فیلم‌های پرفروش در نگاه اول رغبت مخاطب را به دنبال دارند، این در حالی است که دیگر فیلم‌ها نیازمند زمان و سالن زیاد هستند تا دیده شوند و برخی از آنها هم متناسب با سلایق خاص‌تری ساخته شده‌اند.

آشتیانی‌پور تصریح کرد: نکته دیگر این است که در حال حاضر جنس مخاطب سینماروی ما از جنس همان فیلم‌های پرفروش در ژانرهای مختلف است. به همین ترتیب بقیه فیلم‌ها یا به دلیل ضعفی که در خودشان وجود دارد، یا به دلیل ضعف امکانات نمایشی، نمی‌توانند بهره برداری لازم را از شرایط اکران داشته باشند. البته برای این امر هم نمی‌شود کسی را متهم کرد و سینمای ما به لحاظ ساختار و سالن باید قوی شود.

آشتیانی پور درباره فیلم سینمایی « معکوس » هم گفت: این فیلم هم متأسفانه انتظارات ما را برآورده نکرد چون ما تصور می‌کردیم بهتر از این بفروشد یعنی بر خلاف اینکه نام مسعود کیمیایی به عنوان تهیه کننده روی «معکوس» بود ولی این فیلم تاکنون فروش خوبی نکرده، نتوانسته است حق خود را ادا کند و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص نداده است.

وی درباره نقاط ضعفی که موجب چنین شرایطی در اکران این فیلم‌ها شده است هم عنوان کرد: من نمی‌خواهم در جایگاه یک منتقد درباره فیلم حرف بزنم چون وظیفه من در قبال این فیلم‌ها پخش آن‌هاست و طبیعتاً اگر نقصی داشته باشند من نباید به آن بپردازم بلکه باید منتقدان به آسیب شناسی آثار بپردازند پس من باید آنچه را که از دستم بر می‌آید انجام دهم و تلاش لازم را برای بهتر دیده شدن فیلم به کار بگیرم. از همین رو قصدم به چالش کشیدن و یا نقد یک فیلم نیست چون بالاخره کار پخش این آثار با دفتر ماست و من آنها را برای اکران انتخاب کرده‌ام.

وی ادامه داد: ولی به طور کلی می‌توانم بگویم همانطور که از آمار و ارقام بر می‌آید ما نتوانستیم نتیجه دلخواه را از اکران این دو فیلم کسب کنیم. اتفاقاً برای فیلم‌هایی که نتیجه مطلوب را کسب نمی‌کنند، انرژی زیادی از پخش گرفته می‌شود، شاید زحمت پخش یک فیلم پر فروش به نسبت یک فیلم کم فروش، کمتر باشد چون سینماداران برای سانس دادن به فیلم‌های پر فروش مقاومتی نشان نمی‌دهند، اما دفتر پخش برای فیلم‌های کم فروش باید تلاش بیشتری کند حتی گاهی آدم هرچه تلاش می‌کند به در بسته می‌خورد. به نظرم در سینمای ایران پخش فیلم کم فروش و متوسط خیلی سخت‌تر از فیلم پر فروش است.

درباره عدم فروش فیلم‌ها نمی‌توان قضاوت قطعی داشت

این پخش‌کننده توضیح داد: در هر حال بخشی از نفروختن یک فیلم ناشی از ضعف خود فیلم است، نه اینکه لزوماً سالن نداشته باشد در چنین وضعیتی هرچه هم دست و پا بزنید بالاخره این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند تا یک فیلم را ببینند. حتی اگر ما امکانی هم برای نمایش خوب یک اثر فراهم کنیم اگر مردم از آن فیلم استقبال نکنند، آرام آرام آن امکان در سینماهای دیگر کمتر و حتی سلب می‌شود و با توجه به اینکه فضای نمایشی ما محدود است، سینمادار بلافاصله فیلم دیگری را جایگزین آن فیلم می‌کند و صبوری نمی‌کند تا ببینند فیلم چگونه مسیر خود را باز می‌کند. با این وجود نمی‌شود قضاوت قطعی کرد چراکه مجموع دلایل دست به دست هم می‌دهند تا فیلمی بفروشد و یا نفروشد با همه این‌ها نباید بضاعت خود فیلم را دست کم گرفت چون این امر تعیین کننده است.

وی در پایان اظهار کرد: این روزها تبلیغات از طریق تیزرهای تلویزیونی، فضای مجازی و فضای شهری انجام می‌شود اما عموم فیلم‌ها از تبلیغات شهری محروم هستند. تنها فیلم‌هایی می‌توانند از این امکان برخوردار باشند که یا اسپانسر داشته باشند یا هزینه سنگینی کنند البته برخی فیلم‌ها در برخورداری از تیزر هم محدودیت دارند یعنی باید انرژی زیادی برای تبلیغات آنها بگذاریم. ما در مورد فیلم‌هایی که نام بردیم سعی کردیم همه این امکانات را داشته باشیم.

۱۳۹۸/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...